و لو جازَ أنْ تُرَدَّ الأخبارُ الواردةُ فی هذا المَعنَی لَجازَ أنْ تُرَدَّ جميعُ الأخبارِ۱.
بنابراين راز پذيرش سهو النبی از يکسو و نقل متن زيارت جامعه کبيره از سوی ديگر چيزی جز نصگرايی و اخبارگرايی شديد قميان نيست.۲ آنان همانگونه که روایات سهو النبی را قبول داشتند فرازهای زیارت جامعه کبیره را نیز میپذيرفتند. گفتنی است که شیخ صدوق (ره) نظریه اسماء النبی را مطرح کرده و از آن دفاع کرده است. از منظر ایشان، خدای تعالی فراموشی را برای پیامبر (ص) پدید آورد تا تسهیل و آسان سازی در کار مومنان باشد.
5. کثرت نگارش
مدرسه حدیثی قم از جهت کثرت نگارشهای حدیثی و مرتبط با حدیث، مدرسهای نمونه و مثالزدنی است. نگارشهای متفاوت در موضوعات گوناگون حدیثی در سالهای مختلف تألیف شده است. یکی از محققان نزدیک به هزار کتاب حدیثی را از مدرسه قم از کتابهای فهرست استخراج نموده است.۳ میدانیم که تنها شیخ صدوق نزدیک به سيصد نوشته حدیثی داشته است که اسامی تمام آنها نیز در اختیار ما نیست. بسیاری از این آثار و مؤلفان آنها نیز در کتابهای رجالی یاد نشدهاند. بنابراین مدرسه حدیثی قم عالمانی بزرگ و مؤلفانی گرانقدر داشته است که حتی اسامی تمامی آنها نیز برای ما آشنا نیست.
در ادامه، به برخی مشاهير حديثی و همچنين برخی آثار ماندگار آنان خواهيم پرداخت.
1.. من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۳۶۰ ـ ۳۵۹.
2.. شیخ صدوق و قمیان چون در برخی روایات نقلشده، دیده بودند که خطای پیامبر در غیر از موارد ابلاغ معارف دینی پذیرفته شده آن را قبول کرده و بدان ایمان داشتند؛ از این رو در رویارویی با بغدادیان، که پیامبر را حتی در موارد عادی و شخصی زندگی مصون از خطا و معصوم میدانستند و دلیل آن را عقل میشمردند، آنان را به غلو متهم میکردند.
3.. محمدرضا جباری، شناخت و تحلیل مدرسۀ حدیثی قم، ص ۲۴۸ ـ ۱۹۳.