85
تاريخ حديث شيعه 2

و لو جازَ أنْ تُرَدَّ الأخبارُ الواردةُ فی هذا المَعنَی لَجازَ أنْ تُرَدَّ جميعُ الأخبارِ۱.
بنابراين راز پذيرش سهو النبی از يکسو و نقل متن زيارت جامعه کبيره از سوی ديگر چيزی جز نص‌گرايی و اخبارگرايی شديد قميان نيست.۲ آنان همان‌گونه که روایات سهو النبی را قبول داشتند فرازهای زیارت جامعه کبیره را نیز می‌پذيرفتند. گفتنی است که شیخ صدوق (ره) نظریه اسماء النبی را مطرح کرده و از آن دفاع کرده است. از منظر ایشان، خدای تعالی فراموشی را برای پیامبر (ص) پدید آورد تا تسهیل و آسان سازی در کار مومنان باشد.

5. کثرت نگارش

مدرسه حدیثی قم از جهت کثرت نگارشهای حدیثی و مرتبط با حدیث، مدرسه‌ای نمونه و مثال‌زدنی است. نگارشهای متفاوت در موضوعات گوناگون حدیثی در سالهای مختلف تألیف شده است. یکی از محققان نزدیک به هزار کتاب حدیثی را از مدرسه قم از کتابهای فهرست استخراج نموده است.۳ می‌دانیم که تنها شیخ صدوق نزدیک به سيصد نوشته حدیثی داشته است که اسامی تمام آنها نیز در اختیار ما نیست. بسیاری از این آثار و مؤلفان آنها نیز در کتابهای رجالی یاد نشده‌اند. بنابراین مدرسه حدیثی قم عالمانی بزرگ و مؤلفانی گرانقدر داشته است که حتی اسامی تمامی آنها نیز برای ما آشنا نیست.
در ادامه، به برخی مشاهير حديثی و همچنين برخی آثار ماندگار آنان خواهيم ‌پرداخت.

1.. من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۳۶۰ ـ ۳۵۹.

2.. شیخ صدوق و قمیان چون در برخی روایات نقل‌شده، دیده بودند که خطای پیامبر در غیر از موارد ابلاغ معارف دینی پذیرفته شده آن را قبول کرده و بدان ایمان داشتند؛ از این رو در رویارویی با بغدادیان، که پیامبر را حتی در موارد عادی و شخصی زندگی مصون از خطا و معصوم می‌دانستند و دلیل آن را عقل می‌شمردند، آنان را به غلو متهم می‌کردند.

3.. محمدرضا جباری، شناخت و تحلیل مدرسۀ حدیثی قم، ص ۲۴۸ ـ ۱۹۳.


تاريخ حديث شيعه 2
84

3. مراتب غلو

گفتیم که عاملان ترور محمد بن اورمه، آن‌گاه که نماز خواندن مستمر او را مشاهده کردند او را غالی نشمرده و از ترور او صرف نظر کردند. از این سخن معلوم می‌شود که از منظر آنان مرحله نهایی غلو که شخص را مستحق قتل می‌ساخته آن بوده است که غلو در ذات داشته و از انجام تکالیف و دستورات دینی سرپیچی کند؛ بنابراین مبارزه آنان با کسانی که غلو در صفات داشته و معصومان علیهم السلام را افرادی با ویژگیهای خاص و ماورائی می‌دانستند بدان معنا نبود که آنها را از مسلمانی نیز خارج بدانند. نهایت آنکه چون غلو در صفات مقدمه‌ای برای پیدایش غلو در ذات بود از ترویج این عقاید جلوگیری می‌کردند.۱

4. رويکرد دوگانه

شیخ صدوق همانند استاد خویش (ابن‌وليد) سهو النبی را می‌پذیرد و انکار آن را اولین مرحله غلو می‌شمارد.۲ با این وجود او راوی (ناقل) اصلی زیارت جامعه کبیره است.۳ شاید اگر شیخ صدوق این متن زیبای امام‌شناسی را نقل نمی‌کرد ما نیز اکنون از فیض این معارف محروم بودیم.۴
سؤال اساسی این است که چگونه کسی که عدم سهو النبی را نمی‌پذیرد و آن را نشانه غلو می‌شمارد فرازهای بلند زیارت جامعه را، که بسی بالاتر و مهم‌تر از عدم السهو است، باور دارد و آنها را در کتابهای خویش نقل می‌کند. به نظر می‌رسد علت قبول نظریه سهو النبی تنها بدان جهت است که عالمان قم و از جمله شیخ صدوق نقد احاديث را با دلایل غیرقطعی، خصوصاً دلایل عقلی، نمی‌پذیرفتند و گمان داشتند در صورت رد اين‌گونه احاديث با نقد عقلی ممکن است تمام روايات نقد و رد شوند؛ زيرا عقل توانايی درک تمام امور مطرح‌شده در احاديث را ندارد و ممکن است با پی نبردن به حقيقت، آنها را رد کند؛ چنان‌که شيخ صدوق می‌نويسد:

1.. ر.ک: نعمت‌الله صفری، غالیان.

2.. من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۳۵۹.

3.. من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۶۰۹؛ عیون اخبار الرضا، ج ۱، ص ۳۰۵.

4.. شیخ طوسی در تهذیب الاحکام این روایت را به نقل از شیخ صدوق نقل کرده است، تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۹۵.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 78203
صفحه از 304
پرینت  ارسال به