99
تاريخ حديث شيعه 2

برخی محققان نص‌گرايی و اخباریگری قميان را نتيجه طبيعی فراوانی محدثان و روايات موجود در قم می‌دانند كه پاسخگوی نيازهای آنان بوده است و اجتهاد و استنباط در جايی نياز بوده كه به دليل نبود دليل روايی، دانشوران و عالمان دينی به‌ناچار به اجتهاد و دليل عقلی رو می‌آوردند،۱ اما اين سخن نمی‌تواند درست باشد؛ زيرا مدرسه حديثی قم خود وامدار محدثان عراقی، به ويژه كوفيان، بوده و نمی‌توان گفت شمار احاديث در دسترس محدثان عراق و بغداد كمتر از احاديث قميان بوده است. احتمال دارد که وجود مجتهدان بزرگ اهل سنت در عراق ـ همچون ابوحنیفه و شافعی ‌ـ‌ در پیشینه مکتب بغداد و کوفه بر وارد کردن رأی و نظر و به گونه‌ای عقل، استحسانات و مصالح و سلم در مذهب آنان تأثیر داشته است و همچنین ممکن است که مسائل بیشتری در عراق مطرح بوده و نزدیکی پایتخت و نیز اختلاف مذهبی موجود ذخیره و میراث نقلی را پاسخگو نمی‌دیده است.

بررسی انتقادات

مدرسه حدیثی قم در اواخر دوران خود، با انتقادات شدید مدرسه حدیثی بغداد رو به رو شد. انتقادات مطرح‌شده به دلیل دو ویژگی خاص مدرسه حدیثی قم ـ یعنی نص‌گرایی افراطی و پرهیز از نقد عقل‌گرایانه ـ بر این مدرسه وارد شده است. برآیند طبیعی این دو ویژگی، اعتقاد به مباحثی بود که با برداشتهای مدرسه حدیثی بغداد ناهمگون می‌نمود. آینده‌نگری شیخ مفید همراه با وجاهت فوق‌العاده ایشان باعث شد که برخی برداشتهای ساده و بسیط مدرسه حدیثی قم از مجموعه باورهای شیعی حذف شود و انديشه عقل‌مدارانه شیخ مفید جایگزین آن شود. اين تفكر شيعيان را قادر می‌ساخت در مجامع فرهنگی با توان و نيروی افزون‌تری به رقابت با ديگر انديشه‌ها بپردازند و از حريم باورهای خود پاسداری كنند. شاید به جهت اهمیت این موضوع است که انتقادات شیخ مفید از شیخ صدوق و مدرسه حدیثی قم بسیار سخت و شدید بوده است. با آنکه او از شاگردان شیخ صدوق بوده اما چنان به تفکر او حمله کرده است که برخی آن را برخلاف انتظار دانسته و در اثبات آن نگاشته‌ها به

1.. عبدالهادی الفضلی، دروس فی أصول فقه الإماميه، ص ۵۸.


تاريخ حديث شيعه 2
98

عیسی در بر داشته است؛ با اين حال به نظر می‌رسد انديشه اين راوی بزرگ در شكل‌گيری نظام فكری محدثان قمی تأثير خود را گذاشته است و پديدآور مكتبی شده است كه اركان سازمانی آن با هم سازگار و میان آنها ارتباط منطقی برقرار بوده است. تأمل در ويژگيهای يادشده مكتب حديثی قم ارتباط منطقی میان اركان اين سازمان فكری را روشن می‌سازد. اگر حوزه حديثی قم از عقل‌گرايی رايج آن دوران به دلیل نگرانی از غلطيدن در وادی خطرناک رأی‌گرايی و قياس دوری می‌گزيند، از سوی ديگر با سخت‌گيری در پذيرش متون غلوآمیز و روايات راويان ضعيف به گونه‌ای از نفوذ روايات ساختگی، ضعيف و آلوده به افراط‌گری جلوگيری می‌كرد. معلوم نيست اگر قميان چنين سخت‌گيريهايی نداشتند، چه بلايی بر سر مجموعه روايات شيعی اين حوزه می‌آمد و آيا باز هم ما شاهد ميراث پرگوهر درخشنده‌ای مثل كافی بوديم يا نه؟ به ویژه آنكه حوزه حديثی قم محيطی بسته و شيعی خالص بوده و به دليل روبه‌رو نبودن با انتقاد ديگر نحله‌ها به گونه‌ای طبيعی در معرض چنين آفاتی، به ويژه غلو، قرار داشته است.

نکته:

عناوين ديگر مدرسه حديثی قم

مدرسه حديثی قم را مدرسه نقلی نيز ناميده‌اند؛ چرا كه آنان حتی در اعتقادات، كه استناد به دليل عقلی در آن جايگاه بسيار مهمی دارد، به روايات نقل‌شده بسنده می‌كردند؛ چنان‌كه اين نكته در دو اثر اعتقادی شيخ صدوق، الإعتقادات و التوحيد نیز مشاهده می‌شود. پدر شيخ صدوق نيز در مقدمه كتاب فقهی خود، الرساله می‌نويسد:
آنچه در اين كتاب آمده برگرفته از امامان هدايت است؛ بنابراين، متونی كه در ظاهر به معصوم نسبت داده نشده و حكمی را بيان كرده است در حقيقت روايتی است كه به صورت مرسل آمده و متن پيش روی اجتهاد، استنباط و نظر فقهی نويسنده نيست۱.

1.. الذریعه، ج ۱۳، ص ۴۶.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 77111
صفحه از 304
پرینت  ارسال به