تاريخ : پنج شنبه 1391/10/28 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27312
نشست سبک زندگی ایمانی برگزار شد

نشست سبک زندگی ایمانی برگزار شد

نخستین اصل حاکم بر زندگی اهل بیت(ع) پس از تقوا رعایت نظم است.

آیت‌الله‌ ری‌شهری: نخستین اصل حاکم بر زندگی اهل بیت(ع) پس از تقوا رعایت نظم است
آیت الله «محمدی ری شهری» در نشست علمی «سبک زندگی ایمانی» با اشاره به سبک زندگی پیامبر اعظم(ص) به عنوان الگوی سبک زندگی افزود: نخستین اصل حاکم بر زندگی اهل بیت(ع) پس از تقوا رعایت نظم است.
پایگاه حدیث نت: در این مراسم که روز پنجشنبه 28 دیماه با حضور طلاب، فضلا و اساتید سطح عالی حوزه‌های علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه معصومیه برگزار شد آیت الله ری شهری، رییس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث و حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی، رییس انجمن حدیث به ایراد سخن پرداختند.
آیت‌الله محمدی‌ری‌شهری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون ارائه سبک زندگی اسلامی، اظهار داشت: سبک زندگی ایمانی یکی از مسایل مهم، بلکه ضروری‌ترین مسئله امروز جامعه به شمار می رود.
وی با بیان این‌ که مقام معظم رهبری اهمیت سبک زندگی اسلامی را بیان کرده اند، افزود: معظم‌له تمدن اسلامی را به دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تفسیر کردند؛ سخت‌افزار همان علوم روز و ارزش‌های مادی است که در این زمینه جمهوری اسلامی توفیقات زیادی را به دست آورده است.
رییس موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث ادامه داد: بخش نرم‌افزار تمدن اسلامی، همان سبک زندگی است که متاسفانه در زمینه پیشرفت چندانی نداشته‌ایم.
وی با اشاره به این که فلسفه انقلاب اسلامی دگرگونی سبک زندگی بود، اما متاسفانه موفقیت چشم‌گیری در زمینه نداشته ایم، ابراز داشت: تردیدی نیست سبک زندگی پیامبر(ص) بهترین و کامل ترین سبک زندگی ایمانی است و اگر حوزه های علمیه بخواهند یک متن کامل از سبک زندگی دینی را ارائه بدهند باید سیره رسول الله(ص) را برای مردم ارائه دهند تا مردم از این سبک زندگی الگو بگیرند
رییس دانشگاه قرآن و حدیث یادآور شد اگر رهنمودها و سیره عملی اهل‌بیت‌(ع) را مورد توجه قرار دهیم می‌توانیم اصول حاکم بر سبک زندگی ایمانی را استخراج کنیم.
آیت‌الله ری‌شهری با بیان این‌که نخستین اصل حاکم بر سبک زندگی اهل‌بیت‌(ع) نظم و انضباط بوده است، افزود: نظم و انضباط در تمام مسایل فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، جنگی و عبادی ائمه(ع) جاری بوده است.
وی با بیان این ‌که امیرالمومنین‌(ع) در نهج‌البلاغه مردم را به تقوا و نظم توصیه می‌کنند، تاکید کرد: نظم کلیدی‌ترین عنصر تقواست؛ کسی که در زندگی نظم ندارد، نمی‌تواند به درستی اعمال خود را انجام دهد.
وی ادامه داد: فردی که در زندگی خود نظم نداشته باشد نمی تواند با تقوا باشد و فردی که در زندگی نظم نداشته باشد در زندگی خود گرفتار دروغ یا عدم وفا به عهد می شود و همه دستورات قرآن در پرتو نظم قابل پیاده شدن است.
رییس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث خاطرنشان کرد: سراسر زندگی پیامبر‌(ص) و اهل بیت(ع) حاکی از نظم است و در سبک زندگی آنان اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط موج می‌زند.
آیت‌الله ری‌شهری یادآور شد: کسی که نمی‌تواند صددرصد سبک زندگی اهل‌بیت‌(ع) را پیاده کند، باید اولویت‌ها را مورد توجه قرار دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: موسسه دارالحدیث تدوین مجموعه کاملی از زندگی نبی مکرم اسلام(ص) را در بخش های اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی، عبادی، خانوادگی و اجتماعی آغاز کرده و به زودی در 6 جلد به زبان های عربی و فارسی منتشر خواهد شد.
در پایان حاضران سؤالات خود را در خصوص سبک زندگی ایمانی مطرح کردند و آیت الله ری شهری به سؤالات حاضران پاسخ گفت.
گفتنی است، در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام فرهاد عباسی، نایب رییس انجمن حدیث، به ارائه گزارشی از عملکرد انجمن حدیث پرداخت و گفت: انجمن حدیث در سال 89 از سوی شواری اعطای مجوز حوزه‌های علمیه مجوز تأسیس را دریافت کرد.
حجت‌الاسلام عباسی نشست علمی شناخت و احیای نسخ خطی حدیثی با همکاری گروه حدیث جامعه‌المصطفی العالمیه(ص)، برگزاری کلاس حدیث و علوم حدیث در مدرسه فیضیه، راه‌اندازی سایت انجمن حدیث حوزه با هدف اطلاع رسانی، مشاوره، خبرگزاری، ترویج حدیث و معارف حدیث و ارائه طرح نظر سنجی پژوهش در قلمرو دانش حدیث را از دیگر اقدامات و عملکردهای انجمن حدیث است.
حجت الاسلام و المسلمین مسعودی نیز از سخنرانان دیگر این نشست بود. نقش علوم حدیث در حوزه، اهمین متن خوانی حدیث، زمینه کار در دانش فقه الحدیث و رجال حدیث از مباحث مطروحه رئیس انجمن حدیث حوزه علمیه قم بود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :