تاريخ : پنج شنبه 1391/11/19 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27398
شش ویژگی ملتی که دین را یاری می کنند

شش ویژگی ملتی که دین را یاری می کنند

جلسه هفتگی «تواصی به حق»، با حضور پژوهشگران، مديران و كاركنان مؤسسه دارالحديث و نيز دانشجويان و دست‌اندركاران دانشگاه قرآن و حديث، ۱8 بهمن در نمازخانه مؤسسه دارالحدیث برگزار شد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، رئیس دانشکده علوم و معارف اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث با تبریک سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر به رهروان راه قرآن و عترت بیان داشت: با توجه به مناسبتی که در آن قرار داریم و هفته وحدت که پشت سر گذاشتیم با تکیه بر دو آیه 54 سوره «مائده» و آیه 38 سوره «محمد» به بیان ویژگی های ملتی که خداوند متعال به آنها اشاره کرده است می پردازیم.
حجت الاسلام و المسلمین «بیات» این شعر را برای حاضران قرائت کرد: ما معتقديم عشق سر خواهد زد/ بر پشت ستم کسي تبر خواهد زد؛ سوگند به هر چهارده آيه نور/ سوگند به زخم هاي سرشار غرور؛ آخر شب سرد ما سحر مي گردد/ مهدي به ميان شيعه بر مي گردد.
وی در ادامه افزود: در آيه 54 سوره مباركه «مائده» آمده است، «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِيلِ اللّهِ...» «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد هر كس از شما از دين خود برگردد به زودى خدا گروهى [ديگر] را مى‏آورد كه آنان را دوست مى‏دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند [اينان] با مؤمنان فروتن [و] بر كافران سرفرازند در راه خدا جهاد مى‏كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‏ترسند...».
استاد دانشگاه قرآن و حدیث اظهار داشت: همچنین در آیه 38 سوره «محمد» آمده است: «هَاأَنتُمْ هَؤُلَاء تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنكُم مَّن يَبْخَلُ وَمَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَاء وَإِن تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُم».
حجت الاسلام و المسلمین بیات با بیان ویژگی های آيه 54 سوره مباركه «مائده» و آیه 38سوره «محمد» بیان داشت: هردو آیه از آیاتی هستند که رسول اکرم(ص) با نزول آنها بسیار خوشحال و خرسند شدند.
وی به شش ویژگی ملتی که دین خدا را یاری خواهند کرد اشاره کرد و گفت: خداوند این قوم را دوست دارد، این ملت و گروه نیز خداوند را دوست خواهند داشت، این ملت نسبت به مؤمنین متواضع اند، اما در برابر کفار بسیار نفوذ ناپذیرند، در راه خدا جهاد می کنند و سرزنش و زخم زبان آنها از مسیر حق جدا نمی کند. خداوند بشارت داده است قومی که در آینده تاریخ می آید باید مردمی باشند که مشیت خدا به شایستگی آنان تعلق گیرد.
استاد دانشگاه قرآن و حدیث در ادامه افزود: تلاش کنیم شش ویژگی در زندگی ما نمایان شود تا منتظر واقعی امام زمان (عج) باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین بیات در ادامه تصریح کرد: مضامین آیات و روایات متعدد نیز به نقش مردم مشرق زمین اشاره کرده و آمده است، اهل فارس و ایرانیان در تاریخ آینده دین نقش برجسته و اساسی دارند.
وی با بیان حدیثی از امام موسی کاظم(ع)، در جلد 60 بحارالانوار از تاریخ قم که می فرماید:«رَجُلٌ مِن أهلِ قم يَدعوا الناسَ ألي الحقِّ، يجتمعُ مَعَهُ قَومٌ قُلوبُهم كزُبُر الحَديدِ لا تَزُلُّهم الرياحُ و العواصِفُ و لا يَمَلّون منَ الحربِ و لا يَجبُنونَ و عَلي الله يَتَوكلونَ و العاقبة لِلمتقينَ» بیان داشت: مردی از قم، مردم را به حق فرا می‌خواند و گروهی چون پاره‌های آهن [استوار]، پیرامون او گرد می‌آیند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :