تاريخ : یکشنبه 1391/12/6 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27432
پرهیز از کثرت یادگیری بدون پرداختن به عمل

پرهیز از کثرت یادگیری بدون پرداختن به عمل

پژوهشگر علوم حدیث در مراسم «تواصی به حق» دارالحدیث گفت: نداشتن علم و عدم عمل کردن به علم و آگاهی دو آفت بزرگ است اما عمل نکردن به دانسته های خویش مشکل بزرگتری است.

پایگاه حدیث نت: حجت الاسلام والمسلمین شیرجعفری در جلسه هفتگی «تواصی به حق»، که روز چهارشنبه 2 اسفندماه با حضور پژوهشگران، مديران و كاركنان مؤسسه دارالحديث و نيز دانشجويان و دست‌اندركاران دانشگاه قرآن و حديث، برگزار شد، به بیان آیه 11 سوره مجادله پرداخت:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قِیلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا یَفْسَحِ اللَّهُ لَکُمْ وَإِذَا قِیلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ»
اى كسانى كه ایمان آورده‏اید چون به شما گفته شود در مجالس جاى باز كنید پس جاى باز كنید تا خدا براى شما گشایش حاصل كند و چون گفته شود برخیزید پس برخیزید خدا [رتبه] كسانى از شما را كه گرویده و كسانى را كه دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند و خدا به آنچه مى‏كنید آگاه است.
وی تصریح کرد: خداوند به کسانی که ایمان آورده اند و به ایمان خود عمل می کنند اشاره دارد و تاکید می کند درجه به درجه علم آنان بیشتر می شود.
پژوهشگر علوم حدیث افزود: خداوند در اعطای علم غیب به حضرت خضر(ع) می فرماید:«عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً» (علم فراوانى به او آموخته بوديم).
وی ادامه داد: مرحوم آیه الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) را دعوت کردند به باغی در اطراف قم، شاگردانش هم همراه ایشان بودند، میزبان یک طبق انگور رنگارنگ جلوی شیخ نهاد ولی ایشان نخوردند و فقط نگاه کردند، اصلا ایشان دست نزدند، شیخ خادم را صدا زدند و گفتند اینها را از کجا آوردی گفت از باغ همسایه، همراهان از شیخ پرسیدند از کجا فهمیدید فرمودند: هر وقت اراده می کردم بخورم حالم به هم میخورد فهمیدم برای میزبان نیست.
حجت الاسلام شیرجعفری بیان داشت: شخصی که می خواست چشم دل خویش را باز کند نزد عارفی رفت و از وی خواست تا طریق سلوک الی الله را به وی نشان دهد.عارف غذا برای او مهیا کرد، سپس میوه و خوردنی های دیگر،... . آن شخص گفت: ای عارف من دیگر توان حرکت ندارم، در این کار تو چه حکمتی بود. عارف گفت: خواستم این درس را به تو بیاموزم که کسب علم و دانش بدون عمل به آن، مانند حال توست همانگونه که غذاهای فراوان را انبار کردی و از آن بهره نبردی، در حالی که پس از صرف یک وعده غذا، باید تامل می کردی و از آن غذا برای تلاش خود بهره می بردی. اما تو می خواهی علم بر علم بیافزایی وچنین حالی پیدا کردی.
پژوهشگر علوم حدیث، در اداه اظهار داشت: آیت الله العظمی بهجت سفارش می کردند به همان علمی که آموختی عمل کن و سپس به سراغ علوم دیگر برو.
حجت الاسلام شیرجعفری، مطالب خود را با ذکر این شعر به پایان رساند:
علم رسمی سر به سر قیل است و قال
نه از او کیفیتی حاصل، نه حال

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :