185
خاطره‌های آموزنده

4 / 8

نامه‌ای تاریخی به وزیر حج عربستان

همه ساله در ایام حج، دولت عربستان، در یازدهم ذی حجه، از رؤسای بِعثه‌های حج و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی کشورهای مختلفی که برای انجام مناسک حج به آن کشور آمده‌اند، دعوت می‌کند تا در مراسم ضیافتی که با حضور پادشاه و مقامات عربستان برگزار می‌شود، شرکت کنند.
من تا سال 1379 در این مراسم شرکت نمی‌کردم؛ ولی از آن سال تا دو سه سال مانده به پایان مسئولیتم در حج، به دلیل مصالح سیاسی شرکت کردم.
در این مراسم، پس از قرائت قرآن، گزارش کوتاهی از حج ارائه می‌شد و بعد، یکی از حضار به نمایندگی از سایر بعثه‌ها از دولت عربستان تشکر می‌کرد. پایان‌بخش مراسم طبق برنامه، سخنرانی پادشاه بود، امّا آقای فهد به دلیل شدت بیماری قادر به سخن گفتن نبود. پس از این که آقای عبدالله جانشین او شد، وی چند کلمه‌ای از روی نوشته می‌خواند، و پس از آن، حاضران با شام یا ناهار پذیرایی می‌شدند.
سومین باری که این‌جانب در این مراسم شرکت کردم (یازدهم ذی حجه 1423 مصادف با 23/11/1381) وزیر حجّ عربستان آقای دکتر ایاد مدنی۱ استثنائاً سخنرانی خوبی داشت. این سبک سخنرانی در آن مراسم تازگی داشت و در سال‌های

1.. وی تحصیل‌کرده آمریکا و از علاقه‌مندان به دکتر علی شریعتی بود. خاطراتم در این باره را، در کتاب خاطرات حج خواهم آورد، ان شاء الله.


خاطره‌های آموزنده
184

می‌گفتند: این معجزه است که در بین این همه جمعیت، شما توانستید همدیگر را پیدا کنید.
حدود سه ساعت با همدیگر صحبت کردیم. او از مشکلات خانوادگی‌اش گفت و از من درخواست کرد به او کمک کنم. هیچ کدام از ما باور نمی‌کردیم که با هم صحبت کرده باشیم، هر دو خیال می‌کردیم در رؤیا و خواب به سر می‌بریم. در پایان با خداحافظی گرمی از یکدیگر جدا شدیم

  • نام منبع :
    خاطره‌های آموزنده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 332780
صفحه از 371
پرینت  ارسال به