213
خاطره‌های آموزنده

4 / 16

اجابت دعا در حِجر اسماعیل

از فاضل ارجمندی در حوزه علمیه قم که به وی ارادت دارم خواستم که خاطره زیبایش از برکات بیت الله الحرام را برایم بنگارد. او چنین کرد، امّا راضی نشد نامش در اینجا بیاید:
اولین بار بود که توفیق رفیق می‌شد که این بنده در حرم نبوی و وادی امن الهی در هنگامه عظیم حجّ تمتّع در میان انبوه دل‌دادگان به حق، چونان خَسی در میعادگاه بزرگ عاشقان الله حضور یابم.
آنان را که توفیق این نعمت فخیم فراهم آمده است می‌دانند که سفر آغازین حالی دیگر دارد و شور و هیجان و شوریدگی دیگر.
در این سفر ابتدا به مدینه رفتیم، شهر پیامبر، دیار آل الله، شهری که «بقیع» در دل آن، انبوه انبوه خاطره را بر سینه دارد و اکنون نمادِ شگرف مظلومیتِ آل الله است و... .
روزها یکی پس از دیگری گذشت و ما به لحظه‌های کوچ نزدیک می‌شدیم. حال و هوایی را که روز خروج از مدینه داشتم هرگز نمی‌توانم به خامه بیاورم. در آخرین لحظات بارها و بارها بر بام شدم و با چشمانی اشک‌ بار بر قبّه سبز نگریستم و غم انباشته از جدایی را فریاد کردم... .
به مکّه وارد شدیم، وادی قدس، حریم حق... که کعبه در درون آن، نمادِ برترین جلوه‌های توحید و دیرپای‌ترین خانه خدا و مردم، همچنان باشکوه‌ و دیده‌گشا، سپیده باوران را به دل‌دادگی و شیدایی فرا می‌خواند.


خاطره‌های آموزنده
212

4 / 15

حادثه آموزنده‌ای دیگر در آتش‌سوزی مِنا

حاج آقا رضا سلطانی،۱ که پیش از این نیز خاطراتی را از او نقل کردم، از هم‌سفرش که در حادثه آتش‌سوزی منا (در سال 13۵۴ش) حضور داشته چنین نقل کرد:
هم‌اتاقی من پیرمرد زمین‌گیری بود که به زحمت راه می‌رفت.
زمانی که در منا آتش‌سوزی رخ داد و نزدیک بود آتش به چادر ما برسد، همگی فرار کردیم و در حال خود نبودیم تا به وسط کوه رسیدیم. ناگهان متوجه شدیم که آن پیرمرد در خیمه مانده و آتش، منطقه را فرا گرفته است.
مطمئن شدیم که وی در آتش سوخته است؛ امّا وقتی کمی جلوتر رفتیم و به بالای کوه رسیدیم، پیرمرد را در حالی که ظرف آبی در کنارش بود یافتیم!
از او پرسیدم: چگونه به اینجا آمدی؟
گفت: وقتی شما مرا تنها گذاشتید، آقایی آمد و دستم را گرفت و به کنار این چادر آورد و گفت: همین‌جا بنشین تا رفقایت بیایند. این هم آب است. هرگاه تشنه شدی بنوش.

1.. ر.ک: ص۲۶ (پانوشت).

  • نام منبع :
    خاطره‌های آموزنده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 332805
صفحه از 371
پرینت  ارسال به