7
خاطره‌های آموزنده

4. توسل به پیامبر صلی الله علیه و‌آله و اهل بیت علیهم السلام در کنار تلاش، در حل مشکلات سیاسی و نظامی مؤثر است.
5. جریان سیاسی حزب الله، مورد تأیید خداوند و خاندان رسالت است.
همچنین سایر خاطره‌هایی که در این کتاب آمده، اغلب نکات آموزنده‌ای را در زمینه‌های اعتقادی و اخلاقی به مخاطب القا می‌کند که با اندکی تأمل می‌توان آن‌ها را دریافت.

خطر افراط و تفریط

نکته دیگری که پیش از مطالعه کتاب، توجه به آن ضروری است، خطر افراط و تفریط در نقل کرامات اهل بیت علیهم السلام و یا استناد به کرامات و سایر امور خارق‌العاده‌ای است که برای توده مردم جاذبه دارد و چه بسا به تحریف ارزش‌های دینی می‌انجامد!
عدّه‌ای به دلیل جهل، و یا با انگیزه‌های غیر الهی، از علاقه مردم به پیامبر صلی الله علیه و‌آله و اهل بیت علیهم السلام و تمایل طبیعی آنان به حل مشکلات زندگی خود از راه‌های خارق‌العاده، سوء استفاده می‌کنند و در انتساب این‌گونه امور به آنان، بدون در نظر گرفتن صحت و سقم مستندات آن، به قدری افراط می‌کنند که به تحریف جایگاه واقعی آن بزرگواران می‌انجامد؛ زیرا چنین وانمود می‌شود که:
اولاً: آن بزرگواران، موجوداتی هستند فوق انسان و غیر قابل الگوگیری، نه انسان‌هایی فوق دیگران، که زندگی آنان می‌تواند سرمشق انسان‌های طالب کمال باشد!
ثانیاً: آنان، جز حل مشکلات و گرفتاری‌های شخصی مردم، کار دیگری در جهان ندارند!
هر کس که کمترین شناختی از سیره رسول اکرم صلی الله علیه و‌آله و خاندان رسالت داشته باشد، می‌داند که چنین تصویری، تحریف شخصیت والای آنهاست.
در مقابل، گروهی دیگر، مقامات و کرامات اولیای الهی را با خرافات، یکسان می‌پندارند و تفاوتی میان گزارش‌های درست و نادرست قائل نیستند.


خاطره‌های آموزنده
6

فصل یکم: خاطراتی از کرامات و عنایات اهل بیت علیهم السلام
فصل دوم: ‌خاطراتی از انقلاب اسلامی ایران
فصل سوم: ‌خاطراتی از شهدا و جانبازان
فصل چهارم: خاطراتی از حج
فصل پنجم: خاطرات متنوع.
پیش از ورود به متنِ این خاطره‌ها،‌ لازم است به دو مسئله مهم اشاره شود: نخست شناخت جنبه‌های آموزندگی و درس‌هایی است که می‌توان از این خاطرات آموخت و دوم توجه به خطر افراط و تفریط در نقل کرامات اهل بیت علیهم السلام.

توجه به جنبه‌های آموزندگی خاطرات

خاطرات این مجموعه اغلب اعتقادی و یا اخلاقی است. بنا بر این، مطالعه این کتاب، ‌می‌تواند به طور غیر مستقیم، در تحکیم عقاید دینی و ارزش‌های اخلاقی و عملی، مؤثر باشد. افزون بر این، گاهی از نظر سیاسی نیز آموزه‌هایی را به مخاطب القا می‌کند. مثلاً وقتی می‌خوانیم که توسل به حضرت فاطمه علیها السلام در پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه، بر اسرائیل، مؤثر بوده، درس‌های مختلفی می‌توان از این خاطره آموخت، مانند این که:
1. وعده الهی که فرموده است: (وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ؛۱خدا کسی را که [دین] او را یاری کند، یاری می‌دهد) حق است.
2. مقاومت گروهی اندک، در سایه ایمان و توکّل، پیروزی‌آفرین است: (كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ؛۲چه بسا گروهی اندک به فرمان خدا بر گروهی بسیار پیروز شدند).
3.‌ پیامبر صلی الله علیه و‌آله و اهل بیت علیهم السلام و به‌خصوص حضرت فاطمه علیها السلام می‌توانند به اذن خداوند سبحان، در حوادث جهان نقش ایفا کنند.

1.. حج: آیۀ ۴۰.

2.. بقره: آیۀ ۲۴۹.

  • نام منبع :
    خاطره‌های آموزنده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 331203
صفحه از 371
پرینت  ارسال به