91
خاطره‌های آموزنده

حجره شود، شخصی را می‌بیند که روی سکّوی حجره نشسته است (وی احتمالاً سید احمد کربلایی یا سید علی قاضی بوده).۱ آن شخص به ایشان می‌گوید:
سید جمال! چرا ناراحتی؟ احساس لذّت نکردن شما از عبادت مثل گذشته به دلیل آن است که گوشتی را که از قصابی می‌خری تطهیر نمی‌کنی. احتیاطاً آن را آب بکش. در اصفهان قصاب‌ها پس از ذبح گوسفند، گردن آن را شستشو می‌دهند و آن را تطهیر می‌کنند، ولی در نجف گردن گوسفند را تطهیر نمی‌کنند. این است که ذائقه عبادت شما مثل سابق نیست.

1.. تردید از راوی است.


خاطره‌های آموزنده
90

1 / 22

تأثیر غذا در کاهش لذت عبادت

در سفری که در تاریخ 12/5/1389 به کشور ترکمنستان داشتم، آقای سیّد محمّد موسی هاشمی گلپایگانی،۱ سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنجا، به نقل پدرشان از جدّش فقیه بصیر و عالِم وارسته آیة الله سید جمال گلپایگانی نقل کرد که ایشان در سن 24 یا 25 سالگی با این انگیزه از اصفهان به نجف می‌رود که از برکات جوار مرقد امام علی علیه السلام بهره ببرد و نیز از درس بزرگان علمای نجف استفاده کند.
پس از مدتی که در نجف ماند احساس می‌کند که دیگر از عبادات خوب لذت نمی‌برد، حتی حالاتی که در اصفهان داشت نیز برای او پدید نمی‌آید، و لذا سه بار در زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به آن حضرت می‌گوید: آقا! من آمدم اینجا از برکات همجواری شما استفاده کنم، اما فکر می‌کنم آنچه در اصفهان داشته‌ام نیز کمتر شده.
در بار سوم می‌گوید: اگر درست نکنی برمی‌گردم!
بعد از بار سوم، به مدرسه بر می‌گردد و وسایل خود را می‌بندد و آماده بازگشت می‌شود. برای گرفتن وضو، سر حوض مدرسه می‌رود. پس از وضو وقتی می‌خواهد وارد

1.. نوۀ عارف سالک آیة الله سید جمال گلپایگانی (م ۱۳۷۷ ق).

  • نام منبع :
    خاطره‌های آموزنده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 332842
صفحه از 371
پرینت  ارسال به