آخرت - صفحه 101

3 / 4

آثار ياد كردن آخرت

۱۸۲.امام على عليه السلامـ در سفارش به فرزندش حسن عليه السلام ـ :آخرت و نعمت ها و عذاب دردناكِ آن را بسيار ياد كن ؛ زيرا اين كار ، تو را به دنيا بى رغبت مى سازد و آن را در نزد تو كوچك مى گرداند.

۱۸۳.امام على عليه السلام :هر كس بسيار ياد آخرت كند ، كمتر مرتكب گناه مى شود.

۱۸۴.امام على عليه السلام :خوشا آن كه به ياد مَعاد بود و در نتيجه ، توشه افزود!

۱۸۵.امام على عليه السلام :خوشا آن كه به ياد مَعاد بود و در نتيجه ، كار نيك كرد!

ر . ك : ص 407 (آخرت / فصل سوم / عوامل يادآورى آخرت)
و ص 393 (فصل دوم / آثار اهمّيت دادن به آخرت)
و ص 427 (فصل چهارم / آباد كردن آخرت) .

3 / 5

آثار از ياد بردنِ آخرت

قرآن

«و دوزخيان ، بهشتيان را آواز مى دهند كه : از آن آب ، يا از آنچه روزىِ شما كرده است ، بر ما فرو ريزيد . [بهشتيان] مى گويند : «خدا آنها را بر كافران ، حرام كرده است» ؛ همانان كه دين خود را سرگرمى و بازيچه گرفتند و زندگى دنيا فريبشان داد . پس همان گونه كه آنان ديدار امروز خود را از ياد بردند و آيات ما را انكار مى كردند ، ما نيز امروز ، آنان را از ياد مى بريم» .

«و كاش هنگامى را كه مجرمان ، سرهايشان را پيش پروردگارشان به زير افكنده اند ، مى ديدى [كه مى گويند] : «پروردگارا! ديديم و شنيديم . پس ، ما را باز گردان تا كار شايسته كنيم ؛ چرا كه ما يقين داريم» ! و اگر مى خواستيم ، حتما به هر كسى به اجبار ، هدايتش را مى داديم ؛ ليكن سخن من ، محقّق گرديده كه : «هر آينه جهنّم را از همه جِنّيان و آدميان خواهم آكند» . پس به [سزاى ]آن كه ديدار اين روزتان را از ياد برديد ، [عذاب را ]بچشيد و به [سزاى] آنچه انجام مى داديد ، عذاب جاودان را بچشيد» .

صفحه از 168