آخرت - صفحه 125

۲۴۳.عيسى عليه السلام :از پليدى دنيا ، اين است كه خداوند در آن معصيت مى شود ، و آخرت به دست نمى آيد ، مگر با ترك دنيا.

۲۴۴.عيسى عليه السلامـ از اندرزهايش در انجيل و جز آن ـ :حقيقتى را به شما بگويم : اى بندگان دنيا! كسى كه دنياخواهىِ او كم نمى شود و رشته رغبتش به دنيا قطع نمى گردد ، چگونه به آخرت دست يابد؟!

4 / 4

آنچه آخرت را ويران مى كند

قرآن

«امّا هر كه طغيان كرد و زندگى دنيوى را برگزيد ، پس جايگاه او همان آتش است» .

«و روزى كه آنانى كه كفر ورزيده اند ، بر آتش عرضه مى شوند ، [به آنان مى گويند: ]نعمت هاى پاكيزه خود را در زندگى دنيايتان صرف كرديد و از آنها برخوردار شديد . پس امروز به سزاى آن كه در زمين ، به ناحق سركشى مى نموديد و به سبب اين كه نافرمانى مى كرديد ، به عذاب خفّت آور ، كيفر داده مى شويد» .

«كسانى كه زندگى دنيا و زيور آن را بخواهند ، [جزاى] كارهايشان را در آن به طور كامل به آنها مى دهيم و به آنان در آن جا كم داده نخواهد شد . اينان ، كسانى هستند كه در آخرت ، جز آتش برايشان نخواهد بود و آنچه در آن جا (دنيا) كرده اند ، به هدر رفته و آنچه انجام مى داده اند ، باطل گرديده است» .

حديث

۲۴۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در سفارش هايش به ابن مسعود ـ :اى پسر مسعود! ... در نهان و آشكار از خدا بترس ... ؛ زيرا خداى متعال مى فرمايد : «و براى كسى كه از مقام پروردگارش بترسد ، دو بهشت است» و با در پيش گرفتن لذّات و شهوات ، زندگى دنيا را بر آخرت بر مگزين ؛ زيرا خداى متعال در كتابش مى فرمايد : «و امّا هر كه طغيان كرد و زندگى دنيوى را برگزيد ، پس جايگاه او ، همان آتش است» . مقصود ، دنياى لعنت شده است . هر آنچه در دنياست ، لعنت شده است ، مگر آنچه براى خدا باشد.

صفحه از 168