آخرت - صفحه 133

حديث

۲۵۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در اندرز ايشان به ابن مسعود ـ :اى پسر مسعود! سوگند به آن كه مرا به حق به پيامبرى برگزيد ، كسى كه دنيا را وا نهد و به سوداى آخرت روى آورد ، خداوند متعال از پس سوداگرى اش ، براى او تجارت مى كند و سوداگرى اش را سودآور مى گرداند . خداى متعال مى فرمايد : «مردانى كه نه تجارتى و نه داد و ستدى ، آنان را از ياد خدا و بر پا داشتن نماز و دادن زكات ، غافل نمى سازد و از روزى كه در آن ، دل ها و ديده ها دگرگون مى شود ، مى هراسند» .

۲۵۷.سعد السعودـ به نقل از زَبور ـ :اى داوود! كسى كه با من سودا كند ، سوداى او سودآورترينِ تجارت هاست.

۲۵۸.المعجم الكبيرـ به نقل از معاذ بن جبل ـ :از پيامبر خدا شنيدم كه مى فرمايد : «هان ، اى مردم! پروامندى از خدا را تجارت بگيريد تا بى هيچ كالا و تجارتى ، به شما روزى برسد» . ايشان سپس اين آيه را خواند : «و هر كس از خدا پروا كند ، خدا براى او برون شُدى قرار مى دهد و از جايى كه گمان نمى برد ، روزى اش مى دهد» .

۲۵۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداى متعال مى فرمايد : «به عزّت و جلالم و عظمت و قدرتم و بلندى و رفعت مقامم سوگند ، هيچ بنده اى دلخواه مرا بر دلخواه خودش ترجيح نمى دهد ، مگر آن كه جانش را بى نياز مى گردانم و خواستش را بر مى آورم و مَعاش او را سامان مى بخشم و آسمان ها و زمين را ضامن روزىِ او مى گردانم و از پس تجارت هر تاجرى ، هواى او را دارم».

صفحه از 168