آخرت - صفحه 143

۲۸۸.امام زين العابدين عليه السلامـ در مناجاة العارفين ـ :معبود من! ما را از كسانى قرار بده كه باغ هاى سينه هاى آنان ، كمربند مرصّع نشانِ شوقِ به تو را بر كمر بسته اند ۱ ... و نهادِ آنان با رسيدن به خواسته شان و نِيل به آرزويشان آرام گرفته است و با فروختن دنيا به آخرت ، تجارتى سودآور كرده اند.

۲۸۹.امام زين العابدين عليه السلامـ از دعاى ايشان در وداع با ماه رمضان ـ :و تو كسى هستى كه در معامله با بندگانت ، همواره به سود آنان ، بر بها مى افزايى و مى خواهى كه در سوداى با تو ، آنان سود برند و كامياب و با دست پُر از جانب تو ، به پيشگاهت وارد شوند . پس تو ـ كه خجسته نام و بلندمرتبه اى ـ فرمودى : «هر كس كار نيكى بياورَد ، ده برابر به او پاداش داده مى شود و هر كه بدى بياورَد ، تنها همانند آن كيفر مى بيند» و نيز فرمودى : «مَثَل آنان كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند ، مَثَل دانه اى است كه هفت خوشه بر آورَد و در هر خوشه اى ، صد دانه باشد . خدا پاداش هر كس را كه بخواهد ، چند برابر مى كند» و نيز فرمودى : «كيست كه به خدا قرض الحسنه بدهد تا خدا بر آن ، چند برابر بيشتر بيفزايد؟» و امثال اين آيات كه در قرآن در باره چند برابر كردن حسنات ، فرو فرستاده اى.

۲۹۰.امام صادق عليه السلام :در هر بام و شام مى گويى : « ... بار خدايا! شب و روز ، دو آفريده از آفريده هاى تو هستند . پس در آنها مرا گرفتار گستاخى بر معاصى ات و ارتكاب حرام هايت مگردان ، و در آنها مرا عملى پذيرفته ، تلاشى در خورِ تقدير ، و تجارتى كه هرگز كساد نمى شود ، روزى فرما.

1.ظاهرا در متن عربى حديث «توشَّجت» صحيح باشد ؛ يعنى درختان شوقِ به تو ، در باغ هاى سينه هاى آنان در هم تنيده و ريشه دوانيده است .

صفحه از 168