آخرت - صفحه 151

۲۹۹.امام باقر عليه السلامـ در باره آيه شريف :«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! آيا شما را به تجارتى ره نمون شوم كه شما را از عذابى دردناك مى رهاند؟»ـ :[مؤمنان ]گفتند : اگر بدانيم كه آن تجارت چيست ، جان و مال و فرزندانمان را در راه آن مى بخشيم .
پس خداوند فرمود : «به خدا و رسول او ايمان آوريد و در راه خدا با اموال و جان هايتان جهاد كنيد ... . اين است رستگارى بزرگ» .

۳۰۰.فتح البارىـ به نقل از سعيد بن جبير ، در باره آيه شريف :«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! آيا شما را به تجارتى ره نمون شوم كه شما را از عذابى دردناك مى رهاند ؟»ـ :چون اين آيه نازل شد ، مسلمانان گفتند : اگر بدانيم اين تجارتْ كدام است ، مال و خانواده خود را در راه آن مى دهيم .
پس [دنباله آيه] نازل شد : «به خدا و رسول او ايمان آوريد» .

۳۰۱.امام على عليه السلامـ در تحريك و ترغيب لشكريان در جنگ صفّين ـ :خداوند عز و جل شما را به تجارتى ره نمون شده كه شما را از عذابى دردناك مى رهاند و شما را به خير ، نزديك مى سازد : ايمان آوردن به خدا و جهاد كردن در راه خدا . او پاداش آن را آمرزش گناه و سكونتگاه هايى خوش و پاك در باغ هاى بهشت قرار داد ، و خداوند عز و جل فرمود : «همانا خدا دوستدار كسانى است كه در راه او ، صف در صف ، جهاد مى كنند ، چنان كه گويى بنايى سُربى اند» .

۳۰۲.امام على عليه السلام :هيچ تجارتى چون كار نيك نيست.

صفحه از 168