آخرت - صفحه 4

ناميده است ، مانند :
«لَهُ الْحَمْدُ فِى الْأُولَى وَ الْأَخِرَةِ .۱
در اين [سراى] نخستين و در آخرت ، ستايش ، از آنِ اوست»
.
«وَ إِنَّ لَنَا لَلْأَخِرَةَ وَ الْأُولَى .۲
و در حقيقت ، دنيا و آخرت ، از آنِ ماست»
.
«وَ لَلْأَخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَى .۳
و آخرت ، براى تو ، بهتر از سراى نخستين است»
.
در واقع ، قرآن كريم و نيز احاديث اسلامى ، كلمه «آخرة» را در يكى از بارزترين مصاديق لغوى آن به كار مى برند . از اين رو، هنگامى كه يزيد بن سلام از پيامبر صلى الله عليه و آله مى پرسد : «چرا آخرت را آخرت ناميده اند؟»، ايشان در جواب مى فرمايد :
لِأَنَّها مُتَأَخِّرَةٌ تَجى ءُ مِن بَعدِ الدُّنيا ، لا توصَفُ سِنينُها ، وَ لا تُحصى أيّامُها ، وَ لا يَموتُ سُكّانُها .۴چون آن ، متأخّر است و پس از دنيا مى آيد . سال هاى آن ، وصف ناشدنى و روزهايش ناشمردنى هستند و ساكنان آن ، هيچ گاه نمى ميرند .
و از امام على عليه السلام در وجه تسميه آخرت نقل شده كه :
سُمِّيَتِ الآخِرَةُ آخِرَةً ، لِأَنَّ فيهَا الجَزاءَ وَ الثَّوابَ .۵
آخرت ، آخرت ناميده شده است ؛ چون سزا و پاداش در آن جاست.
همان طور كه علّامه مجلسى توضيح داده، ۶ مقصود ، آن است كه چون در

1.قصص: آيه ۷۰.

2.ليل: آيه ۱۳.

3.ضحى: آيه ۴.

4.ر . ك : ص ۳۳۲ ح ۱ .

5.ر . ك : ص ۳۳۲ ح ۲ .

6.ر . ك : بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۱۳ .

صفحه از 168