آخرت - صفحه 47

۷۵.امام على عليه السلام :خوشا به حال كسى كه موفّق به طاعت خداوند شود و اخلاقش نيكو گردد و كار آخرتش را پاس بدارد!

۷۶.امام على عليه السلام :برترينِ مردم در نزد خداوند ، كسى است كه خِرَدش را زنده گرداند و شهوتش را بميراند و براى اصلاح آخرتش ، خود را به زحمت اندازد.

۷۷.امام على عليه السلام :با بدنت در دنيا باش و با قلبت در آخرت.

۷۸.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ :آنچه حقيقتا سزاوار نام سعادت است ، سعادت آخرت است و آن ، چهار نوع است : ماندگارى اى كه فنا ندارد ، علمى كه با جهل همراه نيست ، قدرتى كه با عجز همراه نيست ، و توانگرى اى كه با فقر همراه نيست.

۷۹.امام صادق عليه السلام :همه خوبى ، فراروى توست و همه بدى نيز فراروىِ توست و تو خوب و بد را جز پس از آخرت نمى بينى ؛ زيرا خداوند عز و جل تمام خوب را در بهشت ، و تمام بد را در جهنّم قرار داد ؛ چرا كه اين دو ، ماندگارند.

۸۰.امام زين العابدين عليه السلامـ روزى ، خطاب به يارانش ـ :برادرانم! من شما را به سراى آخرت سفارش مى كنم و به سراى دنيا سفارشتان نمى كنم ؛ زيرا شما [خود به خود ]به دنيا حريص هستيد و به آن چسبيده ايد .

2 / 2

فرزند آخرت باشيد

۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى مردم! از فرزندان آخرت باشيد و از فرزندان دنيا نباشيد ؛ زيرا هر بچّه اى ، دنبال مادرش حركت مى كند ... . پس عمل كنيد ، در حالى كه از خدا بر
حذريد . بدانيد كه به اعمال شما رسيدگى مى شود و خواه ناخواه ، خدا را ملاقات مى كنيد . «پس هر كه به وزن ذرّه اى نيكى كند ، آن را مى بيند و هر كه به وزن ذرّه اى بدى كند ، آن را مى بيند» .

صفحه از 168