آخرت - صفحه 49

۸۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دنيا را فرزندانى است و آخرت را نيز فرزندانى . شما از فرزندان آخرت باشيد و از فرزندان دنيا مباشيد ؛ زيرا هر بچّه اى ، دنبال مادر خود حركت مى كند . همانا دنيا پشت كرده و مى رود ، و آخرت ، روى كرده و مى آيد.

۸۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اين دنيا ، پشت كرده و مى رود و اين آخرت ، روى كرده و مى آيد ، و براى هر يك از اين دو ، فرزندانى است . پس چنانچه مى توانيد از فرزندان آخرت باشيد و از فرزندان دنيا نباشيد ، چنين كنيد . امروز ، شما در سرايى هستيد كه جاى عمل است و حسابرسى نيست ، و فردا در سرايى خواهيد بود كه جاى حسابرسى است و عمل نيست.

۸۴.امام على عليه السلام :پيشرو ۱ بايد به كسان خود ، راست بگويد و خِردَش را به كار بگيرد و فرزند [و اهلِ] آخرت باشد ؛ زيرا از آن جا آمده و به آن جا بر مى گردد.

1.واژه «رائد» كه در متن عربى حديث آمده ، به معناى كسى است كه جلوتر از كاروان حركت مى كند تا براى آنها چراگاه و آبگاه بيابد (النهاية : ج ۲ ص ۲۷۵ مادّه «رود») . احتمال دارد كه مراد از «پيشرو» در اين جا خودِ انسان باشد ؛ زيرا انسان در دنيا چونان پيشرو براى خويشتن است كه در آن ، براى آخرت خود ، آب و چراگاه جستجو مى كند ... ؛ يعنى انسان بايد خيرخواه خويشتن باشد و با امروز و فردا كردن و تعلّل ورزيدن ، به خود ، خيانت و ناراستى نكند . يا احتمال دارد معناى حديث اين باشد : هر يك از شما بايد با خانواده و عشيره و افراد تحت تكفّل خود ، روراست و صادق باشد و حقيقت را به آنها بگويد و از فضايل و علوّ درجات ما ، آنچه را مى داند ، به آنان نيز معرّفى كند (بحار الأنوار : ج ۲۹ ص ۶۰۲) .

صفحه از 168