آخرت - صفحه 51

2 / 3

ويژگى هاى آخرت گرايان

قرآن

«آن سراى آخرت را براى كسانى قرار مى دهيم كه در زمين ، خواستار برترى و فساد نيستند ، و فرجام ، از آنِ پرهيزگاران است» .

حديث

۸۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در باره آيه شريف :«آن سراى آخرت را براى كسانى قرار مى دهيم كه خواستار برترى و فساد نيستند»ـ :[يعنى ]گردنكشى در زمين [و جامعه ]و گرفتن به ناحق .

۸۶.الأمالى ، طوسىـ به نقل از عبد اللّه بن مسعود ـ :محبوب ما و پيامبر ما صلى الله عليه و آله ـ كه پدر و مادرم و جانم فدايش باد ـ يك ماه پيش از مرگش ، خبر رحلتش را به ما داد و چون زمان فراق نزديك شد ، ما را در اتاقى جمع كرد و نگاهى به ما انداخت و چشمانش پر از اشك شد و سپس فرمود : «خوش آمديد ! خداوند ، شما را زنده بدارد ! خداوند ، شما را حفظ كند !
خداوند ، شما را نصرت دهد ! خداوند ، به شما نفع برساند ! خداوند ، شما را هدايت فرمايد ! خداوند ، شما را توفيق بخشد ! خداوند ، شما را به سلامت دارد ! خداوند ، شما را بپذيرد ! خداوند ، به شما روزى دهد ! خداوند ، شما را رفعت بخشد !
شما را به پروامندى از خداوند ، سفارش مى كنم ، و به خداوند نيز سفارش شما را مى كنم ، و آشكارا به شما هشدار مى دهم كه در ميان بندگان خدا و در زمين او ، بر خدا برترى نجوييد ؛ چرا كه خداوند متعال ، به من و به شما فرموده است : «آن سراى آخرت را براى كسانى قرار مى دهيم كه در زمين ، خواستار برترى و فساد نيستند و فرجام ، از آنِ پرهيزگاران است» و نيز فرموده است : «آيا جايگاه متكبّران ، در دوزخ نيست؟» » .

صفحه از 168