تاريخ : چهارشنبه 1391/12/9 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27469
نكوداشت استاد «محمدعلي مهدوي‌راد» برگزار شد

نكوداشت استاد «محمدعلي مهدوي‌راد» برگزار شد

حجت‌الاسلام و المسلمين عماد، معاون پژوهشي حوزه‌هاي علميه سراسر كشور در آيين نكوداشت حجت الاسلام و المسلمین محمدعلي مهدوي‌راد، گفت: عالمان قرآن، وارثان هنر پيامبرند و هنر مهدوی‌راد اين است كه علم را در راس كل خيرات می‌داند. ايشان را نخست به دليل توليدات علمي مي‌شناسند اما من اين عالم گرانقدر را به دليل توليد‌گرايي در علوم قرآني برجسته مي‌كنم.

به گزارش پایگاه حدیث نت به نقل از ايبنا، آيين بزرگداشت استاد برجسته قرآني، محمدعلي مهدوي‌راد عصر هشتم اسفندماه در سراي اهل قلم تهران برگزار شد.
در اين مراسم، علي شجايي‌صايين، مديرعامل خانه كتاب، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مروی، معاون دفتر ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام و المسلمين رسول جعفريان، عضو هيات علمي دانشگاه تهران، دكتر احد فرامرز قراملكي، عضو هيات علمي دانشگاه تهران و جمعي از مسوولان فرهنگي حضور داشتند.
قراملكي در سخناني اظهار كرد: تجليل از مقام علمي مهدوي‌راد قدرداني از دو عنصر اخلاق‌گرايي و حرفه‌اي‌گرايي در محافل علمي و پژوهشي است.
وي ادامه داد: حرفه‌اي‌گرايي آنجا خود را نشان مي‌دهد كه استادان هرگاه در عالم پژوهش دست به قلم بردند، حرفه‌اي وارد شدند و عنصر اخلاق‌گرايي در پژوهش كه امروز كمتر در محافل علمي ما رصد مي‌شود، قرين هميشگي پژوهش‌‌هاي اين استاد بوده است.
رييس گروه اخلاق دانشگاه تهران عنوان كرد: احتياط علمي، ويژگي بارز ايشان است كه تجميع دو عنصر اخلاق‌گرايي و حرفه‌اي‌گرايي است. به جرات مي‌توانم بگويم اگر نصف سواد ايشان را داشتم تا كنون 100 كتاب مي‌نوشتم. اصل الگوي علمي از احتياط علمي ناشي مي‌شود.
وي عنصر اخلاق‌پژوهي را از خصايص مهدوي‌راد ذكر كرد و گفت: هيچ دانشجويي نمي‌تواند به شفقت و دلسوزي اين استاد بي‌اعتنا باشد زيرا وي سمبل شفقت دانشجويي است.
قراملكي با بيان اين‌كه سازمان‌ها نبايد به زندان محققان تبديل شوند، اظهار كرد: سلطه‌گرايي سازمان‌ها نبايد حرفه‌گرايي و اخلاق‌گرايي را تهديد كند و دست و پاي محقق را ببندد و فضاي رشد علمي محقق را فراهم كند.
وي اظهار كرد: سازمان‌ها نبايد به قفس محققان تبديل شوند. بايد در تدوين آيين‌‌نامه‌هاي پژوهشي مميزي اخلاقي و حرفه‌اي را رعايت كنيم تا محققان به سمت ايجاد فرصت‌هاي طلايي هدايت شوند.
قراملكي گفت: ايشان براي همه شناخته‌شده‌‌اند و درجه استادياري و دانشياري دانشگاه به تعداد كتاب و مقاله نيست بلكه ميزان مقبوليت و مرجع‌بودن علمي فرد است كه ملاك قرار مي‌گيرد.
وي با ابراز تشكر از موسسه خانه كتاب براي برپايي بزرگداشت استاد محمد‌علي مهدوي‌راد، اظهار كرد: بايد محققان را به سمت فرهنگ رشد فكري هدايت كنيم و بكوشيم در مديريت سازمان‌ها نسبت به تربيت محققان دلسوز همت گماريم و امكان تربيت هرچه بيشتر دانشجو را براي افرادي مانند ايشان فراهم كنيم.
حجت‌‌الاسلام و المسليمن رسول جعفريان، عضو هيات علمي دانشگاه تهران نيز با اشاره به دوستي ديرينه خود با اين قرآن‌پژوه اظهار كرد: سال 1368 بود كه نخستين ديدار خاطره‌انگيز بنده با استاد مهدوي‌راد در مجله حوزه صورت گرفت.
وي با بيان اين‌كه محمد‌علي مهدوي‌راد با مفهوم و كلماتي مانند كتاب زندگي مي‌كند، اظهار كرد: امثال ايشان در تهران، قم و حتي ايران كم نظير است. انس با كتاب و علاقه‌مندي به خريد و نگهداري آثار مكتوب به عنوان ابزاري براي كل زندگي ايشان محسوب مي‌شود.
جعفريان با بيان اين‌كه هوشياري نسبت به كتاب در جامعه امروز ما كم شده، اظهار كرد: حضرات آياتي مانند آيت‌آلله بروجردي مفهوم چاپ كتاب را وارد حوزه علميه قم كردند، آيت‌الله مرعشي نجفي مفهوم كتابخانه را ترويج كردند و امام خميني(ره) با ايجاد كتابخانه‌اي در قم اين مفاهيم را پيش بردند اما جامعه ما هنوز در ايجاد كتابخانه‌هاي بزرگ، عقب است.
پژوهشگر تاريخ اسلام اظهار كرد: فهم كتاب نهايت اهميت را دارد و آقاي مهدوي‌راد داراي يكي از بهترين كتابخانه‌‌هاي قم است كه بي‌نظير محسوب مي‌شود و همه دوستان و پژوهشگران كتاب‌هاي كتابخانه وي را به امانت مي‌برند.
وي با بيان اين‌‌كه تفكر اهميت به كتاب باعث شد معرفي كتاب وارد مجله نشر دانش، راهنماي كتاب و آيينه پژوهش شود، اظهار كرد: مجله آيينه پژوهش بهترين كار در حوزه كتاب بود كه باعث شد معرفي كتاب وارد محافل طلبگي شود.
جعفريان افزود: كتاب، كوچك و بزرگ ندارد و اين اثر مكتوب در هر شكلش يك نياز است. تنوع و ارجاع در كتابخانه به سبك و سياق عرب‌ها از ويژگي‌هاي كتابخانه ايشان است كه اين الگوبرداري به پيروي از مرحوم سيدشرف‌الدين انجام شده است.
وي با بيان اين‌كه در هر اثر مذهبي نشاني از مهدوي‌راد وجود دارد، اظهار كرد: اين استاد با زيراكس و چاپ، از محتواي كتاب‌هايي كه براي خودش نبود حفاظت مي‌كرد و آن‌‌ها را در قالب آرشيو نگهداري مي‌كرد و بعد‌ها اين الگو به يك اخلاق عمومي تبديل شد.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران عنوان كرد: اميدواريم در نسل عصر ديجيتال هم مانند نسل دنياي كتاب كاغذي، با آرشيو مجموعه‌هاي ارزشمند در دنياي فناوري اطلاعات بتواند ذخاير فرهنگي بزرگي را نگهداري كند.
در ادامه، سيدعلي موسوي گرماردوي، مترجم قرآن و پژوهشگر حوزه ادبيات با قرائت شعري، از اين استاد بزرگوار تجليل كرد. دكتر فرهنمند‌پور، عضو هيات علمي دانشگاه تهران و شاگرد محمد‌علي مهدوي‌راد از ديگر سخنران اين مراسم نكوداشت بود.
وي با بيان اين‌كه 26 سال است افتخار شاگردي اين استاد را دارد، اظهار كرد: ما هميشه از پدر جسماني، روحاني و تربيتي ياد مي‌كنيم و امروز با استناد به مضمون حديثي با اين محتوا كه پدر تو سه تن است؛ پدري كه تو را به وجود آورده، پدري كه زمينه ازدواج تو را فراهم كرده و سوم استاد و معلم به وجه تشابه اين سه پدر مي‌پردازم.
حجت‌الاسلام و المسلمين عماد، معاون پژوهشي حوزه‌هاي علميه سراسر كشور گفت: عالمان قرآن وارثان هنر پيامبرند. استاد محمد‌علي مهدوي‌راد به دليل علاقه‌‌مندي به كتاب و مطالعه مرا به ياد استاد محمد‌رضا حكيمي مي‌اندازند. ايشان نقل مي‌كردند 30 هزار جلد كتاب خواندم اما برخي از آن‌ها بي‌فايده بود!
وي اظهار كرد: مهدوي‌راد را نخست به دليل توليدات علمي مي‌شناسند اما من اين عالم گرانقدر را به دليل توليد‌گرايي در علوم قرآني برجسته مي‌كنم. در حوزه توليد دانش، توضيح علوم و تعيين جايگاه آنان و همچنين طرح‌هاي مميزي توسعه علوم در حوزه حديث و علوم اسلامي اين استاد از سرامدان هستند.
معاون پژوهشي حوزه‌هاي علميه سراسر كشور عنوان كرد: همچنين نقش وي در پژوهش‌هاي علوم انساني به ويژه علوم قرآن و حديث و همچنين ارتقاي كتاب سال حوزه به واسطه حضور اين عالم ارزشمند، از نكات قابل توجه است.
وي با بيان اين‌‌كه هنر مهدوي‌راد اين است كه علم را در راس كل خير مي‌داند، اظهار كرد: ايشان طلب علم را فريضه مي‌دانند و در صدد ورود به عالم عليون هستند. مهدوي‌راد براي كساني كه سند مي‌خواهند، شيخ‌السند است.
حجت‌الاسلام عماد افزود: مقام اعتباربخشي به عالمان دچار خبط ‌و خطاهايي است و اين محفل به ما مي‌گويد مريد اين ساحت‌هاي علمي با اخلاق و حرفه‌اي شويم.
وي اظهار كرد: اميدواريم با وجود عالمان فرهيخته‌اي مانند ايشان بتوانيم نقش ديپلماسي فرهنگي و علم را در بازار دانش جهان به‌گونه‌اي شايسته ايفا كنيم و از ساحت فكري و دانشي اين عالم نهايت بهره را ببريم.
حجت‌الاسلام و المسلمين طارمي، قائم مقام دانشنامه جهان اسلام نيز با قرائت پيامي از جانب آيت‌الله جعفر سبحاني، اظهار كرد: مهدوي‌راد از اشخاص مورد عنايت رهبري و شخصيت‌هاي محبوب حوزوي و دانشگاهي است.
وي اظهار كرد: نهاد حوزه و دانشگاه را از دو منظر محتوا و سلوك مي‌توان دسته‌بندي كرد. سنت حوزه مبتني بر شاگرد و استادي و سنت دانشگاهي بر انضباط روشي است.
معون پژوهشي حوزه‌هاي علميه سراسر كشور ادامه داد: نگاه حوزه بيشتر به علوم ديني و ديدگاه دانشگاه مشتمل بر فرآيند علوم عيني است و پرسشگري و شكاكيت بيشتر در محافل دانشگاهي بروز پيدا مي‌كند. كسي كه در نظام حوزه شاگردي محقق مي‌شود و اين تحقق را در نظام دانشگاهي عرضه مي‌كند، تركيب حوزه و دانشگاه را همزمان دارد.
استاد مهدوي‌راد نيز در اين مراسم عنوان كرد: من با تمام وجود احساس مي‌كنم در سايه عنايت خداوند قرار دارم و به جرات مي‌توانم بگويم يك ساعت از عمرم تلف نشد. مرحوم آيت‌الله شوشتري الگوي من بود. من با برگزاري اين مراسم‌‌‌ها موافق نيستم و اين جلسه را تكريم دانش، فكر، آزادي و انديشه مي‌‌‌دانم.
وي اظهار كرد: معتقدم من مصداق اين مفاهيم و تكريم نيستم و افتخار مي‌كنم كه طلبه هستم. احتياط در ادب ويژگي درستي بود كه از من گفته شد. استاد موسوي گرمارودي شعر سايه‌سار نخل ولايت را سروده‌اند كه هربار آن را مي‌خوانم اشك در چشمانم جاري مي‌شود.
حجت‌‌الاسلام و المسليمن مهدوي‌راد در پايان با تشكر از حضرات آيات‌ سبحاني، سيستاني، ري شهري، بوشهري و آقايان سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي لاريجاني و حجت‌الاسلام و المسلمين شهرستاني، از همه علماي بزرگواري كه با اهداي جوايز و لوح تقدير از وي تجليل كردند، ادعاي احترام كرد.
در بخشي از مراسم نيز از دو كتاب «ارج نامه» و «جشن‌نامه استاد محمدعلي مهدوي‌راد» كه به كوشش حجت‌الاسلام رسول جعفريان منتشر شده است رونمايي شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :