تاريخ : 23/12/1391 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27513
بررسی اهمیت «صله رحم» در مراسم تواصی به حق دارالحدیث

بررسی اهمیت «صله رحم» در مراسم تواصی به حق دارالحدیث

حجت الاسلام والمسلمین«خوشنصیب»، در مراسم «تواصی به حق» مؤسسه دارالحدیث، با بیان آثار ژرف صله رحم در حوزه فردی و اجتماعی و زندگی دنیوی و اخروی انسان، به آیات و روایات گسترده ای که بر این امر تأکید ورزیده واهمیت آن را گوشزد کرده اند اشاره کرد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، جلسه هفتگی «تواصی به حق»، با حضور آیت الله ری شهری، پژوهشگران، مديران، كاركنان مؤسسه و نيز دانشجويان و دست‌اندركاران دانشگاه قرآن و حديث، چهارشنبه ۲۳ اسفند، در نمازخانه مؤسسه دارالحدیث برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین «خوشنصیب» به آثار فردی و اجتماعی صله رحم، اثرات مفید دیدار از ارحام در خانواده و جامعه و اثرات مطلوب آن بر خانواده، همچنین زیان های قطع رحم اشاره کرد.
پژوهشگر علوم حدیث، پیوند با خدا و پیوند با بندگان او را خواسته پروردگار متعال از مؤمنان یاد کرد و گفت: قران کریم برای «اولوالالباب»(مردمان صاحب خرد)، ویژگی ها و علاماتی را ذکر کرده است.
وی افزود: خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره رعد می فرماید «وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ» یعنی ( خردمندان کسانی هستند که با آنچه خدا دستور داده با آن پیوند برقرار می کنند (پیوند انسان با خدا و رسولان و خویشان و اولی الامر و جامعه) و این مهم امر الهی را محقق می کنند.
حجت الاسلام خوشنصیب در ادامه با طرح این پرسش که «خداوند کجا فرمان داده به ایجاد پیوند و برقراری رابطه؟» بیان داشت: ایجاد رابطه بنده با پروردگار فرمان الهی است، مضامین تمام آیات و روایت و آموزه های دینی این است که خداوند دوست دارد که بنده با پروردگارش رابطه برقرار کند و اگر این رابطه برقرار شد آن را تحکیم بخشد.
استاد دانشگاه قران و حدیث اظهار داشت: بنابراین بندگان خدا با خدا خلوت کنند، راز و نیاز و مناجت و ذکر داشته باشند، قرائت قران، دعا و زیارت اقدامی است در راستای تقویت پیوند با خدا همآن پیوندی که خدا به آن فرمان داده است، اما دومین پیوندی که خدا آن را دوست دارد و به آن فرمان داده پیوند با بندگان خداست.
وی، تصریح کرد: الگوی امروزی زندگی ما متاثر از شکل های وارداتی یا عوامل دیگر شده و مناسبات اجتماعی و فرهنگی امروز جامعه، به ویژه در زندگی شهری و الگوی آپارتمان نشینی در بعضی از عرصه ها که مورد تاکید دین است، رونق خود را از دست داده.
حجت الاسلام خوشنصیب بیان داشت: امروز اگر از همسایه دیوار به دیوار خود خبر نداشته باشید اگر شما از اقوام خود اطلاعی نداشته باشید فاصله زیادی است میان این شیوه زندگی با آن پیوند و رابطه ای که در آموزه های دینی ما بر آن تاکید شده است.
استاد دانشگاه قران و حدیث در خصوص اهمیت صله رحم تاکید کرد: برای اینکه انسان رابطه خود را با عموم مؤمنان حفظ کند و تقویت کند با همسایگان ،تحت عنوان(حسن الجوار) اقوام (صله رحم) این زمینه را فراهم کند.
پژوهشگر علوم حدیث، افزود: ایام عید و نوروز فرصت خوبی است تا دیدار با فامیل و همسایگان و مردم را برقرا کنیم.
حجت الاسلام خوشنصیب بیان داشت: امام صادق(ع) مى فرماید:«اتقوا الله، وكونوا إخوةً بررةً متحابّين في الله، متواصلين متراحمين، تزاوَروا، وتلاقوا، وتذاكروا أمرنا وأحيوه» یعنی از خدا بترسيد و به خاطر خدا با همديگر برادر، نيك، دوست، مرتبط و دلسوز باشيد و با همديگر ديدار و ملاقات كنيد. برادرانی باشد نیکوکار رحمت متقابل داشته باشید پیوند داشته باشید و در این مقالات میان شما مؤمنان از امر ازم عارف خاندان رسالت یاد کنید و احیا کنید.
وی به حدیث دیگری از امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: امام می فرماید: «اِنَّ لاَهْلِ التَّقْوى‏ عَلاماتٍ يُعْرَفونَ بِها: صِدْقُ الْحَديثِ وَ اَداءُ الاَْمانَةِ وَالْوَفاءُ بِالْعَهْدِ وَ قِلَّةُ الْفَخْرِ وَ الْبُخْلِ وَ صِلَةُ الاَْرْحامِ» یعنی، تقواپيشگان، نشانه‏هايى دارند كه با آنها شناخته مى‏شوند؛ راستگويى، امانتدارى، وفاى به عهد، كم فخر فروشى، كم بخل ورزيدن، صله رحِم.
استاد دانشگاه قران و حدیث، به بیان اهمیت صله رحم از دیدگاه اهل بیت(ع) اشاره کرد و افزود: اما محمد باقر(ع) می فرماید: «اِنَّ اَعجَلَ الخَيرِ ثَوابا صِلَةُ الرَّحِمِ» یعنی ثواب صله رحم سريع تر از هر كار خيرى به صاحبش مى رسد.
حجت الاسلام خوشنصیب در خصوص آسیب های قطع رحم بیان داشت: کسی که قطع رحم می کند، رحمت خدا بر او نازل نمی شود، پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «إنّ الرّحمه لا تنزل على قوم فیهم قاطع رحم» یعنی مردمى که در میان آنها کسى از خویشاوندان بریده باشد، رحمت خدا بر آنها فرود نمى آید.
وی ادامه داد: کدورت های طولانی و قهر در میان خویشاوندان قطع رحم است و حتی بوی بهشت به مشام قاطع رحم نمی رسد حتی شب قدر که دریای رحمت الهی سرازیر است، رحمت خدا بر قاطع رحمت نمی رسد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :