7
حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

پيش‏گفتار

(وَ لَمَّا جَآءَ عِيسَى‏ بِالْبَيِّنَتِ قَالَ قَدْ جِئْتُكُم بِالْحِكْمَةِ .
و هنگامى كه عيسى دلايل روشن آورد، گفت : به راستى من براى شما حكمت آورده‏ام) .۱

واژه «حكمت» در لغت ، از ريشه «حُكم» گرفته شده است و «حُكم» به معناى «منع» است ؛ زيرا حُكم و داورىِ عادلانه ، مانع ظلم مى‏شود . دهنه اسب و ديگر چارپايان نيز در عربى، «حَكَمة» ناميده مى‏شود ؛ چرا كه مهاركننده حيوان است و علم ، در عربى، «حكمت» ناميده شده است ؛ چرا كه از جهلِ عالِم ، جلوگيرى مى‏كند .۲ همچنين بر هر چيز نفوذناپذيرى ، صفت «مُحكَم» اطلاق مى‏گردد .۳
آلوسى در تفسير روح المعانى ، در تبيين واژه «حكمت» ، از كتاب البحر جاحظ ، چنين نقل مى‏كند :
دانشمندان ، در معناى اين كلمه ، بيست و نُه قول دارند كه برخى از آنها به هم نزديك اند . پاره‏اى از عالمان ، بيشترِ اين معانى را اصطلاحى مى‏دانند كه قائل به آنها ، به مصداق مهمّ «حكمت» بسنده كرده و همان را در معناى آن آورده است ، وگرنه در اصل ، «حكمت» از مصدر «اِحكام» است كه به معناى استوارى در علم و گفتار و كردار يا همه اينهاست .۴

1.زخرف : آيه ۶۳ .

2.ر.ك : معجم مقاييس اللّغة : مادّه «حكم» .

3.در الصحاح (ج ۵ ص ۱۹۰۲) آمده است : «أحكَمتُ شَيئاً فَاُحكِمَ» چيزى را استوار كردم و آن هم استوار شد ؛ يعنى پابرجا و محكم شد .

4.روح المعانى : ج ۳ ص ۴۱ .


حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
  • نام منبع :
    حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 37426
صفحه از 321
پرینت  ارسال به