137
حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

۲۰۵.عيسى بن مريم عليه السلام : اى بنى اسراييل! آيا از خدا شرم نمى‏كنيد؟! هر يك از شما نوشيدنىِ خود را تا از خس و خاشاك صاف نكند گوارا نمى‏داند ، ليكن از اين كه به حرامى به بزرگى ماده‏فيلى دست يابد، باك ندارد!

4 / 22

نگران نبودن براى روزى‏

۲۰۶.عيسى بن مريم عليه السلام : از خدا بپرهيزيد و براى خدا كار كنيد ، نه براى شكم‏هايتان . به اين پرندگان بنگريد ، نه مى‏دِرَوند و نه مى‏كارند؛ امّا خداوند، روزى‏شان مى‏دهد . اگر مى‏گوييد كه شكم‏هاى شما بزرگ‏تر از شكم‏هاى پرندگان است ، اين گاوان و خران هم كشت و زرعى نمى‏كنند ؛ ولى خداوند، به آنها نيز روزى مى‏دهد . از زوايد دنيا دورى كنيد ؛ زيرا كه اينها نزد خدا پليدند .

۲۰۷.عيسى بن مريم عليه السلام : به راستى به شما مى‏گويم : غمِ خوردنى و نوشيدنى‏تان را نخوريد ؛ چرا كه خداوند هيچ جانى را بزرگ‏تر از روزى‏اش ، و هيچ تنى را بزرگ‏تر از پوشاكش نيافريده است ، پس عبرت بگيريد .

۲۰۸.المصنّف، ابن ابى شيبه- به نقل از عبيد بن عُمَير -: عيسى بن مريم عليه السلام شامى را براى چاشتْ ذخيره نمى‏كرد ، و چاشتى را براى شام ، و مى‏فرمود : «هر قومى روزىِ خود را دارد» . او پشمينه مى‏پوشيد ، و [برگ و ميوه ]درخت مى‏خورد ، و هر كجا كه شب مى‏شد، همان جا مى‏خوابيد .


حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
136

۲۰۵.عنه عليه السلام: يا بَني إِسرائيلَ ، أَما تَستَحيُونَ مِنَ اللَّهِ؟ إِنَّ أَحَدَكُم لا يَسُوغُ لَهُ شَرابُهُ حَتّى‏ يُصَفِّيَهُ مِنَ القَذى‏۱ ، ولا يُبَالِي أَن يَبلُغَ أَمثالَ الفِيلَةِ مِنَ الحَرامِ!۲

4 / 22

تَركُ الاهتِمامِ للرِّزق‏

۲۰۶.عيسى بن مريم عليه السلام: اِتَّقُوا اللَّهَ وَاعمَلُوا للَّهِ‏ِ ، وَلَا تَعمَلُوا لِبُطُونِكُم ، وَانظُرُوا إِلى‏ هذِهِ الطَّيرِ لَا تَحصُدُ وَلَا تَزرَعُ يَرزُقُها اللَّهُ ، فَإِن زَعَمتُم أَنَّ بُطُونَكُم أَعظَمُ مِن بُطُونِ الطَّيرِ ، فَهذِهِ البَقَرُ وَالحَمِيرُ لا تَحرُثُ وَلَا تَزرَعُ يَرزُقُها اللَّهُ ، وَإِيّاكُم وَفَضلَ الدُّنيا فَإِنَّها عِندَ اللَّهِ رِجسٌ‏۳ .۴

۲۰۷.عَنهُ عليه السلام : بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُم : لا تَهتَمُّوا بِما تَأكُلُونَ‏۵ ولا ما تَشرَبُونَ ؛ فَإِنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ لَم يَخلُق نَفساً أَعظَمَ مِن رِزقِها ، وَلَا جَسَداً أَعظَمَ مِن كِسوَتِهِ ، فَاعتَبِرُوا .۶

۲۰۸.المصنّف لابن أبي شيبة عن عبيد بن عمير: كانَ عِيسَى بنُ مريمَ عليه السلام لا يَرفَعُ عَشاءً لِغداءٍ وَلا غَداءً لِعَشاءِ ، وَكانَ يَقُولُ : إِنَّ مَعَ كُلِّ قَومٍ رِزقَهُ . كانَ يَلبَسُ الشَّعرَ ، وَيَأكُلُ الشَّجَرَ ، وَيَنامُ حَيثُ أَمسى‏ .۷

1.القذى‏: وهو ما يقع في العين والماء والشراب من تراب أو تبق أو وسخ أو غير ذلك (النهاية: ج ۴ ص ۳۰ «قذي»).

2.تحف العقول: ص ۵۰۳ ، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۰۶ ح ۱۷.

3.الرجسُ: القذر (النهاية: ج ۲ ص ۲۰۰ «رجس»).

4.المصنّف لابن أبي شيبة: ج ۸ ص ۱۱۲ ح ۷ ، البداية والنهاية: ج ۲ ص ۹۰ ، تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۴۴ كلّها عن سالم بن أبي الجعد ، الدرّ المنثور: ج ۲ ص ۲۰۷.

5.في المصدر: «بما لا تأكلون» ، ويبدو ما أثبتناه في المتن نقلاً من الدرّ المنثور ، هو الأصوب.

6.تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۴۵ عن أنس ، الدرّ المنثور: ج ۲ ص ۲۱۳ ، وراجع : التوكّل .

7.المصنّف لابن أبي شيبة: ج ۷ ص ۴۶۲ ح ۷ وج ۸ ص ۱۱۱ ح ۱ ، تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۱۵ عن هلال بن يساف نحوه وفيه «يخبئ» بدل «يرفع».

  • نام منبع :
    حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38034
صفحه از 321
پرینت  ارسال به