213
حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

۳۳۲.كتاب التوابين ، ابن قُدامه- به نقل از وهيب بن ورد -: به ما خبر رسيده كه عيسى عليه السلام و مردى از حواريانش از بنى اسراييل، در قلعه دزدى به وى برخورد كردند . زمانى كه او آن دو را ديد، خداوند به دلش انداخت كه توبه كند. به خودش گفت: اين ، عيسى بن مريم عليه السلام روح و كلمه خدا و اين هم حوارى اوست. اى بدبخت! تو كيسى؟ اى دزد بنى اسراييلى! راه‏زنى مى‏كنى. اموال مردم را مى‏گيرى. خون مى‏ريزى.
بعد هم پشيمان و تائب از كرده خويش به سمت آنها فرود آمد. وقتى به آن دو رسيد، به خودش گفت: تو مى‏خواهى با اين دو همراه شوى؟ تو اهل اين كار نيستى. همان‏طور كه خطاكارِ گناهكارى مثل تو، راه مى‏رود، از پى آنان راه برو.
حوارى، سرش را به سمت او چرخاند و وى را شناخت و پيش خودش گفت: به اين خبيث بدبخت و راه رفتنش پشت سر ما، نگاه كن. خداوند متعال به دل آن دو انداخت كه وى پشيمان است و توبه كرده، و نيز اين كه حوارى، آن شخص را
پيش خودش كوچك كرد و خود را بالاتر از او دانست. خداوند متعال به عيسى بن مريم عليه السلام وحى كرد كه به حوارى و دزد بنى اسراييل فرمان بده كه همه كارهايشان را از نو انجام دهند. و گفت: به خاطر پشيمانى و توبه دزد، همه گذشته او را بخشيدم؛ امّا كارهاى [خوب ]حوارى، به خاطر خودشيفتگى و برترى دادن خود به اين توبه‏كار، از بين رفت.


حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
212

۳۳۲.كتاب التوّابين لابن قُدامة عن وهيب بن الورد: بَلَغَنا أنَّ عيسى‏ عليه السلام مَرَّ هُوَ ورَجُلٌ مِن بَني إسرائيلَ مِن حَوارِييّهِ بِلِصٍّ في قَلعَةٍ لَهُ ، فَلَمّا رَآهُمَا اللِّصُّ ألقَى اللَّهُ في قَلبِهِ التَّوبَةَ ، قالَ : فَقالَ لِنَفسِهِ : هذا عيسَى بنُ مَريَمَ عليه السلام روحُ اللَّهِ وكَلِمَتُهُ ، وهذا حَوارِيُّهُ ، ومَن أنتَ يا شَقِيُّ؟ لِصُّ بَني إسرائيلَ! قَطَعتَ الطَّريقَ ، وأخَذتَ الأَموالَ ، وَسفَكتَ الدِّماءَ!
ثُمَّ هَبَطَ إليَهِما تائِباً نادِماً عَلى‏ ما كانَ مِنُه . فَلَمّا لَحِقَهُما ، قالَ لِنَفسِهِ : تُريدُ أن تَمشِيَ مَعَهُما؟ لَستَ لِذلِكَ بِأَهلٍ ، امِشِ خَلفَهُما كَما يَمشِي الخَطّاءُ المُذنِبُ مِثلُكَ .
قال :َ فَالتَفَتَ إلَيهِ الحَوارِيُّ فَعَرَفَهُ ، فَقالَ في نَفسِهِ : اُنظُر إلى‏ هذَا الخَبيثِ الشَّقِيِّ ومَشيِهِ وَراءَنا!
قال : فَاطَّلَعَ اللَّهُ سُبحانَهُ وتَعالى‏ عَلى ما في قُلوبِهِما ؛ مِن نَدامَتِهِ وتَوبَتِهِ ، ومِنِ
ازدِراءِ الحَوارَيِّ إيّاهُ وتَفضيلِهِ نَفسَهُ عَلَيهِ . قالَ : فَأَوحَى اللَّهُ تَعالى‏ إلى‏ عيسَى بنِ مَريَمَ أن مُرِ الحَوارِيَّ ولِصَّ بَني إسرائيلَ أن يَأتَنِفا العَمَلَ جَميعاً : أمَّا الِّلصُّ فَقَد غَفَرتُ لَهُ ما قَد مَضى‏ لِنَدامَتِهِ وتَوبَتِهِ ، وأمَّا الحَوارِيُّ فَقَد حَبِطَ عَمَلُهُ ؛ لِعُجِبِهِ بِنَفسِهِ وَازدِرائِهِ هذَا التَوّابَ .۱

1.كتاب التوّابين لعبد اللَّه بن قدامة: ص ۸۸ .

  • نام منبع :
    حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38060
صفحه از 321
پرینت  ارسال به