233
حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

6 / 4

مَثَل حكمت ، در دل آدمى‏

۳۶۱.عيسى بن مريم عليه السلام : به درستى برايتان مى‏گويم : صيقل دادن ، شمشير را نو مى‏كند و جلايش مى‏دهد . همچنين است حكمت براى دل ؛ آن را صيقل و جلا مى‏دهد . حكمت در دل شخص حكيم، همانند آب در زمين مرده است ؛ دل او را زنده مى‏كند چنان كه آب، زمين مرده را . حكمت در دلِ شخص حكيم، همانند نور است در تاريكى كه به وسيله آن در ميان مردم راه مى‏رود .

۳۶۲.عيسى بن مريم عليه السلام : خداوند ، دل‏هاى مرده را با نور حكمت زنده مى‏كند ، همان گونه كه زمين مرده را با سيلاب باران زنده مى‏كند .

ر .ك : ص‏27 (فرا گرفتن علم و حكمت) .

6 / 5

مَثَل كسى كه حكمت را به نا اهل مى‏سپارد

۳۶۳.عيسى بن مريم عليه السلام- پيوسته مى‏فرمود -: آن كه درمان زخم مجروح را رها كند، بى‏گمان با مجروح كننده او شريك [جرم ]است ؛ زيرا آن كه جراحتْ وارد آورده است، خواهان تباه كردن مجروح بوده ، و آن هم كه مداوايش را رها كرده ، بهبود او را نخواسته است ، و هرگاه بهبود او را نخواهد، به ناچار تباهىِ وى را خواسته است . همچنين حكمت را به نااهلش نياموزيد كه اين، نادانى است ، و از اهل آن هم دريغش مداريد كه اين كار گناه است ؛ بلكه هر يك از شما بايد به سان
طبيب درمانگر باشد كه اگر جايى براى دوايش ديد [مداوا مى‏كند] و گرنه خوددارى مى‏نمايد .


حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
232

6 / 4

مَثَلُ الحِكمَةِ فِي القَلبِ‏

۳۶۱.عيسى بن مريم عليه السلام: بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُم: إِنَّ الصَّقالَةَ تَصلُحُ السَّيفَ وتَجلُوهُ ، كَذلِكَ الحِكمَةُ لِلقَلبِ تَصقُلُهُ وتَجلُوهُ ، وهِيَ فِي قَلبِ الحَكِيمِ مِثلُ الماءِ فِي الأَرضِ المَيتَةِ تُحيِي قَلبَهُ كَما يُحيِي الماءُ الأَرضَ المَيتَةَ ، وهِيَ فِي قَلبِ الحَكِيمِ مِثلُ النُّورِ فِي الظُّلمَةِ يَمشِي بِها فِي النّاسِ.۱

۳۶۲.عنه عليه السلام: إِنَّ اللَّهَ يُحيِي القُلُوبَ المَيتَةَ بِنُورِ الحِكمَةِ ، كَما يُحيِي الأَرضَ المَيتة بِوابِلِ‏۲ المَطَرِ .۳

راجع: ص 26 (تعلّم العلم و الحكمة) .

6 / 5

مَثَلُ مَن يُحَدِّثُ الحِكمَةَ غَيرَ أهلِها

۳۶۳.عيسى بن مريم عليه السلام- أَنَّهُ كانَ يَقُولُ -: إِنَّ التّارِكَ شفاءَ المَجرُوح مِن جُرحِهِ شَريكٌ لِجارِحهِ لا مَحالَةَ ، وذلِكَ أَنَّ الجارِحَ أَرادَ فَسادَ المَجرُوحِ والتّارِكَ لِإِشفائِهِ لَم يَشَأ صَلاحَهُ ، فَإِذا لَم يَشَأ صَلاحَهُ فَقَد شاءَ فَسادَهُ اضطِراراً؛ فَكَذلِكَ لا تُحَدِّثُوا بِالحِكمَةِ غَيرَ أَهلِها فَتَجهَلُوا، ولا تَمنَعُوها أَهلَها فَتَأثِمُوا، وليَكُن أَحَدُكُم بِمَنزِلَةِ الطَّبِيبِ
المُداوِي إِن رَأى‏ مَوضِعاً لِدَوائِهِ وإِلّا أَمسَكَ .۴

1.تحف العقول: ص ۵۱۲ ، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۱۶ ح ۱۷.

2.الوابل: المطر الشديد الضخم القَطْر (لسان العرب: ج ۱۱ ص ۷۲۰ «وبل»).

3.تحف العقول: ص ۳۹۳ عن الإمام الكاظم عليه السلام وص ۵۰۱ ، بحار الأنوار: ج ۱ ص ۱۴۶ ح ۳۰.

4.الكافي: ج ۸ ص ۳۴۵ ح ۵۴۵ عن أبان بن تغلب عن الإمام الصادق عليه السلام ، وسائل الشيعة: ج ۱۱ ص ۴۰۱ ح ۲۱۱۵۶ ؛ وراجع: منية المريد: ص ۱۸۴.

  • نام منبع :
    حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38787
صفحه از 321
پرینت  ارسال به