27
حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

۵.عيسى بن مريم عليه السلام- در پاسخ اين پرسش كه : برترينِ مردم كيست؟ -: كسى كه سخنش ذكر خدا باشد و سكوتش انديشيدن و نگاهش عبرت آموختن .

1 / 2

فرا گرفتن علم و حكمت‏

۶.منية المريد : در انجيل آمده است : در پى دانش بر آييد و آن را بياموزيد .

۷.تفسير فخر رازى : عيسى عليه السلام از كنار گورى گذشت ، فرشتگان عذاب را ديد كه مرده را عذاب مى‏كنند. زمانى كه از كار خود باز مى‏گشت، [دوباره‏] گذرش به همان گور افتاد. فرشتگان رحمت را با سينى‏هايى از نور ديد. از آن به شگفت آمد و نماز گزارد و خدا را خواند ، خداوند متعال به او وحى كرد كه: «اى عيسى! اين بنده، گناهكار بود. از زمان مرگ تاكنون گرفتار عذابم بود. او زنى باردار را از خود بر جاى گذاشت، و وى فرزندى به دنيا آورد و تربيتش كرد تا بزرگ شد و به معلّمان سپرد، و معلّم به او بسم اللَّه الرحمان الرحيم آموخت. من از بنده‏ام حيا كردم كه در دل زمين با آتشم عذابش كنم، در حالى كه فرزند او بر روى زمين، نام مرا مى‏بَرَد».

۸.عيسى بن مريم عليه السلام : به سوى خانه‏هاى تاريك خود بشتابيد و در آن چراغ بيفروزيد . و نيز با حكمت و دانايى ، به سوى دل‏هاى سخت خويش شتاب كنيد پيش از آن كه گناهان بر آنها زنگار بندند و در نتيجه ، از سنگ، سخت‏تر شوند .

۹.عيسى بن مريم عليه السلام : بدانيد كه سخنِ حكمت‏آميز ، گم‏شده مؤمن است . پس ، پيش از آن كه از بين برود، آن را فرا گيريد ، و از بين رفتن آن، با از بين رفتن راويان آن است .


حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
26

۵.عنه عليه السلام- لَمّا سُئِلَ عَن أَفضَلِ النَّاسِ -: مَن كانَ مَنطِقُهُ ذِكراً ، وصَمتُه فِكراً ، ونَظَرهُ عِبرَةً .۱

1 / 2

تَعَلُّمُ العِلمِ وَالحِكمَةِ

۶.منية المريد: فِي الإِنجيلِ : اُطلُبُوا العِلمَ وتَعَلَّموهُ .۲

۷.تفسير الفخر الرازي: مَرَّ عيسَى بنُ مَريَمَ عليه السلام عَلى‏ قَبرٍ ، فَرَأى‏ مَلائِكَةَ العَذابِ يُعَذّبونَ مَيِّتاً ، فَلَمَّا انصَرَفَ مِن حاجَتِهِ مَرَّ عَلَى القَبِر ، فَرَأى‏ مَلائِكَةَ الرَّحمَةِ ، مَعَهُم أطباقٌ مِن نورٍ ، فَتَعَجَّبَ مِن ذلِكَ ، فَصَلّى‏ ودَعَا اللَّهَ تَعالى‏ ، فَأَوحَى اللَّهُ تعالى‏ إلَيهِ :
يا عيسى‏ ، كانَ هذَا العَبدُ عاصِياً ، ومُذ ماتَ كانَ مَحبوساً في عَذابي ، وكانَ قَد تَرَكَ امرَأَةً حُبلى‏ ، فَوَلَدَت وَلَدا ورَبَّتهُ حَتّى‏ كَبُرَ ، فَسَلَّمَتهُ إلَى الكُتّابِ ، فَلَقَّنَهُ المُعَلِّمُ : بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، فَاستَحَيتُ مِن عَبدي أن اُعَذِّبَهُ بِناري في بَطنِ الأَرضِ ، ووَلَدُهُ يَذكُرُ اسمي عَلى‏ وَجهِ الأَرضِ .۳

۸.عيسى بن مريم عليه السلام: أسرِعُوا إلى‏ بُيوتِكُمُ المُظلِمَةِ فَأَنيرُوا فيها ، كَذلِكَ فَأَسرِعُوا إلى‏ قُلوبِكُمُ القَاسِيَةِ بِالحِكمَةِ قَبلَ أَن تَرِينَ‏۴عَلَيها الخَطايا فَتَكونَ أقسَى‏ مِنَ الحِجارَةِ .۵

۹.عنه عليه السلام: اِعلَموا أَنَّ كَلِمَةَ الحِكمَةِ ضَالَّةُ المُؤمِنِ ، فَعَلَيكُم بِها قَبلَ أن تُرفَعَ ، ورَفعُها أن تَذهَبَ رُواتُها .۶

1.تنبيه الخواطر: ج ۱ ص ۲۵۰.

2.منية المريد: ص ۱۲۰، بحار الأنوار: ج ۱ ص ۱۸۶ ح ۱۱۰؛ تفسير الفخر الرازي: ج ۲ ص ۲۰۵.

3.تفسير الفخر الرازي: ج ۱ ص ۱۷۸.

4.الرّين: كالصدأ يغشى القلب (لسان العرب : ج ۱۳ ص ۱۹۲ «رين»).

5.تحف العقول: ص ۵۰۶، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۰۹ ح ۱۷.

6.تحف العقول: ص ۵۰۲.

  • نام منبع :
    حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39330
صفحه از 321
پرینت  ارسال به