289
حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

7 / 67

زيبايى ظاهر و زشتى باطن‏

۰.اى عيسى! به ستمكاران بنى اسراييل بگو : شما چهره‏هاى خود را شستيد؛ امّا دل‏هايتان را چركين كرديد . آيا مرا مى‏فريبيد ، يا بر من گستاخى مى‏كنيد؟ خود را براى اهل دنيا خوش‏بو مى‏كنيد؛ امّا درون‏هايتان به نزد من چونان لاشه‏هاى گنديده است . گويى شما مردمانى مرده‏ايد .

7 / 68

درآمد حرام ، شنيدن ناسزا ، روى كردن دل به سوى خدا

۰.اى عيسى! به آنان بگو : ناخن‏هايتان را از كسب حرام باز گيريد ، و گوش‏هايتان را از شنيدن ناسزا كر سازيد ، و با دل‏هايتان به من رو كنيد ؛ كه من صورت‏هاى شما را نمى‏خواهم .

7 / 69

شادى ، گريه ، انصاف ، دوستى ، روى‏گردانى از نادانان‏

۰.اى عيسى! به كار نيك شاد باش ؛ زيرا كه آن پسند من است ، و از كار بد [و گناه ]گريه كن ؛ زيرا كه آن ننگ است . هر كارى كه دوست ندارى با تو كنند با ديگران مكن . اگر به گونه راستت سيلى زدند، گونه چپت را هم در اختيار بگذار !۱ تا مى‏توانى بكوش كه با محبّت كردن، خودت را به من نزديك سازى ، و از نادانان روى بگردان .

7 / 70

فتار با نيكوكاران و ستمگران‏

۰.اى عيسى! با نيكوكاران خاكسار باش ، و در كار نيك با آنان مشاركت كن ، و بر ايشان
ناظر باش ، و به ستمكاران بنى اسراييل بگو : اى دمسازانِ بدى و هم‏نشينان آن ! اگر دست برنداريد ، شما را به بوزينه و خوك تبديل مى‏كنم .

1.مفاد اين روايت در انجيل (انجيل متى: باب ۵ آيه ۴۱) آمده است، امّا نمى‏تواند يك قاعده فراگير باشد؛ چرا كه در همين انجيل متى از عيسى مسيح عليه السلام سخن ديگرى نقل شده است: گمان مبريد كه من آمده‏ام تا سلامتى بر زمين بگذارم. نيامده‏ام تا سلامتى بگذارم؛ بلكه شمشير را (انجيل متى: باب ۱۰ آيه ۳۴ و ۳۵). و در سيره ايشان هم در انجيل يوحنّا آمده است كه: وقتى خادم رييس كهنه به او سيلى زد، او نه تنها بخش ديگر صورتش را آماده زدن نكرد كه به او اعتراض كرد. يكى از خادمان كه در آن جا ايستاده بود، طپانچه بر عيسى زده گفت: آيا به رييس كهنه چنين جوابى مى‏دهى. عيسى بدو جواب داد: اگر بد گفتم به بدى شهادت ده و اگر خوب، براى چه مى‏زنى؟ (انجيل يوحنا: باب ۱۸ آيه ۲۲ و ۲۳). بنا بر اين مى‏توان گفت: آموزه مسيح با توجّه به شواهد و قرائن همين باب پنج انجيل متى، مربوط به تبليغ دين و هدايت مردمان و همزيستى مسالمت‏آميز با ديگران باشد كه اگر در اين راه، حتّى سيلى خوردى، گونه ديگرت را هم بايد در راه دعوت و ارشاد، آماده سيلى كنى و كارت را رها ننمايى.


حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
288

7 / 67

جَمالُ الظّاهِرِ وقُبحُ الباطِنِ‏

۰.يا عيسى‏ ، قُل لِظَلَمَةِ بَني إسرائيلَ : غَسَلتُم وُجوهَكُم ، و دَنَّستُم قُلوبَكُم ، أ بي تَغتَرّونَ ، أم عَلَيَّ تَجتَرِئونَ؟ تَطَيَّبونَ بِالطّيبِ لأَهلِ الدُّنيا و أجوافُكُم عِندي بِمَنزِلَةِ الجِيَفِ المُنتِنَةِ كَأَنَّكُم أقوامٌ مَيِّتونَ .

7 / 68

كَسبُ الحَرامِ ، سِماعُ الخُنا ، الإِقبالُ إلَى اللَّهِ بِالقَلبِ‏

۰.يا عيسى‏ ، قُل لَهُم : قَلِّموا أظفارَكُم مِن كَسبِ الحَرامِ ، و أصِمّوا أسماعَكُم عَن ذِكرِ الخَنا۱ ، و أقبِلوا عَلَيَّ بِقُلوبِكُم ؛ فَإِنّي لَستُ اُريدُ صُوَرَكُم .

7 / 69

الفَرَحُ ، البُكاءُ ، الاِنصافُ ، المَوَدَّةُ ، الإِعراضُ عَنِ الجاهِلينَ‏

۰.يا عيسى‏ ، اِفرَح بِالحَسَنَةِ ؛ فَإِنَّها لي رِضاً ، وَ ابكِ عَلَى السَّيِّئَةِ ؛ فَإِنَّها شَينٌ ، و ما لا تُحِبُّ أن يُصنَعَ بِكَ فَلا تَصنَعهُ بِغَيرِكَ ، و إن لَطَمَ‏۲ خَدَّكَ الأَيمَنَ فَأَعطِهِ الأَيسَرَ ، و تَقَرَّب إلَيَّ بِالمَوَدَّةِ جُهدَكَ ، و أعرِض عَنِ الجاهِلينَ .

7 / 70

أدَبُ مُعامَلَةِ المُحسِنينَ وَالظّالِمينَ‏

۰.يا عيسى‏ ، ذِلَّ لأَهلِ الحَسَنَةِ ، و شارِكهُم فيها ، و كُن عَلَيهِم شَهيداً ، و قُل لِظَلَمَةِبَني
إِسرائيلَ : يا أخدانَ‏۳ السَّوءِ وَ الجُلَساءَ عَلَيهِ ، إن لَم تَنتَهوا أمسَخكُم قِرَدَةً و خَنازيرَ .

1.الخنا: الفُحش في القول (النهاية : ج ۲ ص ۸۶«خنا»).

2.وزاد في تحف العقول: «أحد».

3.الأخدان: جمع الخِدن ؛ وهو الصديق والصاحب (اُنظر: النهاية : ج ۲ ص ۱۵«خدن»).

  • نام منبع :
    حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38046
صفحه از 321
پرینت  ارسال به