33
حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

۱۹.عيسى بن مريم عليه السلام- به حواريان -: از كسى كه به او آموزش مى‏دهيد ، مزدى نستانيد، مگر مانند آنچه شما خود [در اِزاى آموختن‏] به من داده‏ايد .

ب . به كار بستن دانش خود

۲۰.امام زين العابدين عليه السلام : در انجيل نوشته است : تا زمانى كه به آنچه مى‏دانيد، عمل نكرده‏ايد ، در جستجوى دانستن آنچه نمى‏دانيد، برنياييد ؛ زيرا دانش هر گاه به كار بسته نشود، جز بر كفر دارنده خويش و دورىِ او از خدا نمى‏افزايد .

۲۱.عيسى بن مريم عليه السلام : به راستى به شما مى‏گويم : زراعت به بار نمى‏نشيند، مگر با آب و خاك. همچنين ايمان به بار نمى‏نشيند، مگر با دانش و به كار بستن (آن) .

۲۲.عيسى بن مريم عليه السلام : به راستى به شما مى‏گويم : همه طالب مزدند؛ امّا به آن دست نمى‏يابد مگر كسى كه براى آن، كار كند .

۲۳.عيسى بن مريم عليه السلام : به راستى به شما مى‏گويم : مردم در حكمت ، دو گونه اند : يكى آن را با گفتارش استوار و با كردارش تصديق مى‏كند ، و ديگرى آن را با گفتارش استوار مى‏سازد و با بدكردارى خود تباه مى‏گرداند ، و ميان اين دو فرق بسيار است! پس خوشا عالمانِ با عمل ، و واى بر عالمان در گفتار !

۲۴.عيسى بن مريم عليه السلام : سنگى را ديدم كه بر آن، نوشته بود : مرا برگردان . آن را برگرداندم. پشت آن، نوشته بود : هر كه دانسته‏هايش را به كار نبندد ، آموختن آن چه را كه نمى‏داند ، برايش شوم است و آنچه را هم كه آموخته ، از او پذيرفته نيست .


حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
32

۱۹.عنه عليه السلام- لِلحَواريِّيِنَ -: لا تَأخُذُوا مِمَّن تُعَلِّمُونَ مِنَ الأَجرِ إِلَّا مِثلَ الَّذِي أَعطَيتُمُونِي .۱

ب - العَمَلُ بِعِلمِهِ‏

۲۰.الإمام زين العابدين عليه السلام: مَكتوبٌ فِي الإِنجِيلِ : لا تَطلُبوا عِلمَ ما لا تَعلَمونَ ولَمّا تَعمَلوا بِما عَلِمتُم ؛ فَإِنَّ العِلمَ إِذا لَم يُعمَل بِهِ لَم يَزدَد صاحِبَه إِلّا كُفراً ، ولَم يَزدَد مِنَ اللَّهِ إِلّا بُعدَا .۲

۲۱.عيسى بن مريم عليه السلام: بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُم : إِنَّ الزَّرعَ لا يَصلُحُ إِلَّا بِالماءِ وَالتُّرابِ ، وكَذلِكَ الإِيمانُ لا يَصلُحُ إِلّا بِالعِلمِ وَالعَمَلِ .۳

۲۲.عنه عليه السلام: بِحَقٍّ أَقولُ لَكُم : إِنَّ الأَجرَ مَحروصٌ عَلَيهِ ، ولا يُدرِكُهُ إِلّا مَن عَمِلَ لَهُ .۴

۲۳.عنه عليه السلام: بِحَقٍّ أَقولُ لَكُم : إِنَّ النّاسَ فِي الحِكمَةِ رَجُلانِ : فَرَجُلٌ أَتقَنَها بِقَولِه وصَدَّقَها بِفِعلِه‏ ، ورَجُلٌ أَتقَنَها بِقَولِه وضَيَّعَها بِسُوءِ فِعلِه ، فَشَتّانَ بَينَهُما! فَطُوبى‏ لِلعُلَماءِ بِالفِعلِ ، ووَيلٌ لِلعُلَماءِ بِالقَولِ .۵

۲۴.عنه عليه السلام: رَأَيتُ حَجَراً مَكتُوباً عَلَيهِ : اقلِبنِي ، فَقَلَبتُهُ ، فَإِذا عَلَيهِ مِن بَاطِنِهِ : مَن لا يَعمَل بِما يَعلَم مَشُومٌ عَلَيهِ طَلَبُ مَا لا يَعلَم ، ومَردُودٌ عَلَيهِ ما عَلِمَ .۶

1.الزهد لابن المبارك: ص ۹۶ ح ۲۸۳، تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۶۰ كلاهما عن عمران الكوفي.

2.الكافي: ج ۱ ص ۴۴ ح ۴ عن هاشم بن البريد، منية المريد: ص ۱۴۶، تفسير القمّي: ج ۲ ص ۲۵۹ نحوه، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۲۸ ح ۶.

3.تحف العقول: ص ۵۱۲، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۱۶ ح ۱۷؛ سنن الدارمي: ج ۱ ص ۱۶۷ ح ۶۵۳ من دون إسناد إليه عليه السلام، تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۶۱ عن وهب بن منبّه وج ۶۸ ص ۶۷ نحوه وليس فيه «لا يصلح إلّا بالعلم».

4.تحف العقول: ص ۵۱۱، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۱۵ ح ۱۷؛ تاريخ دمشق: ج ۶۸ ص ۶۷ وليس فيه «له».

5.تحف العقول: ص ۳۹۲ عن الإمام الكاظم عليه السلام وص ۵۰۹ نحوه، بحار الأنوار: ج ۱ ص ۱۴۶ ح ۳۰.

6.عدّة الداعي: ص ۶۹، مصباح الشريعة: ص ۳۴۵ وفيه «عمل» بدل «علم»، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۳۲ ح ۲۴.

  • نام منبع :
    حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 37429
صفحه از 321
پرینت  ارسال به