37
حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

ه . عبرت‏آموزى از نادان‏

۳۰.عيسى بن مريم عليه السلام : به راستى به شما مى‏گويم : انسان حكيم از نادان پند مى‏گيرد و نابخرد از هواى نفْس خويش !۱ .

۳۱.تنبيه الخواطر : به عيسى عليه السلام گفته شد : چه كسى تو را ادب آموخت؟ فرمود : «كسى مرا ادب نياموخت . خود ، زشتىِ نادانى را ديدم و از آن دورى گزيدم» .

ر.ك : ص‏141 (فصل چهارم / پند گرفتن و عبرت آموختن) .

و . فروتنى‏

۳۲.الكافى- به نقل از محمّد بن سنان، در حديثى كه سند آن را به معصوم رسانده است -: عيسى بن مريم عليه السلام فرمود : اى جمع ياران! مرا به شما حاجتى است ، آن را برايم برآوريد» .
گفتند : بى‏ترديد برآورده است ، اى روح خدا !
عيسى عليه السلام برخاست و پاهايشان را شست . آنان گفتند : ما به اين كار سزاوارتر بوديم، اى روح خدا!
عيسى فرمود : «سزاوارترين مردم به خدمت كردن ، عالِم است . چنين ، فروتنى كردم تا پس از من ، چونان من با مردم فروتنى كنيد . حكمت، با فروتنى ، سرزنده مى‏شود نه با تكبّر ، چنان كه كِشت، در دشت مى‏رويد نه در كوه» .

۳۳.عيسى بن مريم عليه السلام : زراعت، در زمين نرم مى‏رويد و بر صخره نمى‏رويد . بدين سان ، حكمت نيز در دل انسان فروتن ، پرورش مى‏شود و نه فرد متكبّر زورگو . مگر نمى‏دانيد كه هر كس سرش را به سقف بسايد ، سر او را مى‏شكافد ، و آن كه سرش را از سقف فروتر گيرد ، در سايه آن مى‏آسايد؟! همچنين هر كه براى خدا
افتادگى نكند ، خداوند، او را پست مى‏گرداند و هر كه براى خدا افتادگى كند، خدا وى را بالا مى‏برد .

1.اشاره به اين كه حكيم حتى از كارهايى كه نادان انجام مى‏دهد پند مى‏گيرد و از آن اجتناب مى‏كند ، ولى نادان تنها در پى هوس خود مى‏رود ، تو گويى پند آموزى جز آن ندارد .


حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
36

ه - الاِعتِبارُ بِالجاهِلِ‏

۳۰.عيسى بن مريم عليه السلام: بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُم : إِنَّ الحَكِيمَ يَعتَبِرُ بِالجاهِلِ ، والجَاهِلُ يَعتَبِرُ بِهَواهُ .۱

۳۱.تنبيه الخواطر: قِيلَ لِعِيسى‏ عليه السلام : مَن أَدَّبَكَ؟ قالَ : ما أَدَّبَنِي أَحَدٌ ، رَأَيتُ قُبحَ الجَهلِ فَجانَبتُهُ .۲

راجع : ص 140 (الفصل الرابع / الاتعاظ والاعتبار) .

و - التَّواضُعُ‏

۳۲.الكافي عن محمّد بن سنان رفعه: قالَ عِيسَى بنُ مَريَمَ عليه السلام : يا مَعشَرَ الحَوارِيِّينَ ، لي إِلَيكُم حاجَةٌ ، اقضُوهَا لِي . قَالُوا : قُضِيَت حاجَتُكَ يا رُوحَ اللَّهِ . فَقامَ فَغَسَلَ أَقدامَهُم . فَقالُوا : كُنّا نَحنُ أَحَقَّ بِهذا يا رُوحَ اللَّهِ!
فَقالَ : إِنَّ أَحَقَّ النّاسِ بِالخِدمَةِ العالِمُ ، إِنَّما تَواضَعتُ هكَذا لِكَيما تَتَواضَعُوا بَعدِي فِي النّاسِ كَتَواضُعِي لَكُم . بِالتَّواضُعِ تُعمَرُ الحِكمَةُ لا بِالتَّكَبُّرِ ، وكَذلِكَ فِي السَّهلِ يَنبُتُ الزَّرعُ لا فِي الجَبَلِ .۳

۳۳.عيسى بن مريم عليه السلام: إِنَّ الزَّرعَ يَنبُتُ فِي السَّهلِ ولا يَنبُتُ فِي الصَّفا۴ ، فَكَذلِكَ الحِكمَةُ تُعمَرُ في قَلبِ المُتَواضِعِ ولا تُعمَرُ في قَلبِ المُتَكَبِّرِ الجَبّارِ ، أَلَم تَعلَمُوا أَنَّهُ مَن شَمَخَ بِرَأسِهِ‏۵ إلَى السَّقفِ شَجَّهُ ، ومَن خَفَضَ بِرَأسِهِ عَنهُ استَظَلَّ تَحتَهُ وأَكَنَّهُ؟! وكَذلِكَ مَن
لَم يَتَواضَع للَّهِ‏ِ خَفَضَهُ ، ومَن تَواضَعَ للَّهِ‏ِ رَفَعَهُ .۶

1.تحف العقول: ص ۵۱۱، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۱۵ ح ۱۷.

2.تنبيه الخواطر: ج ۱ ص ۹۶ ، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۲۶ ح ۴۵ ؛ إحياء العلوم: ج ۳ ص ۱۰۰ نحوه.

3.الكافي: ج ۱ ص ۳۷ ح ۶، منية المريد: ص ۱۸۳، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۲۷۸ ح ۸.

4.الصَفا: في الأصل جمع صفاة، وهي الصخرة والحَجَرُ الأملس (النهاية: ج ۳ ص ۴۰ «صفا»).

5.شمخ: علا وارتفع (لسان العرب: ج ۳ ص ۳۰ «شمخ»).

6.تحف العقول: ص ۵۰۴، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۰۷ ح ۱۷؛ إحياء العلوم: ج ۳ ص ۵۰۲ نحوه وليس فيه ذيله من «وكذلك من لم...».

  • نام منبع :
    حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38773
صفحه از 321
پرینت  ارسال به