75
حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

۹۷.عيسى بن مريم عليه السلام- در پاسخ به اين پرسش كه : برترين مردم چه كسى است؟ -: كسى كه گفتارش ، ذكر [خدا ]باشد .

۹۸.جامع الأخبار : خداى تعالى به عيسى بن مريم عليه السلام وحى فرمود كه : «اى عيسى! من كسى را كه فراموشم كند، فراموش نمى‏كنم . پس چگونه كسى را كه به ياد من است، فراموش مى‏كنم؟! من از كسى كه نافرمانى‏ام كند ، دريغ نمى‏كنم . پس چگونه از كسى كه فرمانم مى‏برد ، دريغ مى‏ورزم؟!».

۹۹.فتح البارى- به نقل از عروة بن رويم‏: عيسى عليه السلام از پروردگارش درخواست كرد كه نسبت شيطان را با آدميزاد به او نشان دهد. فرمود:« [نشانم داد و ديدم كه ]سر شيطان، مانند سر مار بود و سرش را گذاشته بود بر آنچه به دل آدمى‏۱ خطور مى‏كند . هرگاه بنده پروردگارش را ياد مى‏كرد، شيطان ، كنار مى‏كشيد، و وقتى دچار غفلت مى‏شد، او به وسوسه مى‏پرداخت».

3 / 7

آمرزش‏خواهى‏

۱۰۰.عيسى بن مريم عليه السلام : چگونه بارهاى سنگين را حمل كند كسى كه براى حمل آن كمك نمى‏گيرد؟ يا چگونه گناهان كسى بريزد كه براى آنها از خداوند، آمرزش نمى‏خواهد؟ يا چگونه پاكيزه شود جامه‏هاى كسى كه آنها را نمى‏شويد؟ و چگونه از خطاها پاك شود كسى كه آنها را جبران نمى‏كند؟ و چگونه از غرق شدن در دريا نجات يابد كسى كه بى‏كشتى به دريا مى‏رود؟

۱۰۱.عيسى بن مريم عليه السلام : خدا شب را آفريد تا رگ‏هايى كه در روز، خسته و كوفته‏شان كرده‏اى،
در آن بياسايند ، و براى گناهى كه در روز مرتكب شده‏اى، آمرزش بخواهى و ديگر به آن باز نگردى .

1.در متن عربى حديث ، «ثمرة القلب» آمده كه به معناى «خُطورات قلبى» است (ر . ك : فيض القدير : ج ۴ ص ۵۸۹ ، عمدة القارى : ج ۶ ص ۳۲) .


حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
74

۹۷.عنه عليه السلام- لَمّا سُئِلَ عَن أَفضَلِ الناسِ -: مَن كانَ مَنطِقُهُ ذِكراً .۱

۹۸.جامع الأخبار: أَوحَى اللَّهُ تَعالى‏ إِلى‏ عيسَى بنِ مَريَمَ عليه السلام : يا عيسى‏ ، إِنّي لَا أَنسى‏ مَن يَنسانِي ، فَكَيفَ أَنسى‏ مَن يَذكُرُني؟! أَنَا لَا أَبخَلُ عَلى‏ مَن عَصاني ، فَكَيفَ أَبخَلُ عَلى‏ مَن يُطيعُني؟!۲

۹۹.فتح الباري عن عروة بن رويم: إنَّ عيسى‏ عليه السلام سَأَلَ رَبَّهُ أن يُرِيَهُ مَوضِعَ الشَّيطانِ مِنِ ابنِ آدَمَ ، قالَ : فَإِذا بِرَأسِهِ مِثلُ الحَيَّةِ واضِعٌ رَأسَهُ عَلى‏ ثَمَرَةِ القَلبِ ، فَإِذا ذَكَرَ العَبدُ رَبَّهُ خَنَسَ ، وإذا غَفَلَ وَسوَسَ .۳

راجع : ص 254 (الفصل السابع / ح 7/3) و ص 278 (ح 7/48) و ص 286 (ح 7/64) و ص 298 (ح 7/79) .

3 / 7

الاِستِغفارُ

۱۰۰.عيسى بن مريم عليه السلام: كَيفَ يُطِيقُ حَملَ الأَثقالِ مَن لَا يَستَعِينُ عَلى‏ حَملِها؟ أَم كَيفَ تُحَطُّ أَوزارُ مَن لَا يَستَغفِرُ اللَّهَ مِنها ، أَم كَيفَ تَنقَى‏ ثِيابُ مَن لَا يَغسِلُها؟ وَكَيفَ يَبرَأُ مِنَ الخَطايا مَن لَا يُكَفِّرُها؟ أَم كَيفَ يَنجُو مَن غَرِقَ البَحرَ مَن يَعبُرُ بِغَيرِ سَفِينَةٍ؟۴

۱۰۱.عنه عليه السلام: خَلَقَ اللَّيلَ لِتَسكُنَ فِيهِ العُرُوقُ الفاتِرَةُ الَّتِي أَتعَبتَها فِي نَهارِكَ ،
وَتَستَغفِرُ لِذَنبِكَ الَّذِي كَسَبتَهُ فِي النَّهارِ ثُمَّ لَا تَعُودُ فيه .۵

1.تنبيه الخواطر: ج ۱ ص ۲۵۰؛ وراجع: تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۳۹.

2.جامع الأخبار: ص ۵۰۹ ح ۱۴۱۷.

3.فتح الباري : ج ۸ ص ۷۴۲ و ج ۶ ص ۵۶۳ نقلاً عن ابن أبي داوود في كتاب الشريعة ، الدرّ المنثور : ج ۶ ص ۴۰۶.

4.تحف العقول: ص ۵۰۶ ، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۰۹ ح ۱۷.

5.الدرّ المنثور: ج ۷ ص ۳۰۳ نقلاً عن ابن مردويه عن عبد اللَّه بن مغفل عن رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله ، بحار الأنوار: ج ۵۸ ص ۲۰۷ ح ۳۸.

  • نام منبع :
    حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38023
صفحه از 321
پرینت  ارسال به