79
حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

3 / 10

دعا

۱۰۶.حلية الاولياء- به نقل از ثور -: در تورات خواندم كه عيسى عليه السلام فرمود : «اى جمع ياران! با خدا بسيار سخن بگوييد و با مردم اندك» .
حواريان گفتند : چگونه با خدا سخن بگوييم؟
فرمود : «در خلوت، با او راز و نياز كنيد . در خلوت با او نيايش كنيد» .

۱۰۷.عيسى بن مريم عليه السلام : به راستى به شما مى‏گويم : خورشيد ، روشنگر هر چيزى است ، و حكمت، روشنگر هر دلى ، و خداترسى، سرآمد هر حكمتى ، و حق، درِ هر خوبى است و رحمت خدا درِ هر حقّى ، و كليدهاى آن، دعا و زارى و كردار(نيك) است ، و در بدونِ كليد، چگونه باز مى‏شود؟!

۱۰۸.امام على عليه السلام : خداوند به عيسى بن مريم عليه السلام وحى فرمود كه : «به بزرگان بنى اسراييل بگو : به هيچ خانه‏اى از خانه‏هاى من جز با دل‏هايى پاك و چشمانى فرو هشته و دستانى پاكيزه، وارد نشوند . به آنان بگو : بدانيد كه من دعاى كسى از شما را كه كسى از آفريدگانم بر گردن او حقّى (ادا نشده) داشته باشد ، نمى‏پذيرم» .

۱۰۹.عدّة الداعى- به نقل از محمّد بن مسلم، از امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام -: اى محمّد! حكايت ما خاندان ، حكايت خاندانى است كه در ميان بنى اسراييل بودند . هر يك از آنها كه چهل شب در عبادت مى‏كوشيد و سپس دعا مى‏كرد، دعايش
مستجاب مى‏شد . يك بار يكى از آنان چهل شب در عبادت كوشيد و سپس دعا كرد ؛ امّا دعايش مستجاب نشد . از اين حال خود ، به نزد عيسى بن مريم عليه السلام شكايت بُرد و از او خواست برايش دعا كند . عيسى وضو گرفت و نماز گزارد و سپس دعا كرد . خداوند به او وحى فرمود كه : اى عيسى! اين بنده‏ام از غير درى كه از آن بايد وارد شود ، نزد من آمد . او در حالى به درگاهم دعا كرد كه نسبت به تو در دلش ترديدى داشت . پس اگر چندان مرا بخواند كه گردنش قطع شود و انگشتانش بريزد ، جوابش را نخواهم داد .
عيسى عليه السلام رو به آن مرد كرد و فرمود : «تو در حالى خدايت را مى‏خوانى كه در دلت نسبت به پيامبر او مردّدى؟»
مرد گفت : اى روح و كلمه خدا ! به خدا ، چنان است كه گفتى . پس ، از خدا بخواه كه آن ترديد را از من ببَرد .
عيسى عليه السلام برايش دعا كرد و خداوند توبه آن مرد را پذيرفت و مانند يكى از خاندانش شد .
ما خاندان نيز اين گونه‏ايم . خداوند، عمل بنده‏اى را كه در [حقّانيت‏] ما ترديد داشته باشد ، نمى‏پذيرد .


حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
78

3 / 10

الدُّعاءُ

۱۰۶.حلية الأولياء عن ثور: قَرَأتُ فِي التَّورَاةِ أَنَّ عِيسى‏ عليه السلام قَالَ : يا مَعشَرَ الحَوارِيِّينَ ، كَلِّمُوا اللَّهَ كَثِيراً وَكَلِّمُوا النّاسَ قَلِيلاً .
قالُوا : وَكَيفَ نُكَلِّمُ اللَّهَ؟ قالَ : اخلُوا بِمُناجاتِهِ ، اُخلُوا بِدُعائِهِ .۱

۱۰۷.عيس بن مريم عليه السلام: بِحَقٍّ أقولُ لَكُم : إنَّ الشَّمسَ نُورُ كُلِّ شَي‏ءٍ ، وإنَّ الحِكمَةَ نورُ كُلِّ قَلبٍ ، وَالتَّقوى‏ رَأسُ كُلِّ حِكمَةٍ ، وَالحَقُّ بابُ كِلّ خَيرٍ ، ورَحمَةُ اللَّهِ بابُ كلِّ حَقٍّ ، ومَفَاتِيحُ ذَلِكَ الدُّعاءُ وَالتَّضَرُّعُ وَالعَمَلُ ، وكَيفَ يُفتَحُ بابٌ بِغَيرِ مفتاحٍ؟!۲

۱۰۸.الإمام عليّ عليه السلام: إِنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ أَوحى‏ إِلى‏ عِيسَى بنَ مَريَمَ عليه السلام : قُل لِلمَلَأِ مِن بَني إِسرائِيلَ : لَا يَدخُلُوا بَيتاً مِن بُيُوتِي إِلَّا بِقُلُوبٍ طاهِرَةٍ ، وأَبصارٍ خاشِعَةٍ ، وأَكُفٍّ نَقِيَّةٍ ، وَقُل لَهُم : اعلَمُوا أَنِّي غَيرُ مُستَجِيبٍ لِأَحَدٍ مِنكُم دَعوةً ولِأَحدٍ مِن خَلِقي قِبَلَهُ مَظلِمَةٌ .۳

۱۰۹.عدّة الداعي عن محمّد بن مسلم عن أحدهما عليهما السلام قال: يا مُحَمَّدُ ، إِنَّما مَثَلُنا أَهلَ البَيتِ مَثَلُ أَهلِ بَيتٍ كانُوا فِي بَني إِسرائِيلَ ، وكانَ لا يَجتَهِدُ أَحَدٌ مِنهُم أَربَعِينَ لَيلَةً إِلَّا دَعا فَاُجِيبَ ، وإِنَّ رَجُلاً مِنهُم اجتَهَدَ أَربَعِينَ لَيلَةً ثُمَّ دَعا فَلَم يُستَجَب لَهُ ، فَأَتى‏ عِيسَى بنَ
مَريَمَ عليه السلام يَشكُو إِلَيهِ مِمَّا هُوَ فِيهِ وَيَسأَلُهُ الدُّعاءَ لَهُ ، فَتَطَهَّرَ عِيسى‏ وَصَلّى‏ ثُمَّ دَعا ، فَأَوحَى اللَّهُ عزّ وجلّ إِلَيهِ :
يا عِيسى‏ ، إِنَّ عَبدِي أَتَانِي مِن غَيرِ البابِ الَّذِي اُوتِىَ مِنهُ ، إِنَّهُ دَعاني وفي قَلبِهِ شَكٌّ مِنكَ ، فَلَو دَعانِي حَتّى‏ يَنقَطِعَ عُنُقُه وتَنتَثِرَ أَنامِلُهُ ، ما استَجَبتُ لَهُ .
فَالتَفَتَ عِيسى‏ عليه السلام فَقالَ : تَدعُو رَبَّكَ وفِي قَلبِكَ شَكٌّ مِن نَبِيّهِ؟ قالَ : يا رُوحَ اللَّهِ وكَلِمَتَهُ ، قَد كانَ وَاللَّهِ مَا قُلتَ ، فَاسأَلِ اللَّهَ أَن يَذهَبَ بِه عَنِّي .
فَدَعا لَهُ عِيسى‏ عليه السلام ، فَتَقَبَّل اللَّهُ مِنهُ ، وَصارَ فِي حَدِّ أَهلِ بَيتِهِ ، وَكَذلِكَ نَحنُ أَهلَ البَيتِ لا يَقبَلُ اللَّهُ عَمَلَ عَبدٍ وهُوَ يَشُكُّ فِينا .۴

1.حلية الأولياء: ج ۶ ص ۹۴.

2.تحف العقول: ص ۵۱۲، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۱۶ ح ۱۷؛ تاريخ دمشق: ج ۶۸ ص ۶۸ نحوه.

3.الخصال: ص ۳۳۷ ح ۴۰ ، الأمالي للمفيد: ص ۱۳۳ ح ۱ ، فلاح السائل: ص ۹۳ ح ۲۸ كلّها عن نوف البكالي ، بحار الأنوار: ج ۴۱ ص ۱۶ ح ۹ ؛ حلية الأولياء: ج ۱ ص ۷۹ الرقم ۴ ، تاريخ بغداد: ج ۷ ص ۱۶۲ ح ۳۶۰۸ كلاهما عن نوف البكالي عنه عليه السلام ، كنز العمّال: ج ۱۵ ص ۹۳۳ ح ۴۳۶۰۰.

4.الأمالي للمفيد: ص ۲ ح ۲ ، الكافي: ج ۲ ص ۴۰۰ ح ۹ وليس فيه ذيله ، عدّة الداعي: ص ۵۷ ، تأويل الآيات الظاهرة: ج ۱ ص ۸۷ ح ۷۳ ، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۲۷۹ ح ۱۰.

  • نام منبع :
    حکمت‌نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 38039
صفحه از 321
پرینت  ارسال به