تاريخ : پنج شنبه 1392/1/29 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27544
پنجمین نشست پاسخ به پرسش های کلامی و اعتقادی در پردیس تهران برگزار شد

پنجمین نشست پاسخ به پرسش های کلامی و اعتقادی در پردیس تهران برگزار شد

پنجمین نشست از سلسله نشست های پاسخ به پرسش های کلامی و اعتقادی با موضوع

پنجمین نشست پاسخ به پرسش های کلامی و اعتقادی در پردیس تهران برگزار شد

پنجمین نشست از سلسله نشست های پاسخ به پرسش های کلامی و اعتقادی با موضوع "عالم ذر "صبح روز سه شنبه ۲۷فروردین ماه با حضور کارشناسان و استادان گروه کلام پردیس تهران و جمعی از دانشجویان در تالار شیخ طوسی(ره) برگزار شد

به گزارش پایگاه حدیث نت، در این نشست علمی استادان گروه کلام به تبیین موضوع و پاسخ به پرسش های افراد پرداختند.

پس از خاتمه این نشست علمی،  دکتر علی افضلی عضو گروه کلام پردیس تهران طی گفت و گویی اختصاصی به معرفی "عالم ذر" و ویژگی های آن پرداخت و گفت: براساس روایات صحیح و متواتر اسلامی "عالم ذر" به عالم پیش از زندگی دنیا اطلاق می شود.

عضو گروه کلام پردیس تهران اضافه کرد: بر پایه روایات اسلامی روح انسان پیش از آنکه بدنش از مادر متولد شود خلق شده است و خداوند به این روح عقل، اختیار و معرفت هایی عطا کرده و او را مورد امتحان بندگی قرار داده است.

وی ادامه داد: در راس همه معرفت ها معرفت قلبی، شهودی و بی واسطه خداوند قرار دارد که به عبارت دیگر خداوند خودش را بی واسطه به همه انسان ها معرفی کرده است و از همه انسان ها بر وجود پروردگار اقرار و اعتراف و پیمان گرفته است

دکتر افضلی با استناد به آیه ۱۷۲ سوره مبارکه اعراف افزود: خداوند در این مورد فرموده است«آیا من پروردگار شما نیستم» و همه پاسخ دادند، آری!

کارشناس گروه کلام در این باره اضافه کرد: پس از این بر پایه روایات متواتر، خداوند چهارده معصوم را به انسان ها نشان داده و معرفی کرده و از نبوت پیامبر اکرم(ص) و ولایت ائمه(ع) از انسان ها پیمان گرفته است.

عضو گروه کلام پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث در ادامه این گفت و گو افزود: این بخش از تحصیل معرفت یعنی معرفی خداوند به وسیله خودش و معرفی حجت های الهی فعل خداوند بوده و از اختیار ما خارج است.

دکتر افضلی اضافه کرد: اما تن دادن به ربوبیت پروردگار و اطاعت از او و معصومان به اختیار خود انسان است که عده ای در همان عالم از این اطاعت سرپیچی کرده و کافر شده اند و عده ای نیز به طور قلبی اطاعت پروردگار را پذیرفته اند.

وی ادامه داد: این پذیرش یا عدم پذیرش بر اساس اختیار خود انسان صورت گرفته است، همچنین باید توجه کرد که "عالم ذر" خودش به عوالم و مراحل گوناگونی تقسیم می شود.

عضو گروه کلام پردیس تهران در بخش دیگر از این گفت و گو به تشریح مراحل "عالم ذر" پرداخت و گفت: در یک مرحله از "عالم ذر" انسان جنبه روحانی صِرف داشته و هیچ گونه تعلقی به ماده و بدن مادی نداشته است، اما در مرحله دیگر از"عالم ذر" خداوند برای روح انسان بدنی بسیار ریز به نام بدن ذره ای آفریده است و همان معرفت هایی که پیش از این ذکر شده و امتحان از اطاعت پروردگار در این مرحله هم از انسان گرفته شده است که باز هم عده ای در این امتحان ها مؤمن و عده ای نیز کافر شدند.

دکتر افضلی در این باره گفت: چه مرحله قبل و چه این مرحله خودش به مراحل فرعی تر تقسیم می شود و آنچه گفته شد برای اتمام حجت بیشتر بر انسان بارها تکرار شده است.

وی اضافه کرد: پس از اتمام این مراحل، خداوند نطفه انسان را می آفریند که سپس به جنین تبدیل و انسان از مادر متولد می شود که در واقع با این تولد وارد زندگی دنیا می شود.

عضو گروه کلام پردیس تهران به ویژگی های "عالم ذر" اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که"عالم ذر" عالمی در مکانی خارج از دنیا نیست که انسان را از آن مکان به مکان دنیا بیاورند. در حقیقت روح انسان تا زمانی که هنوز به این اندام دنیایی تعلق نگرفته است در"عالم ذر" به سر می برد و هنگامی که برای این روح ، بدن دنیایی پوستی و گوشتی خلق می شود و روح را به آن تعلق می دهند زندگی دنیایی ایجاد می شود.

دکتر افضلی در ادامه خاطرنشان کرد: "عالم ذر" و "عالم دنیا" دو عالمی که از نظر مکانی از هم جدا باشند نیستند و در واقع" عالم ذر" عبارت است از عالمی که روح انسان وجود داشته و دارای عقل و اختیار بوده و مراحل معرفت و امتحان بندگی را بدون آنکه به این بدن پوستی و گوشتی تعلق بگیرد سپری کرده است و عالم دنیا نیز عبارت است از همین روح با همین ویژگی ها پس از آنکه به این بدن دنیایی تعلق می گیرد.

وی در بخش پایانی این گفت و گو به برخی دیگر از ویژگی های "عالم ذر" اشاره کرد و گفت: چون نوع معرفت و امتحانات ما در"عالم ذر" در بسیاری از موارد با معرفت و امتحانات ما در دنیا متفاوت است، لذا به صریح روایات اسلامی هنگام ورود به دنیا خداوند صحنه و اتفاقات "عالم ذر" را از یاد و خاطر انسان برده است، اما آن معرفت توحیدی شهودی و یا به تعبیر دیگر آن رؤیت قلبی بی واسطه را خداوند در وجود ما ثبت و نهادینه کرده که همین معرفت است که از آن تعبیر به فطرت توحیدی می شود.

دکتر افضلی در ادامه به معیار پاداش و مجازات اخروی اشاره کرد و گفت: ملاک، نحوه عملکرد ما در امتحانات دنیا است، نه امتحانات "عالم ذر"، بر اساس روایات اسلامی خداوند کسانی را که در "عالم ذر" مؤمن شده اند از روی لطف و رحمت خویش در دنیا حفظ می کند و نمی گذارد آن ها کافر شوند و کسانی که در"عالم ذر" کافر شدند باز این امکان در دنیا برایشان فراهم می شود که ایمان بیاورند که برخی از کافران در آن عالم در این دنیا مؤمن و عاقبت بخیر می شوند.

وی در این باره اضافه کرد: ملاکِ جزای اخروی آن است که انسان در لحظه مرگ، مؤمن از دنیا می رود یا کافر و این مهم است.

دکتر افضلی در خاتمه تصریح کرد: یکی از حکمت های خلق دنیا پس از "عالم ذر" همین فرصت دوباره به کافران برای مؤمن شدن است و برای مؤمنان نیز فرصت دوباره ای است که با موفقیت در امتحانات الهی در دنیا بر مراتب قرب و معرفت خویش اضافه کنند.

گفتنی است: سلسله نشست های پاسخ به پرسش های کلامی و اعتقادی به صورت ماهانه و حتی الامکان سه جلسه در نیم سال تحصیلی است که به همت کارشناسان و استادان گروه کلام پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث برگزار می شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :