نقش بلخ در نشرحديث شيعه - صفحه 186

ابراهیم بن ادهم(م162ق)۱ همچنین شاگردان بلخی امام كاظم علیه السلام _ كه در این دوران می‌زیستند _ عبارت‌اند از: زیاد بن سلیمان بلخی،۲ سعد بن ابی سعید بلخی،۳ سعد بن سعید بلخی۴ و شقیق بن ابراهیم بلخی۵ (م194ق)۶
لازم به ذکر است که ابراهیم بن ادهم و شقیق بن ابراهیم۷ از أئمة تصوف و محدثان شهیر عامه هستند و در متون روایی شیعه روایات متعددی از ایشان گزارش شده است. شقیق در سفر حج سال 149ق، شیفته امام كاظم علیه السلام شده و شنیده‌هایش را از آن حضرت گزارش كرده است۸
ب. كابل: ابو خالد كابلی، از حواریون امام سجاد علیه السلام ۹ و شاگردان صادقین علیهما السلام ،۱۰ و فرزندش هارون بن ابی خالد كابلی، راوی امام صادق علیه السلام ،۱۱ دو راوی اهل كابل در سده دوم هستند.
ج. جوزجان: سه تن از جوزجانی‌های سده دوم راوی روایات شیعی بوده‌اند كه می‌توان به متكلم بزرگ شیعه هشام بن سالم جوالیقی كوفی،۱۲ از اصحاب امامان صادق و كاظم علیهما السلام _ كه اصالتاً جوزجانی بوده است _۱۳ اشاره كرد. یحیی بن زید بن علی بن حسین علیهم السلام (شهید در125 ق،۱۴ در جوزجان)۱۵ نیز از راویان احادیث در منطقه جوزجان بوده است.

سده سوم هجری

در سده سوم تقریباً در تمام نواحی هفتگانه بلخ راویان حدیث شیعه حضور داشته‌اند.

1.الفائق فی رواة و أصحاب الإمام الصادق علیه السلام ، ج۱، ص۳۲.

2.. رجال الطوسی، ص۳۳۷، ش۵۰۱۵.

3.. ثواب الأعمال، ص۲۰۸.

4.. رجال الطوسی، ص۳۳۸.

5.. دلائل الامامة، ص۳۱۷ – ۳۱۸.

6.الكامل فی التاریخ، ج۶، ص۲۳۷.

7.. الاعلام، ج۳، ص۱۷۱.

8.دلائل الامامة، ص۳۱۷ – ۳۱۸.

9.. رجال الطوسی، ص۱۱۹، ش۱۳.

10.. همان، ص۱۴۸، ش۵ و ص۳۱۷، ش۱.

11.. همان، ص۳۱۸، ش۴۷۴۰.

12.. رجال النجاشی، ص۴۳۴، ۱۱۶۵؛ اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۶۵، ش۵۰۱.

13.. رجال النجاشی، ص۴۳۴، ش۱۱۶۵.

14.. الفائق فی رواة و أصحاب الإمام الصادق علیه السلام ، ج۳، ص۴۲۳.

15.. بدن بی سرش را نیز در دروازه ورودی شهر جوزجان،به صلیب كشاندند (مقاتل الطالبیین، ص۱۰۷).

صفحه از 204