نقش بلخ در نشرحديث شيعه - صفحه 191

یحیی ختم می‌شود. در سندی یحیی از پدرش زید۱ و زید از امام چهارم، و در سند دیگر یحیی به واسطه امام صادق علیه السلام ۲ از آبای گرامی‌اش، صحیفه را نقل كرده است. از آنجا كه سه راوی اصلی (متوكل و فرزندش عمیر و یحیی بن زید) از كسانی هستند كه در بلخ بوده‌ا‌ند، بنا بر این، به احتمال قوی، این جلسات در بلخ شكل گرفته است.

2) جلسه احمد بن علی بلخی

شیخ طوسی نام احمد بن علی بلخی را در شمار راویان با واسطه معصومان آورده است. و در توصیف وی گفته است كه او مردی صالح و درستكار است و به تلعكبری اجازه روایت داده است۳ هارون بن موسی تلعكبری (م385ق) در سفرش به خراسان احتمالاً به بلخ رفته، و از احمد بن علی بلخی اجازه روایت گرفته است.

3) جلسات اساتید صدوق

جلسه حسن بن علی بن محمد عطار: شیخ صدوق حدیث معروف نبوی «حبب
إلی من دنیاكم النساء و الطیب، و جعل قرة عینی فی الصلاة» را با سند وی از او در بلخ شنیده است۴
جلسه عبد الرحمن بن محمد بن حامد بلخی(م355ق): صدوق چند روایت نبوی را در كتاب‌هایش از وی گزارش كرده است۵

4) جلسه محمد بن علی بن زبیر بلخی

ابو مفضل شیبانی در سفرش به خراسان، در بلخ شاگردی محمد بن علی بن زبیر بلخی کرده است. محمد بن علی برای شیبانی كرامت مشهور امام كاظم علیه السلام را _ که برای شقیق بلخی رخداده بود _ گزارش كرده است۶
از گزارش‌های موجود می‌توان دریافت محدثان دیگری نیز در این منطقه جلسات حدیثی داشته‌ا‌ند؛ به عنوان نمونه: نضر بن اصبغ بن منصور بغدادی۷ و بشر بن محمد بن

1.. رجال النجاشی، ص۴۲۶، ش۱۱۴۴؛ الفهرست (شیخ طوسی)، ۲۵۳، ش۷۶۹.

2.. جمال الاسبوع، ص۲۶۲؛ فتح الابواب، ص۷۷؛ بحار الأنوار، ج۵۶، ص۲۱۶ - ۲۱۷.

3.رجال الطوسی، ص۴۱۲، ش۸۶۹۵.

4.الخصال، ص۱۶۵، ح۸.

5.همان، ص۲۹۴، ح۶۰؛ فضائل الأشهر الثلاثة، ص۱۷ - ۱۸، ح۲.

6.دلائل الامامة، ص۳۱۷، ح۲۶۳.

7.. الخصال، ص۲۹۴، ح۶۰.

صفحه از 204