مستثنیات مزبور، بنا بر گزارش نجاشی، 27 مورد است. در این مقاله، نخست به ارزیابی رجالی هر یک از موارد استثنا شده پرداختهایم و سپس روایت از این افراد را در الکافی بررسی نمودهایم. روایات این اشخاص در الکافی بر دو نوع است:
الف. روایاتی که کلینی با واسطه مؤلف نوادر الحکمه از این اشخاص نقل کرده و به نظر میرسد، همان روایاتی باشد که احمد بن محمد بن یحیی در کتاب خود (نوادر الحکمه) نیز آورده است؛
ب. روایاتی که کلینی به واسطه دیگران (غیر از مؤلف نوادر الحکمه) از این اشخاص نقل نموده است.
شایان ذکر است سند روایاتی را که کلینی در الکافی به نقل از محمد بن احمد بن یحیی از مستثنیات (راویان استثنا شده در) نوادر الحکمه آورده است، به طور کامل نقل کردهایم. نکته دیگر، آن که در میان ارجاعات، گاه نشانی مشابه به چشم میخورد که این موارد نشان دهنده آن است که در برخی صفحات الکافی چند روایت از آن راوی آمده است. پیش از آن که به استخراج این روایات بپردازیم، نخست به معرفی محمد بن احمد بن یحیی و کتاب نوادر الحکمه میپردازیم.
شناخت محمد بن احمد بن یحیی اشعری
ابو جعفر محمد بن احمد بن يحيي بن عمران الاشعري القمي؛ از زمان تولد و زندگي وي ذکري در منابع به ميان نيامده است، اما با توجه به زمان حيات برخي از استادان او همچون ابن ابي عمير (م217ق)۱ ، احمد بن ابي نصر بزنطي (م221ق)۲ ، احمد بن محمد بن خالد برقي (م280ق)۳ ، احمد بن هلال عبرتائي(م267ق)۴ و شاگردانش همچون احمد بن ادريس اشعري (م306ق)،۵ سعد بن عبدالله قمي (م301ق)۶ و محمد بن جعفر رزّاز (م310ق)۷ ميتوان گفت که وي در قرن سوم زندگي ميکرده است. عمر رضا کحاله و
1.. رجال النجاشی، ص۳۲۷.
2.. معجم رجال الحدیث، ج۳، ص۱۹.
3.. رجال النجاشی، ص۷۷.
4.. الفهرست، ص۸۳.
5.. رجال النجاشی، ص۹۲.
6.. همان، ص۱۷۸.
7.. معجم رجال الحدیث، ج۱۶، ص۱۸۳.