تاريخ : دوشنبه 1392/2/2 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27569
مراسم تواصی به حق با محوريت «آثار پرحرفی» از نگاه قرآن و حدیث برگزار شد

مراسم تواصی به حق با محوريت «آثار پرحرفی» از نگاه قرآن و حدیث برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمين «مسعودی خمینی» افزود: صحبت کردن، نیاز طبیعی و ضرورت وجود اجتماعی انسان است ولی مثل هر نیاز دیگر آدمی مانند خوابیدن غذا خوردن و .. ممکن است در آن افراط و تفریط صورت بگیرد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، رئيس پژوهشكده تفسير اهل بيت(ع)، در اين مراسم گفت: هرکه گفتارش فراوان شد خطایش فزونى میابد.
حجت الاسلام و المسلمين «مسعودی خمینی» افزود: صحبت کردن، نیاز طبیعی و ضرورت وجود اجتماعی انسان است ولی مثل هر نیاز دیگر آدمی مانند خوابیدن غذا خوردن و .. ممکن است در آن افراط و تفریط صورت بگیرد.
وی اظهار داشت: بهتر است، نیازهای طبیعی انسان در حد اعتدال باشد و این امر آثار بدی در رزق و روزی دارد، اگر کسی قرار باشد که ۳ ساعت کار کند و در میان آن قابل اعتنایی صحبت کند و پول ۳ ساعت را بگیرد، آیا پولی که می گیرد درست است؟ اگر بگوید ده دقیقه اضافه کار می ایستد آن وقت به خودش ضرر می زند.
استاد حوزه علمیه در خصوص آسیب های وارد بر پرحرفی تصریح کرد: اگر در حال تحقیق هستید و یا مقاله می نویسید، در میان تفکر شما کسی بیاید و پر حرفی کند و یا شما بروید با کسی مشغول صحبت شوید فکر متمرکز نمی شود و معلوم نیست آن تحقیق ارزشمند باشد.
حجت الاسلام و المسلمین مسعودی بیان داشت: زیاد صحبت کردن آسیب های اخلاقی نیز می آورد، جمله ای به آیت الله مظاهری منسوب شده که ایشان فرموده اند: «دیگه چه خبر» باید از فرهنگ ایرانی حذف شود.
وی ابراز داشت: پس از پرسیدن دیگه چه خبر، کم کم با پرحرفی به مرز غیبت، سخن چینی و تهمت نزدیک می شویم و جدای از این مسائل اتلاف فرصت و انرژی است، و وقت ما را هدر می دهد.
رئيس پژوهشكده تفسير اهل بيت(ع)، اظهار کرد:رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى فرمایند:«لا تکثِروا الکلام بِغیرِ ذِکرِ اللهِ»
زیاد حرف زدن انسان را دچار قساوت قلب می کند.
همچنین از امام علی (ع)نقل شده است:مَنْ کَثُرَ کَلامُهُ کَثُرَ خَطَأُهُ، وَ مَنْ کَثُرَ خَطَأُهُ قَلَّ حَیاؤُهُ، وَ مَنْ قَلَّ حَیاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ، وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلْبُهُ، وَ مَنْ ماتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النّارَ.
هرکه گفتارش فراوان شد خطایش فزونى گرفت، و هرکه خطایش بسیار گشت حیایش اندک شد، و هر که حیایش اندک شد پارساییش کم شد، و هر که پارساییش کم شد دلش مرد، و هرکه دلش بمیرد وارد آتش شود.
حجت الاسلام مسعودی با اشاره به انتخابات پیش رو ابراز داشت: زمینه قضاوت و داوری درباره افراد آماده است. ما باید سرنوشت خود را تعیین کنیم، پس وظیفه خود را بشناسیم.
وی افزود:کسی که پرحرفی می کند، یا وظیفه خویش را نمی شناسد یا تفریح سالم ندارد ویا می خواهد خودنمایی کند و بگوید من اطلاعات زیادی دارم.
استاد دانشگاه قرآن و حدیث با تاکید بر درمان پرگویی بیان داشت: خودنمایی را ریشه یابی کنیم و کنار بگذاریم. شیوه اساسی درمان و معالجه پرگویی پیام اصلی قرآن کریم است که حرف را جز اعمال بیان کرده است.
وی به تفسیر آیات ۱۶ تا ۱۸ سوره (ق) پرداخت:وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ(۱۶) إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ(۱۷) مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ( ۱۸ )
ما آدمى را آفريده ايم و از وسوسه هاى نفس او آگاه هستيم، زيرا از رگ گردنش به او نزديكتريم.هنگامی که آن دو فرشته فراگیرنده از جانب راست و از جانب چپ نشسته اند و هر چیزی را دریافت می کنند. انسان هيچ سخني را بر زبان نميآورد مگر اينکه همان دم، فرشتهاي مراقب و آماده براي انجام ماموريت (و ضبط آن) است.
حجت الاسلام مسعودی تاکید کرد: تمام افکار آدمی اگر به زبان بیاید فرشته ها که در دو سمت چپ و راست ما نشسته اند وبرای این کار حاضر هستند، ثبت می کنند.
وی خاطر نشان کرد: اگر نسبت به افراد صحبت هایی کرده ایم که توهین آمیز بوده و شخصی را آزرده کرده همین حالا از همدیگر معذرت خواهی کنیم و استغفار کنیم و طوری حرف نزنیم که باعث آزرده کردن کسی شویم.
در دوران انتخابات ، شخصیت افراد را نشکنیم، غیبت کسی را نکنید، به کسی تهمت نزنید تا انشالله مؤسسه دارالحدیث از این انتخابات مثل همه امتحانات دیگر سربلند بیرون بیاید
حجت الاسلام مسعودی در پایان با این قطعه شعر سخنان خود را به پایان رساند:
دهان را ز ناگفتنی ها بشوی / که بسیار گفتن برد آبروی
از آن مرد دانا دهان دوخته / که بیند که شمع از زبان سوخته
گفتنی است، جلسه هفتگی تواصی به حق، با حضور پژوهشگران، مديران و كاركنان مؤسسه دارالحديث و نيز دانشجويان و دست‌اندركاران دانشگاه قرآن و حديث، ۲۸ فروردین پس از نماز ظهر و عصر در نمازخانه مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :