تاريخ : چهارشنبه 1392/2/11 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27598
در دیدار مدیران دارالحدیث و سازمان سمت، ظرفيتهای بين‌المللی در حوزه علوم انسانی بررسی شد

در دیدار مدیران دارالحدیث و سازمان سمت، ظرفيتهای بين‌المللی در حوزه علوم انسانی بررسی شد

نشست رئیس و معاونان مؤسسه دارالحدیث و سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت) با محوريت همکاری های دو جانبه پنج شنبه 5 اردیبهشت در سالن جلسات مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، آیت الله محمدی ری شهری، ضمن ابراز خوش آمدگویی به مهمانان گفتند: سازمان سمت بر اساس ارتباط با مراکز علمی خارج از کشور می تواند نیازسنجی در زمینه تولید کتاب های درسی و مبنایی علوم انسانی، همچنین ترجمه کتاب انجام دهد تا پژوهشگاه قرآن و حدیث با استفاده از ظرفیت های موجود، نیازهای علمی بین المللی را پاسخ دهد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدی رئیس سازمان سمت، ضمن ابراز خرسندی از حضور در دارالحدیث گفت: در حوزه اخلاق و علوم رفتاری، عرفان اهل بیت(ع) و کلام به دنبال آثار مبنایی هستیم.
وی افزود: ما فرزند این انقلابیم و به امام دست بیعت داده ایم و تا آخر توان هم ایستاده ایم. همه باید به عنوان تکلیف با هم همکاری و مشارکت کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین احمدی تصریح کرد: تلاش کنیم، کار تکراری نشود، وقت ما بیت المال است، وقت شخصی ما هم بیت المال است، پس ما حق نداریم آن را ضایع کنیم، ما وظیفه داریم تا آنجا که مقدور است در زمینه نشر معارف اهل بیت(ع)، همکاری کنیم.
وجه علمي و پژوهشي، اولويت چاپ كتاب‌هاي سمت
حسين هاجري، معاون پژوهشي سازمان سمت هم در این جلسه گفت: هميشه در توليد كتاب‌هاي سمت اعتبار وجه علمي و پژوهشي اصلي‌ترين ‌عامل به‌شمار مي‌رود.
وی افزود: نشر كتاب‌ها بر اساس علايق و پافشاري‌هاي‌ اهالي قلم نيست و نياز دانشجويان دانشگاه‌ها را كامل مي‌كند.
حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی نیا معاون فرهنگی، ارتباطات و امور بین الملل دارالحدیث، برگزاری این جلسه را پیگیری و تکمیل نشست قبلی دو مرکز که در سازمان سمت برگزار شده بود، عنوان کرد و افزود: موضوعاتی که بین دو مرکز به عنوان زمینه همکاری می تواند مورد بحث و بررسی قرار گیرد از این قرار است: تدوین متون دانشگاهی؛ ترجمه متون برای دانشگاه ها و مراکز علمی به زبان های مختلف؛ تبدیل پایان نامه های دانشجویی برتر به کتاب و انتشار آن؛ فروش کتاب هایی با مشارکت سازمان سمت؛ تولید نرم افزار.
حجت الاسلام و المسلمین«ابوالقاسمی»، معاون بین الملل سازمان سمت، با بیان ظرفیت های مؤسسه دارالحدیث گفت: پتانسیل بالقوه و بی نظیری در دارالحدیث وجود دارد که هنوز کشف نشده و استعدادهایی که می تواند رشد کند و به گسترش علوم قرآن و علوم اهل بیت(ع) بیافزاید.
وی پیشنهاد کرد: کارگروهی برای مشاوره تشکیل شود تا نیازهایی که متن نگار نیستند به شکل تحلیلی متناسب با نیازها ارائه شود.
معاون بین الملل سازمان سمت، بیان داشت: ارتباطی بین حوزه علمیه و دانشگاه های عراق وجود ندارد و کتاب های علوم حدیث در حوزه قرآن، حدیث و کلام که مناسب کشورهای عربی هستند، زمینه ارسال آثار فراهم شود.
حجت الاسلام و المسلمین«ابوالقاسمی»، تصریح کرد: در خصوص ارتباطات با مراکز علمی خارج از کشور ظرفیت هایی وجود دارد، مانند دانشگاه کوفه، دانشکده شریعت در افغانستان که تولیدات مشترک در حوزه جهان اسلام، یکسان منتشر شوند.
وی خاطر نشان کرد: حتی دانشکده های اسلامی کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان ، قزاقستان رشته هایی در حوزه قران، حدیث و فلسفه دارند که حاصل این جلسه می تواند به سمت ترویج آثار دارالحدیث در عرصه علمی بین الملل باشد.
زارع معاون تحقیق و توسعه علوم اسلامی سازمان سمت گفت: حرکت به سمت تولید کتاب های مبنایی در دستور سازمان سمت است تا مبانی ارزش اسلامی در راستای تحول علوم اسلامی و بازتاب آن در کتاب های دانشگاهی ارائه شود.
وی افزود: گام نظام مند سمت، عرضه کتب مبنایی در عرصه بین المللی است و در جوامع بین الملل در کتب مبنایی محدودیت عرضه نداریم.
زارع اظهار داشت: گروه های علمی ما در علوم انسانی در ۸ رشته اقتصاد اسلامی، علوم سیاسی علوم تربیتی، مدیریت، جامعه شناسی، روانشناسی و هنر، ازظرفیت های پژوهشگران بهره می گیرند.
وی یاداور شد: کتاب های مبنایی کتاب هایی جامع هستند و فراتر از کتاب های درسی است و زمینه این همکاری می تواند زمینه تولید آثار و پژوهش هایی فراتر از کتاب درسی به همراه داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین «دیانی»، مسؤل نمایندگی سازمان سمت در قم، یه زمینه های همکاری بین دانشگاه قرآن و حدیث و سازمان سمت اشاره کرد و گفت: می توان در تالیف آثار حدیثی در سازمان سمت از کارشناسان و محققان پژوهشگاه قرآن و حدیث بهره برد، نیاز سنجی در رشته های علوم حدیث برای کاستن از بعضی خلاء ها نیز وجود دارد.
محورهای دیگری که در این نشست به آن پرداخته شد: تحقیق و اجرای طرح های تحقیقاتی در زمینه علوم انسانی و انتشار آنها؛ تحقیق تالیف و تدوین کتاب های درسی رشته های علوم انسانی بر اساس سرفصل های دروس شورای برنامه ریزی درسی؛ طراحی و اجرای طرح های تحقیقاتی در زمینه علوم انسانی؛ ترجمه کتاب های مناسب علوم انسانی به زبان های خارجی از جمله عربی و انگلیسی؛ چاپ ، انتشار و توزیع آثار مشترک توسط هر دو مرکز
در آخر مقرر شد معاون فرهنگی، ارتباطات و امور بین الملل مؤسسه دارالحدیث به عنوان نماینده این مؤسسه با سازمان سمت ارتباطات بیشتر را برگزار نماید.
گفتنی است، این نشست با حضور آیت الله محمدی ری شهری رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، «محمد مرادی» مدیر گروه ترجمه پژوهشکده علوم و معارف حدیث، حجت الاسلام و المسلمین مردانی، مدیر پژوهش و تدوین متون دانشگاه قرآن و حدیث، «علیرضا سرمدی» رئیس مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث، حجت الاسلام و المسلمین« حسین پور»، مدیر امور بین الملل برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدی رئیس سازمان سمت «حسین هاجری»، معاون پژوهشی سازمان سمت، حجت الاسلام و المسلمین «دیانی»، مسؤل نمایندگی سازمان سمت در قم، حجت الاسلام و المسلمین«ابولقاسمی»، معاون بین الملل سازمان سمت، مهدی زارع معاون تحقیق و توسعه علوم اسلامی سازمان سمت مهمانان ویژه این نشست بودند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :