تاريخ : دوشنبه 1392/2/16 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27609
خبرنامه همایش بزرگداشت آیت الله مشکینی منتشر شد

خبرنامه همایش بزرگداشت آیت الله مشکینی منتشر شد

رئیس دبیرخانه کنگره‌های دارالحدیث، گفت: شماره اول خبرنامه همایش بزرگداشت آیت الله مشکینی به تازگی از سوی دبیرخانه همایش چاپ و منتشر شده است.

حجة الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی، در مصاحبه با پایگاه حدیث نت، با بیان برنامه‌ها و فعالیت‌های این همایش گفت: صحبت‌های اولیه برای برگزاری همایش بزرگداشت، در سال ۸۹ صورت گرفت و بعضی از کارهای مربوط به آیة الله مشکینی شروع شد. مثل آماده‌سازی‌ کتاب «تحریر التحریر» که خلاصه‌ای از «تحریر الوسیله» به قلم ایشان است. صورت رسمی کار و آغاز فعالیت برای همایش بزرگداشت، در سال ۹۰ شکل گرفت و اعضای ستاد همایش معیّن شدند. رئیس کنگره آیة الله استادی هستند. همچنین شورای علمی تشکیل شد و در جلساتی که داشت برنامه‌ها و سیاست‌های کلی را تدوین کرد.
وی افزود: در برگزاری همایش، مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث، رکن اصلی است و فعالیت‌های مربوط به همایش در دبیرخانه کنگره‌های دار الحدیث، برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شود. مؤسسه الهادی که آثار آیة الله مشکینی را منتشر می‌کند نیز مشارکت می‌کند.
حجة الاسلام و المسلمین مهریزی بیان داشت: همچنین با بعضی از مراکز دیگر هم گفتگو شده است که همکاری کنند. مثل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، و مرکز تحقیقات کامپیوتری نور که در کنگره‌های قبلی دار الحدیث هم تهیه دی‌وی‌دی مجموعه آثار را بر عهده داشت. نماینده صدا و سیمای قم نیز در بعضی از جلسات شرکت داشت که بنا شد همکاری کنند. از اردبیل، امام جمعه و نیز استاندار و یکی از فضلای اردبیل، در جلسات شرکت می‌کردند. استاندار اردبیل، یک بار در جلسات همایش شرکت کرد.
وی اظهار داشت: دبیرخانه همایش تلاش کرده است آثار علمی آیة الله مشکینی را در قالب «مجموعه آثار آیة الله مشکینی» تحقیق و عرضه کند. پیش‌بینی می‌شود مجموعه آثار حدود پنجاه جلد ‌شود. بخشی از آثار ـ حدود ۲۵ جلد ـ در زمان حیات ایشان چاپ شده بود که نیاز به تحقیق داشت. همه آنها مجدداً تحقیق شد. بخش دیگری از آثار، در زمان خود ایشان شکل و هویّتی پیدا کرده بود و قسمتی از آن چاپ شده بود. مثل «تفسیر روان» که یک جلدش در زمان ایشان چاپ شده بود.
رئیس دبیرخانه کنگره‌های دارالحدیث، خاطرنشان کرد: در کنار پنجاه جلد «مجموعه آثار» که در واقع آثار خودشان است، مجموعه دیگری را نیز که در باره ایشان است، آماده کرده‌ایم و تقریباً یک مجموعه قابل توجه شده است. از جمله آثار در باره آیة الله مشکینی، زندگی‌نامه ایشان است که با همکاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی نهایی شده و با نام «زندگی و مبارزات آیة الله مشکینی» برای چاپ رفته است. کتاب دیگر، «آیة الله مشکینی در مجلس خبرگان» است که حاوی مجموعه سخنرانی‌های ایشان در اجلاس‌های خبرگان است.
وی تصریح کرد: همچنین از فعالیت‌های ایشان در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مجموعه اعلامیه‌هایی که با امضای ایشان بوده است و مصاحبه‌های ایشان در آن مقام، جمع‌آوری و در کتاب «آیة الله مشکینی در جامعه مدرسین» چاپ شد. از این مجموعه، کتاب «آیة الله مشکینی به روایت اسناد ساواک» و نیز مصاحبه‌هایی با شخصیت‌ها در باره ایشان با نام «آیة الله مشکینی در نگاه دیگران» چاپ شده است. این پنج جلد، در واقع کتاب‌هایی در باره آیة الله مشکینی است.
در خبرنامه ۴۵ صفحه ای همایش می خوانید: گفتگو با دبیر علمی همایش؛ آثار قرآنی آیت الله مشکینی در گفتگو با آیت الله استادی؛ ترجمه تفسیری از قرآن؛ تعلیقه های استدلالی و تحریرینو از «تحریرالوسیله»؛ الرسائل الجدیدة و الفرائد الحدیثة؛ آیت الله مشکینی در مجلس خبرگان و جامعه مدرسین؛ آیت الله مشکینی به روایت اسناد؛ زندگی و مبارزات آیت الله مشکینی؛ چکیده مقالات همایش.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :