۰.13751.. عنه صلى الله عليه و آله : ذَنبُ العالِمِ واحِدٌ ، و ذَنبُ الجاهِلِ ذَنبانِ . ۱
۰.13752.عنه صلى الله عليه و آله : ذَنبُ العالِمِ واحِدٌ ، و ذَنبُ الجاهِلِ ذَنبانِ ، العالِمُ يُعَذَّبُ عَلى رُكوبِ الذَّنبِ ، و الجاهِلُ يُعَذَّبُ عَلى رُكوبِ الذَّنبِ و تَركِهِ العِلمَ . ۲
۰.13753.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : رَأسُ الفَضائلِ العِلمُ ، غايَةُ الفَضائلِ العِلمُ . ۳
۰.13754.عنه عليه السلام : يَتَفاضَلُ النّاسُ بِالعُلومِ و العُقولِ، لا بِالأموالِ و الاُصولِ . ۴
۰.13755.عنه عليه السلام : مَعرِفَةُ العِلمِ دِينٌ يُدانُ بِهِ ، بِهِ يَكسِبُ الإنسانُ الطّاعَةَ في حَياتِهِ، و جَميلَ الاُحدُوثَةِ بَعدَ وَفاتِهِ. ۵
۰.13756.عنه عليه السلام : العِلمُ وِراثَةٌ كَريمَةٌ . ۶
۰.13757.عنه عليه السلام : العِلمُ قائدٌ ، و العَمَلُ سائقٌ ، و النَّفسُ حَرونٌ ۷ . ۸
۰.13758.عنه عليه السلام : العِلمُ يُنجِدُ ، الحِكمَةُ تُرشِدُ . ۹
۰.13751.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : گناه دانا يكى است و گناه نادان دو.
۰.13752.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : گناه عالم يكى است و گناه نادان دو تا. عالم فقط براى ارتكاب گناه عذاب مى شود، اما نادان هم براى ارتكاب گناه و هم براى نياموختن علم عذاب مى گردد.
۰.13753.امام على عليه السلام : رأس فضيلتها، دانش است؛ نقطه پايان فضيلتها دانش است.
۰.13754.امام على عليه السلام : برترى مردم بر يكديگر به دانشها و خردهاست، نه به ثروتها و تبارها.
۰.13755.امام على عليه السلام : شناخت (تحصيل) دانش دينى است كه بايد بدان پاى بند بود و به وسيله دانش است كه انسان در زندگيش طاعت به دست مى آورد و بعد از مرگش نام نيكو به يادگار مى گذارد.
۰.13756.امام على عليه السلام : دانش، ميراثى گرانمايه است.
۰.13757.امام على عليه السلام : دانش، مهار را از جلو مى كشد و عمل از پشت سر مى راند و نفس توسنى مى كند.
۰.13758.امام على عليه السلام : دانش كمك مى كند؛ حكمت ارشاد مى كند.
1.كنز العمّال : ۲۸۷۸۴.
2.كنز العمّال : ۲۸۹۱۱.
3.غرر الحكم : ۵۲۳۴ ـ ۶۳۷۹.
4.غرر الحكم : ۱۱۰۰۹.
5.نهج البلاغة : الحكمة ۱۴۷.
6.نهج البلاغة: الحكمة ۵ .
7.فرس حَرُون : لا ينقاد ، و إذا اشتدّ به الجري وقف (الصحاح : ۵/۲۰۹۷) .
8.تحف العقول : ۲۰۸.
9.غرر الحكم : ۵.