تاريخ : شنبه 1392/2/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27621
شيخ کلينی ( ره ) از مفاخر بزرگ اهل ری

شيخ کلينی ( ره ) از مفاخر بزرگ اهل ری

مؤلّف کتاب ارزنده « کافی » رئيس المحدّثين مرحوم ثقة الاسلام ابو جعفر محمّد بن يعقوب کلينی رازی است.

بيست و هشتم جمادي الثانية سالروز بزرگداشت شيخ کليني ( ره ) را گرامي داشته و به روح مقدّس و ملکوتي معظّم له و همه انديشمندان و فرزانگان جهان اسلام که تمام امکانات فکري و جسمي خود را بکار گرفته و از دستاورد هاي مکتب تشيع با جان و دل حفاظت نموده و حتّي با خون سرخ خويش از سخنان معصومين عليهم السّلام پاسداري کردند درود مي فرستيم .
او از علمای بزرگ زمان غيبت صغری بود و چون شيعه و سنّی در دريافت فتوی به ايشان مراجعه می کردند به « ثقة الاسلام» شهرت يافته است و برای اوّلين بار در جهان اسلام اين لقب را از آنِ خود ساخته است.
ثقة الاسلام کليني در کُلَين – يکي از روستاهای شهر ری- چشم به جهان گشود و در سال 329هـ ق ، که سال شروع غيبت کبری بود در شهر بغداد چشم از جهان فرو بست و در همان شهر به خاک سپرده شد.
شيخ کليني عمر افتخار آميز هفتاد ساله خود را در عصر نوّاب اربعه امام عصر(عج) سپری کرد . لذا با مشکلات فکري و نيازهاي عقيدتي و معنوي شيعيان به طور کامل آشنا بود و براي همين است که توانسته با تلاش بيست ساله خود کتاب ارزشمند « کافي » را پديد آورد و در دسترس شيعيان قرار دهد و استقبال همگان از اين کتاب نشانگر پاسخگو بودن آن به مشکلات فکري و معنوي آنهاست .
کتاب کافي در سه قسمت « اصول کافي » « فروغ کافي » و روضه کافي » نگارش يافته و حدود 16000 حديث در آن گنجانده شده است و در « اصول کافي » بيشتر احاديث اعتقادي و اخلاقي را در برگرفته است .
در ميان کتاب هاي حديثي شيعه ، 4 کتاب بيشتر شايان توجّه و اعتماد بوده است که به « کُتب اربعه » معروف اند . ولي در بين اين کتابها « کافي » از جايگاه کم نظيري برخوردار است تا جايي که بعضي از علماي برجسته شيعه مانند مجلسي اوّل و سيّد نعمت الله جزائري فرموده اند: کتاب کافي به نظر مبارک حضرت صاحب الامر (عج ) رسيده و مورد تحسين آن حضرت قرار گرفته است و فرموده اند: « الکافي کافٍِ لِشيعَتِنا - کافي براي شيعيان ما کفايت مي کند».

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :