تاريخ : یکشنبه 1392/2/22 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27625
9 نشست علمی انجمن کلام در سال گذشته برگزار شد

9 نشست علمی انجمن کلام در سال گذشته برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: متخصصان و اندیشمندان و نیز تحصیل‌کردگان دانشگاهی در انجمن کلام حوزه‌های علمیه حضور دارند و به رصد کامل شبهات و اندیشه‌های مخالف می‌پردازند؛ همه این اعضا در پایبندی به ارزش‌ها و اصول دینی و ضرورت دفاع از آنها اتفاق نظر دارند

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه گفت: در سال گذشته ۹ نشست علمی با موضوعات مختلف و نیز همایش‌ها و بزرگداشت‌های متنوعی توسط این انجمن برگزار شده‌اند.
حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی عصرشنبه ۲۱ اردیبهشت در هفتمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه که در دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار شد اظهار کرد: این انجمن در سال ۸۷ تاسیس شده و طی چهار سال از زمان درخواست تا تاسیس هم بررسی‌های لازم صورت گرفت.
وی افزود: انجمن کلام حوزه‌های علمیه دارای اعضای متعددی است که برخی از آنها عضو مجمع حکمت اسلامی هم هستند.
مدیر انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه هدف از تاسیس این انجمن را احیای یکی از علوم خفته در حوزه‌های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: علم کلام در دوره معاصر به برکت برخی تلاش‌های صورت گرفته در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ جان تازه‌ای گرفت که آیت‌الله مکارم شیرازی و شهید مطهری از فعالان این عرصه محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه در آن دوران هجمه‌های شدید الحادی و مارکسیستی علیه دین در جریان بود گفت: علمای شاخص حوزه در آن زمان وارد مبارزه فکری با این گونه جریانات شدند اما پس از انقلاب ضرورت پرداختن به مباحث فکری و کلامی بیش از گذشته احساس شد و نیاز به حرکت وسیع‌تری ضرورت یافت.
حجت الاسلام و المسلمین صادقی ادامه داد: متخصصان و اندیشمندان و نیز تحصیل‌کردگان دانشگاهی در انجمن کلام حوزه‌های علمیه حضور دارند و به رصد کامل شبهات و اندیشه‌های مخالف می‌پردازند؛ همه این اعضا در پایبندی به ارزش‌ها و اصول دینی و ضرورت دفاع از آنها اتفاق نظر دارند و در روش‌ها هم از همه شیوه‌های کلامی شناخته شده شامل روش‌های عقلی و نقلی بهره می‌برند.
مدیر انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه محوریت کتاب و سنت در فعالیت‌های اعضای این انجمن مورد توجه است گفت: تمام اعضا مرجعیت کتاب و سنت را به رسمیت می‌شناسند و در کنار آن از توانمندی‌های بشری هم برای تقویت بنیه دفاع از کلام اسلامی استفاده می‌کنند.
وی اضافه کرد: در سال ۸۷ بیش از ۱۲ نشست در قالب دو یا سه جلسه توسط انجمن کلام حوزه‌های علمیه برگزار شده است؛ ۱۰ نشست علمی هم در سال ۸۸ تشکیل شد.
حجت الاسلام و المسلمین صادقی با بیان اینکه در سال گذشته هم ۹ نشست علمی توسط انجمن کلام حوزه برگزار شده است گفت: همایش‌هایی نیز با موضوعات مختلف و با همکاری موسسات آموزشی و دانشگاهی برگزار شده‌اند؛ چند نشست نقد کتاب، نکوداشت شخصیت‌های علمی همچون بزرگداشت آیت‌الله شیخ محمدرضا جعفری، تالیف کتاب و دانشنامه و نیز انتشار جزوات پژوهشی و برگزاری کارگاه‌های علمی و بازدید از مراکز علمی از دیگر فعالیت‌های این انجمن طی سال‌های گذشته بوده است.
مدیر انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه افزود: امیدواریم برای تقویت بنیه فکری و مادی انجمن‌های حوزوی بتوانیم حمایت مراجع تقلید و بزرگان حوزه را جلب کنیم و مسیر در پیش گرفته را با موفقیت بپیماییم.
وی با اشاره به شرایط عضویت در انجمن کلام حوزه‌های علمیه عنوان داشت: دارا بودن مدرک سطح سه حوزوی یا تخصص در یکی از رشته‌های دانشگاهی مرتبط با شرط اینکه حداقل دو سوم اعضا حوزوی باشند پیش‌بینی شده است اما در حال حاضر همه اعضا تحصیلات حوزوی دارند.
حجت الاسلام و المسلمین صادقی با بیان اینکه انجمن‌های علمی همگی دارای برنامه مدونی در طول سال هستند گفت: انجمن کلام حوزه‌های علمیه نیز برنامه‌های آموزشی در قالب کلاس‌های کلام جدید و زبان تخصصی در عرصه کلام و نیز برنامه‌های پژوهشی در قالب نشست‌های علمی را برای اعضا در نظر گرفته است.
رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: انجمن‌های علمی در واقع محلی برای تبادل افکار و انجام اقدامات مشترک توسط اندیشمندان هستند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :