تاريخ : شنبه 1392/2/28 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27636
سه جلد از دانشنامه قرآن و حدیث منتشر می‌شود

سه جلد از دانشنامه قرآن و حدیث منتشر می‌شود

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و معارف حدیث دارالحدیث از چاپ 3 جلد از دانشنامه قرآن و حدیث در سال آینده خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی امروز در گفت‌وگو با حدیث نت، با اشاره به تأسیس گروه منابع و کارگاه‌های حدیثی در سال 91 اظهار کرد: وظیفه این گروه تربیت پژوهشگران به وسیله برگزاری کارگاه‌ها و انجام کارهای پژوهشی است.
وی خاطرنشان کرد: اگر کسی در دوره چهار یا شش ماهه نتواند خود را با سطح پژوهشی پژوهشکده هماهنگ کند باید از گروه حذف شود.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و معارف حدیث دارالحدیث با اشاره به افتخارات پژوهشکده در سال 91 گفت: کتاب الصحیح من مقتل السید الشهدا موفق به کسب عنوان کتاب برگزیده حوزه شد.
وی رونمایی از کتاب‌های مدارک فقه اهل السنه علی نهج وسایل الشیعه و شناخت‌نامه قرآن در نمایشگاه قرآن با حضور وزیر ارشاد را از دیگر فعالیت‌های پژوهشکده ذکر کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی ادامه داد: دانشنامه قرآن و حدیث سال آینده در دستور کار قرار گرفته است و برای سال آینده سه جلد این دانشنامه چاپ می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: نصوص مشترک از دیگر کارهایی است که برای تقریب بین شیعه و سنی در نظر گرفته شده که در قالب احادیث شیعه و سنی در سال آینده مطالعه جدی برای اجرایی شدن آن نهایی خواهد شد.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و معارف حدیث دارالحدیث شیوه پذیرش در پژوهشکده را بر پایه نیازهای گروه ها و معرفی دانشجویان مستعد کارشناسی ارشد به وسیله استادان دانشکده دانست و افزود: هر 6 ماه نیاز گروه ها سنجیده می شود و دانشجویان مستعدی که بوسله استادان معرفی شده اند به گروه منابع و کارگاه های حدیثیمعرفی تا پس از طی مراحل، به عنوان پژوهشیار، به فعالیت پژوهشی بپردازند.
پژوهشکده علوم و معارف حدیث اهدافی مانند «ایجاد، رشد و گسترش روش‌ها و الگوهای بهره‌گیری نظام‌مند از قرآن و حدیث در عرصه‌های معارف»، «گسترش پژوهش در مجموعه معارف نورانی اهل بیت(ع) و تولید آثار علمی کاربردی» و «ترویج و همگانی کردن معارف قرآن و احادیث اهل بیت (ع) و به‌روز‌رسانی فهم معارف دینی» را در دستور کار خود قرار داده است.
این پژوهشکده از گروه‌های پژوهشی مختلفی مانند تدوین دانشنامه‏‌های حدیثی، احیا و تصحیح متون، گروه پژوهشی مبانی ترجمه و مفهوم شناسی حدیث، رجال و مصطلحات حدیث، تاریخ حدیث و نشریات تشکیل شده است.


گروه پژوهشی احیا و تصحیح متون وظیفه تصحیح، تحقیق و انتشار میراث حدیثی شیعه به شیوه علمى و فنى را به عهده دارد.
از آثار این گروه، تصحیح جامع و روشمند کتاب الکافی است که در 15 جلد منتشر شده است؛ از محصولات دیگر این گروه، فهرستگان(فهرست جامع) نسخه‏هاى خطى حدیث و علوم حدیث شیعه را مى‏توان نام برد که در دو نسخه مکتوب و نرم‏افزارى چاپ شده و انتشار آن ادامه دارد.
وظیفه گروه پژوهشی مبانی ترجمه و مفهوم شناسی حدیث انتقال معارف حدیثى به گروه‏هاى مختلف جامعه از طریق ترجمه متون حدیثى به زبان‏هاى زنده دنیاست.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :