تاريخ : پنج شنبه 1392/3/2 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27648
دارالحدیث سرآمد بسیاری از فعالیت های حدیثی معاصر در دو دهه اخیر است

دارالحدیث سرآمد بسیاری از فعالیت های حدیثی معاصر در دو دهه اخیر است

معاون فرهنگی و ارتباطات مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث گفت: مؤسسه دارالحدیث در فعالیت-های علمی تخصصی پیرامون علوم حدیث مرکزی پیشگام و سرآمد است و سرآغاز بسیاری از فعالیت-های حدیثی معاصر، در دو دهه اخیر به این مؤسسه باز می گردد.

پایگاه حدیث نت در خصوص برگزاری جشنواره ملی امام رضا(ع) با معاون فرهنگی و ارتباطات دارالحدیث گفتگویی ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:

توفیقی حاصل شد تا بتوانیم با گذشت چند ین سال از جشنواره  ملی رضوی، در سال ۱۳۹۲ با دبیرخانة این جشنواره همکاری داشته باشیم و زمینه ای را برای استفاده از توان مؤسسه علمی و پژوهشی دارالحدیث در ارتقاء علمی این جشنواره در موضوع احادیث رضوی بهره گیریم. در این راستا ضمن رایزنی با اداره کل ارشاد اسلامی استان قم در جهت  مشارکت در برگزاری جشنواره رضوی پیشنهادی با  مضمون برگزاری جشنواره حدیث رضوی به این اداره کل و دبیرخانه مرکزی این جشنواره ارائه شد. این پیشنهاد با استقبال خوب مسئولان ارشد دبیرخانه و مدیر کل محترم اداره کل ارشاد استان قم روبرو شد. این آغازی بود بر توافق سه ساله با این دبیرخانه برای اجرای سه همایش حدیث رضوی در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵. به هر تقدیر در حال حاضر توافق نهایی با دبیرخانه مرکزی جشنواره و اداره کل ارشاد استان قم برای برگزاری همایش حدیث رضوی حاصل شده و فعالیت های مقدماتی آن از دو ماه پیش تاکنون آغاز شده است.

هدف مؤسسه دارالحدیث از برعهده گرفتن مسئولیت برگزاری این همایش ملی چیست؟

یکی از مأموریت های دارالحدیث ترویج معارف قرآنی و حدیثی در سطح عموم جامعه و عمومی سازی این معارف برای استفاده حداکثری بوده است. لذا مهمترین هدف ما در برعهده گرفتن مسئولیت برگزاری این همایش نشر معارف ناب رضوی اعم از احادیث و سیره امام هشتم(ع)، است.

همایش حدیث رضوی محملی بسیار مناسب در نشر معارف رضوی و ترویج هرچه بیشتر آن در سطوح مختلف اجتماع خواهد بود و ما نیز این فرصت را مغتنم شمرده با در نظر گرفتن سه سطح تخصصی، دانشجویان و نوقلمان و نیز بخشی برای داستان نویسی به منظور جلب مشارکت همگانی زمینه مشارکت حد اکثری مردم عزیز را در این همایش فراهم کرده ایم و تلاش خواهیم کرد خشنودی خدای متعال و روح ملکوتی ثامن الحج علی بن موسی الرضا(ع) جلب نموده مردم عزیز را هرچه بیشتر  از عطر دلنشین معارف رضوی بهره مند سازیم.

آیا مراکز دیگری در برگزاری این همایش ملی با دارالحدیث همکاری دارند؟

همانگونه که عرض شد پشتیبان اصلی این همایش دبیرخانه دائمی جشنواری ملی امام رضا علیه السلام است که از طریق اداره کل ارشاد استان قم ما را از حمایت های خود بهره مند می سازد. اما در بُعد علمی و محتوایی تلاش کرده ایم مشارکت مؤسسات و مراکز فعال در عرصة حدیث را نیز جلب کنیم. در حال حاضر دانشگاه قرآن و حدیث، جامعة المصطفی العالمیه، انجمن حدیث حوزه، مرکز کامپیوتری نور و مرکز تخصصی حدیث حوزه در برگزاری این همایش ما را یاری می رسانند.

چرا برای این همایش موضوع سبک زندگی انتخاب شده است ؟

همانگونه که مستحضرید موضوع انطباق ابعاد مختلف زندگی آحاد مردم مسلمان با شیوه و روش زندگی پیشوایان دینی و ساماندهی آن به شکلی که مورد نظر معصومان علیهم السلام  بوده باشد یکی از خلاء هایی است که در جامعه اسلامی با آن تا اندازه ای مواجهیم. اهمیت این موضوع به اندازه ای بوده است که رهبری معظم نیز به آن تصریح کرده اند. اما از نکات جالب توجه این است که در زندگی امام هشتم ابعاد مختلفی وجود دارد که می توانیم برای الگوگیری از آن در شیوة زندگی خود بهرة وافر بگیریم. زیرا هم به لحاظ تاریخی از زندگی امام رضا علیه السلام در ابعاد مختلف اطلاعات خوبی در دست داریم و هم به لحاظ عشق و علاقه ای که در بین مردم عزیز نسبت به آن حضرت وجود دارد یکی از برجسته ترین امامان که پرداختن به سیره و سبک زندگی آن حضرت می تواند مورد توجه قرار گیرد و مؤثر افتد زندگی امام هشتم  علیه السلام است. گستردگی ابعاد مختلف زندگی آن حضرت برای اقشار مختلف جامعه درس آموز بوده از قابلیت بالایی در الگوگیری برخوردار است. برای مثال شیوة تعامل آن حضرت با حاکمان، مخالفان، زیردستان[ خانواده و خویشاوندان و عموم مردم، همچنین شیوة زندگی عبادی و معنوی و یا سبک زندگی اقتصادی امام رضا علیه السلام از جمله ابعاد مختلف زندگی آن حضرت است که باید به خوبی تبیین شده برای استفاده جامعه عرضه شود.

آیا در باره محتوای علمی همایش اطلاعات بیشتری قابل بیان هست که بفرمایید؟

این همایش در دو بخش تخصصی و عمومی در نظر گرفته شده است. بخش تخصصی  آن که به مقالات پیرامون سبک زندگی رضوی اختصاص یافته است در سه سطح استادان و پژوهشگران، دانشجویان و طلاب و نوقلمان یا کسانی که برای اولین بار مقاله نوشته اند اختصاص دارد. علاقمندان، می توانندآثار قلمی خود را در موضوعات مرتبط با سبک زندگی رضوی برای ما ارسال کنند.  در بخش دوم که برای مخاطب عمومی است امکان مشارکت همه شیفتگان حضرت رضا  علیه السلام در این همایش فراهم شده است. در یک اقدام جدید با تعیین ۴۰ حدیث از احادیث رضوی هم وطنان عزیز ، از جمله جوانان و نوجوانان میتوانند با نگارش ۵ داستانک کوتاه که بیانگر پیام امام  علیه السلام در احادیث تعیین شده باشد در این  بخش از همایش شرکت کنند. اطلاعات تکمیلی و از جمله فایل احادیث چهل گانه رضوی در پایگاه اینترنتی(www.hadith.net)قرار داده شده است . البته باید اشاره کنم که تدوین داستانک از احادیث رضوی اختصاص به این چهل حدیث نداشته هموطنان عزیز میتوانند حدیث دیگر از امام رضا  علیه السلام را برای داستانک انتخاب کنند مشروط به آنکه متن حدیث و آدرس منبع آن را در انتهای داستانک خود ذکر کنند.

آیا این همایش منشوراتی هم خواهد داشت؟

به یاری خداوند متعال و با عنایات خاصه علی بن موسی الرضا علیه السلام آثاری از این همایش ملی منتشر خواهد شد. این اثار عبارت خواهد بود از چکیده مقالات ارسالی به همایش، چاپ مقالات برتر در یک یا دو جلد و انتشار داستانک های برتر در یک مجموعة داستانی . همچنین در نظر داریم با همکاری محققان و نویسندگان توانمند چند جلد کتاب نیز پیرامون سبک زندگی اسلامی تدوین و در همایش از آن  کتب رونمایی شود.

بدیهی است از برگزیدگان هر بخش از همایش تقدیر به عمل خواهد آمد و آنان از جوایز نفیس رضوی بهرهمند خواهند شد.

درباره زمان برگزاری همایش و مهلت ارسال مقالات اطلاعات بیشتری بیان فرمایید:

مهلت ارسال مقالات و داستانک ها تا ۱۵ مرداد ۹۲ خواهد بود . زمان برگزاری همایش نیز در ایام میلاد امام هشتم  علیه السلام  در شهریور سال جاری است. اطلاعات تکمیلی برای ویژگی های مقالات و داستانکها در سایت(www.hadith.net)درج شده است که همینجا از عزیزان علاقمند دعوت میکنم به این پایگاه مراجعه ، آثار خود را مطابق راهنمایی های اعلام شده برای ما ارسال کنند و در صورت وجود هرگونه ابهامی با ما ارتباط برقرار کنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :