تاريخ : شنبه 1392/3/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27650
معاون فرهنگی دارالحدیث: از بیان نقل قول های غیر ضروری بپرهیزیم

معاون فرهنگی دارالحدیث: از بیان نقل قول های غیر ضروری بپرهیزیم

معاون فرهنگی و ارتباطات دارالحدیث در مراسم تواصی به حق با نقل حدیثی از امام علی(ع) تصریح کرد: امام می فرمایند، برای مردم هر چیزی که می‌شنوید بیان نکنید، برای دروغگویی همین کافیست که شنیده‌هایت را برای مردم نقل کنی.

معاون فرهنگی دارالحدیث: از بیان نقل قول های غیر ضروری بپرهیزیم معاون فرهنگی و ارتباطات دارالحدیث در مراسم تواصی به حق با نقل حدیثی از امام علی(ع) تصریح کرد:

امام می فرمایند، برای مردم هر چیزی که میشنوید بیان نکنید، برای دروغگویی همین کافیست که شنیده هایت را برای مردم نقل کنی.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی نیا در ادامه افزود: مشابه این حدیث از پیامبر گرامی اسلام(ص) در متون اهل سنت نقل شده ;کفی بالمرء من الکذب ان یُحَدّثُ بکلِ ما سمعة. گاهی اوقات ما فکر میکنیم که اگر مطلبی را که از دیگری شنیدیم برای دیگران نقل کنیم، اشکالی ندارد، اما طبق این دو حدیث، برای دروغگویی همین کافیست که انسان چیزی که میشنود را بیان کند. کمی تأمل کنیم، بیندیشیم، که آیا مطلبی که شنیده ایم صحت دارد یا خیر؟ تحلیل داشته باشیم آیا امکان درست بودنش وجود دارد یا نه؟ اگر درست نباشد چه؟ اگر در این حدّ و اندازهای که نقل شده نباشد، چه؟ آیا با همین نقل قولها امکان تعرّض به آبروی کسی وجود ندارد؟

همین که من بگویم فلانی دربارهی این شخصیت چنین میگفت، این موجب نمیشود که جایگاه آن فرد در ذهن من تخریب شود؟

این حقیقتی است که در حدیث به آن اشاره شده. معاون فرهنگی و ارتباطات دارالحدیث، با اشاره به بحث و گفتگوهایی که در خصوص کاندیداهای ریاست جمهوری پدید می آید، بیان داشت:

فضای پرجنب و جوشی ایجاد شده است، هر کسی دربارهی دیگری سخنهای زیادی را میتواند بر زبان جاری کند.

همه می پذیریم که شرکت در انتخابات به عنوان یک تکلیف اخلاقی، قانونی و شرعی اصلی خدشه ناپذیراست، اصل دیگر انتخاب اصلح است که باز هم به عنوان یک مسلئه ی عقلی است، نظیر آن را در تعیین مراجع تقلید هم داریم، برای نمونه، جامعهی مدرسین چند تن از فقهای برجسته را به عنوان فقیه جامع الشرایط برای مرجعیّت تعیین میکند، منِ مکلّف باید تشخیص بدهم کدام یک اعلم است که از او تقلید کنم، اگر پیش خدا حجّت شرعی داشته باشم میتوانم از او تقلید کنم. مشابه این موضوع در شورای نگهبان برای نامزدهای ریاست جمهوری اتفاق میافتد. وی در ادامه سخنانش گفت: آنچه مسلم است کسی که در فرآیند این انتخابات منتخب میشود از نظر موقعیت اجتماعی یکی از جایگاههای برتر پیدا میکند. از نظر شهرت بالاترین شهرت را هم در بُعد داخلی و هم در بُعد بین المللی پیدا میکند. از نظر امکانات و قدرتی که در اختیار میگیرد باز هم در حدّ اعلی به یک چنین جایگاهی میرسد. حجت الاسلام و المسلمین سبحانی نیا در ادامه افزود: حدیث شریف دیگری از پیغمبر اکرم(ص) نقل شده که ایشان میفرماید: ;شر الناس من باع آخرته بدنیا یعنی ;بدترین مردم کسی است که آخرتش را به دنیای خود بفروشد، و در ادامه، ;و شرٌ منه من باع آخرته بدنیا غیره بدتر از او کسیست که آخرت خود را به دنیای دیگری بفروشد.نکند خدایی نکرده از این فضای به وجود آمده که میتوانیم در جهت خیر جامعه گام برداریم آخرت خودمان را برای دنیای دیگری. البته باید تلاش کنیم تا فرد اصلح انتخاب شود زیرا اومی تواند از این فرصت در جهت سعادت دنیا و آخرت خود و جامعه استفاده کند و ما هم در انتخاب خود مسؤل خواهیم بود اما نه به قیمت فدا کردن آخرت خود. انشاء الله مطابق عقل و خرد پیش برویم، تقوای الهی را پیش بگیریم، از نقل قولهای غیر موثق برحذر باشیم. گفتنی است، جلسه هفتگی تواصی به حق، با حضور پژوهشگران، مديران و كاركنان مؤسسه دارالحديث و نيز دانشجويان و دستاندركاران دانشگاه قرآن و حديث، ۱ خرداد پس از نماز ظهر و عصر در نمازخانه مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :