تاريخ : شنبه 1392/4/15 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27824
آثار و برکات ماه مبارک رمضان موضوع مراسم تواصی به حق دارالحدیث

آثار و برکات ماه مبارک رمضان موضوع مراسم تواصی به حق دارالحدیث

پایگاه حدیث نت: جلسه هفتگی تواصی به حق، با حضور پژوهشگران، مديران و كاركنان مؤسسه دارالحديث و نيز دانشجويان و دست‌اندركاران دانشگاه قرآن و حديث، چهارشنبه 12 تیرماه، برگزار شد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، رئيس پژوهشكده تفسير اهل بيت(ع)، در آستانه حلول ماه مبارک رمضان، به آثار و برکات این ماه پر فضیلت اشاره کرد و گفت: هفته‌ی آینده در چنین روز و ساعتی همه ما در این مهمانی بر سر سفره خداوندیم. سفره‌ ای گسترده می شود، تا از رحمت واسعه و بخشش و مغفرت فراگیر و گسترده، بهره مند شویم زمانی که شیطان‌ها را غل و زنجیر کرده اند، درهای آسمان را گشوده اند و درهای دوزخ را بسته اند.
حجت الاسلام و المسلمين «مسعودی» افزود: از آن دورها، دورتر از دورها، از آن سر دنیا از آن کرانه‌های ناپیدا، هدیه‌ای فرستاده‌اند برای ماست برخیزید، برخیزید، بگیریدش، غنیمت شمریدش. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: « إِنَّ لرَبِّکُمْ فی اَیّامِ دَهْرِکُم نَفَحاتٍ »، خداوند را برای شما در روزگارتان نسیم‌ حیات بخش الهی، مقرر فرموده، بکوشید تا این فرصت ها را غنیمت شمرید.
پیامبر اکرم(ص) در جایی دیگر می فرمایند: «شَهرُ رَمَضانَ سَيِّدُ الشُّهورِ»یعنی ماه رمضان سرور ماه هاست، همه‌ی ماهها ماه خداست، همه‌ی این کرات، طبیعت و منظومه‌ی شمسی و هستی را خدا هدایت می کند، پس چرا می‌گویند ماه رمضان شهر الله است؟ به این دلیل که این رحمت خاصّه است.
وی تصریح کرد: در ثلث آخر هر شب (سحرگاه) فرشته ای نازل می شود و ندا سر می‌دهد «هل من سائل فأوتی، هل من تائب فأتوب عليه».
...
حجت الاسلام و المسلمين «مسعودی» در خصوص فضایل ماه رمضان بیان داشت: نماز بخوانید افضل است، اگر بخوابید عبادت است، نفس بکشید گویی تسبیح گفته اید، هر لحظه از زمان این ماه کسانی از زنجیر گناه آزاد می شوند و در پایان این ماه(عید فطر) به انداره تماما کسانی که در این ماه آمرزیده شده اند، بخشیده می شوند، پس باید همت کنیم در این ماه از آزادشدگان باشیم، اگر گناهی درجه‌ی ما را پائین آورده جبران کنیم، اگر به کسی جفا کرده ایم، نسبت ناروایی به هم دادیم، تهمتی به هم زدیم، غیبتی کردیم و مال کسی در جیبمان هست، در صدد اصلاح برآييم، چون خدا این دسته را نمی‌آمرزد تا اينكه صاحبش نیامرزد! اگر اینها را حل کنیم در ماه رمضان بار خودمان را بسته ایم، مطمئن باشید؛ می‌گویند اگر کسی شک کند در این، منافق است، یعنی ایمان به رحمت خدا ندارد که خداوند اینقدر فراگیر می‌آمرزد، روایت نبوی است!
اگر ما بتوانیم در ماه مبارک همین نمازهای واجب خودمان و فرائض خودمان را انجام بدهیم و یک مقدار نماز مستحبی بیشتر بخوانیم، می‌دانید چندین برابر ثواب نوشته می‌شود؟
نکته‌ی آخر؛ حالا کسی مثل من حال نداشت نماز مستحبی بخواند، نمی‌توانست خیلی دعاهای مفصل، دعای افتتاح، ابو حمزه‌ی ثمالی، البته دو سه تا از دوستان اینجا هستند شگردهای خوبی دارند می‌گویند دعای ابو حمزه‌ی ثمالی را شش قسمت کنیم در کل ماه رمضان چهار پنج بار خوانده شود، بالأخره خواندید، دعای افتتاح را آدم نمی‌تواند هر شب بخواند دو قسمت کند نصفش را امشب بخواند و بقیه را فردا شب، اگر نمی‌شود سه قسمت کند، حالا باز اگر اینها نشد، امام علی عليه السلام از پیامبر می پرسد: من بهترین اعمال را از تو می‌خواهم، بهترین کاری که می‌شود در ماه رمضان کرد چه کاری است؟ فکر می‌کنید چه جوابی می‌دهد؟ حضرت می‌فرماید تلاوت قرآن؟! آن هم خیلی مستحب است و هر آیه خودش یک دور قرآن است، نماز آن هم چندین برابر می‌شود، ولی حضرت می‌فرماید أفضل اعمال در ماه رمضان این است که آدم الورع عن محارم الله داشته باشد، گناه نکند، موقعیتش جور شد دروغ نگوید، موقعیتش جور شد غیبت نکند، غیبت شنید برخیزد، ردع کند، بهترین کار در ماه مبارک دوری از محارم الهی است، امیدوارم که بتوانیم در این ماه مبارکی که در پیش رو داریم انشاء الله از فرصت‌هایی که خداوند نصیب ما می‌کند در سحرها و افطارها، در هنگام زوال، كه موقعیت استجابت دعا است در بعد از نمازها، هم کوله‌باری برای خودمان ببندیم و هم برای دوستانمان، خویشاوندانمان، همین جا دعا می‌کنیم خداوندا اگر از روز اول شعبان تا الانس، روزهایی که از شعبان گذشت و ما را نیامرزیده‌ای، در این هفته‌ای که باقی مانده ما را حتماً به کرم لطفت بیامرز.
گفتنی است، مراسم تواصی به حق هر هفته، روز چهارشنبه بعد از نماز ظهر و عصر به همت معاونت فرهنگی، ارتباطات و امور بین‌الملل مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار می‌شود.
این هفته نیز، مراسم تواصی به حق با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مسعودی، وبا حضور پژوهشگران پژوهشگاه قرآن و حدیث، دست اندرکاران و دانشجویان دانشگاه قرآن و حدیث و کارمندان در نماز خانه این مؤسسه برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :