معرفي دو کتاب در غريب الحديث - صفحه 181

الفائق فی غريب الحديث

شيوه زمخشری در اين کتاب الفبایی است؛ اما در بسياری جاي‏‏ها اين ترتيب را رعايت نکرده است؛ زيرا وی اولين واژه را در همان ماده خود آورده است. سپس ساير واژه‏‏های غريب حديث را در همان ماده شرح می‏دهد. از اين رو است که دستيابی به بسياری از واژه‏‏های اين کتاب ديرياب می‏شود ۱.

اعراب الحديث

ابوالبقاء عُکبری اين کتاب را به شيوه مسندی سامان داد؛ ولی در نام صحابه ترتيب الفبایی را رعايت کرد. او اين کتاب را به دو دليل نوشت: اول، آن که کتابی در اعراب واژگان مشکل احاديث نوشته باشد. ديگر، این که به تصحيفات راويان توجه دهد. منبع حديثی وی در اين کتاب جامع المسانيد ابن‏جوزی بود ۲.۳

روش محقق

در اين‌جا با محقق کتاب همراه شده، شيوه و روش کار وی در الجامع فی غريب الحديث را از وی فرامی‏گيريم.

شيوه محقق در مورد دو کتاب ابو عبيد و ابن‏ قتيبه

هروی و اصفهانی۴ کتاب‏های غريب الحديث ابوعبيد قاسم بن سلّام و ابن ‏قتيبه را در کتاب‏های خود نقل کرده‏اند و متن اين دو غريب الحديث در النهايه آمده است؛ يعنی در حقيقت هروی، اصفهانی و ابن اثير از اين کتاب‏‏ها بهره گرفته‏اند. محقق با محور قرار دادن النهايه اين کارها را نسبت به اين دو غريب الحديث انجام دادم است ۵:

1.«سير تدوين غريب الحديث»، ص۹۹، نقل از النهايه، ج۱، مقدمه، ص۹

2.اعراب الحديث النبوی، ص۹۳

3.. شايان ذکر است که محقق کتاب، به چگونگی استفاده از اعراب الحديث اشاره‏ای نکرده است؛ فقط روی جلد و به صورت عنوان فرعی از اين کتاب نام برده است. ما در متن کتاب به موردی از استفادۀ ايشان از اعراب الحديث برخورديم که مضمون اعراب الحديث با متن النهايه تقريباً همانند است (الجامع فی غريب الحديث، ج۱، ص۱۷۷).

4.. تذکر اين نکته بجاست که مقصود از مشايخ ابن اثير - که محقق به کار برده - ابوعبيد هروی و ابو موسی مدينی اصفهانی هستند که کتاب‌های اين دو، يعنی الغريبين و المغيث فی غريب القرآن و الحديث مورد اعتماد و استفاده ابن اثير در النهايه است. البته بايد توجه داشته باشيم که اين دو، مشايخ با واسطه محسوب می‏شوند.

5.الجامع فی غريب الحديث، ج۱، ص۲۳

صفحه از 186