معرفي دو کتاب در غريب الحديث - صفحه 183

استفاده کرده‏اند که ابن اثير، به پيروی از اساتيد خود، اين احاديث را حذف کرده است؛ علّوش اين احاديث را آورده است.
11. بيان قسمت محذوف: گاه ابو‏ عبيد و ابن ‏قتيبه واژه‏ای را شرح داده، سپس در ادامه، آن واژه را دوباره توصيف می‏کنند. ابن‏اثير در اين موارد، فقط معنا را بيان کرده و توصيف واژه را وانهاده‏اند. محقق اين توصيف را در حاشيه افزوده است؛ به عنوان مثال در النهايه آمده است:
«الثمام: نبت ضعيف» که ابن قتبيه اين زيادتی را در شرح واژه آورده است: «له خوص أو شيء يشبه الخوص و ربما حشی به...»۱.
12. تصحيح نام صحابی راوی يا قایل حديث: در برخی جاها ابن ‏اثير حديثی را به تبع هروی يا اصفهانی به يکی از صحابه نسبت داده، که اصل اشتباه به هروی يا اصفهانی برمی‏گردد يا ابن‏اثير از نسخه‏ای تصحيح نشده و مغلوط گرفته است که محقق با توجه به کتاب‏های ابو‏ عبيد و ابن ‏قتيبه به اين اشتباهات آگاهی داده است ۲.
13. نقل کامل عبارت خلاصه شده: گاهی ابن ‏اثير به پيروی از يکی از هروی يا اصفهانی، کلام طولانی ابو عبيد يا ابن ‏قتيبه را حذف کرده يا گاه بسيار مختصر ذکر می‏کند که محقق در صورت داشتن فايده و عدم خروج از غرض تأليف کتاب، آن عبارت را می‏آورد.
1۴. توجه دادن به قایل هر قسمت از شرح: فراوان می‏شود که ابن ‏اثير قسمتی از شرح ابو عبيد و ابن ‏قتيبه را آورده سپس دوباره عبارات آن دو را می‏آورد که محقق اين موارد را متذکر شده است تا گمان نشود که ابن ‏اثير چيزی از شرح واژه را نياورده است.
1۵. نام بردن از قایل: ابن ‏اثير به تبعيت از مشايخش، قول ابن ‏قتيبه يا ابو عبيد و حتی گاه عين عبارت آنها را می‏آورد؛ اما از قایل سخنی نگفته است که محقق قایل آن قول را نام می‏برد ۳.
و بسياری از مورد‏های ديگر مانند بيان مأخذ حديثِ ابن ‏قتيبه يا ابو‏ عبيد، اختلاف واژه در شرح يا متن که بيانش فايده‏ای داشته باشد، ذکر مفرد جمع يا جمع مفرد و... .

اصلاح الغلط ابو‏ عبيد در الجامع فی غريب الحديث

ابن ‏قتيبه، در اين کتاب ابتدا واژه، سپس کلام ابو‏ عبيد را آورده آن‏گاه آن را رد نقد می‏کند. ابن ‏اثير هم در النهايه در بسياری از موارد رد ابن ‏قتيبه را می‏پذيرد و در مواردی هم رد ابن ‏قتيبه را ذکر نکرده، که نشان از عدم پذيرش رد او و صحيح دانستن سخن ابو‏ عبيد دارد يا این که علت عدم نقل رد ابن ‏قتيبه، نسيان و غفلت بوده است. محقق همه اين رد و نقدها را نقل کرده، گاهی به نقد برخی از اين ردها می‏پردازد ۴.

1.همان

2.همان، ص۲۵

3.همان، ص۲۶

صفحه از 186