انديشه‌هاي حديثي سيد بن طاووس - صفحه 112

۶. مطعون علیه ممکن است که در حال تقیه بوده باشد، چنان که اصحاب ائمه این گونه بوده‏‏اند، و او از خود خلاف آنچه را که اعتقاد داشته، اظهار داشته است (اعم از این که در اکثر زمان‏‏ها این کار را کرده باشد و یا در بعضی زمان‏‏ها که ضرورت موجب مباح شدن این کار می‏شده است، انجام داده باشد) و آن عقیده او پخش شده است، و چه بسا که بعداً هم عذرخواهی کرده باشد، ولی کسانی که عذر او را شنیده‏اند، از او قبول نکرده‏اند؛
7. گاهی طعن از غیر معصوم وارد شده است و یا از جانب معصوم است، اما اسناد طعن به وی ثابت نیست. این دو مورد مردود است؛ زیرا طعن باید با شهادتی که در دین اسلام پذیرفته شده است و یا راهی که در نزد خداوند واضح و روشن است، به اثبات رسیده باشد؛
8. گاهی طعنی غیر واقعی از فردی در حال غضب و ناراحتی عمداً و یا نسیاناً گفته شده و این طعن پخش شده است تا جایی که بسیاری از سامعین اعتقاد و یا گمان به صحت آن پیدا کرده‏‏اند و سپس برای بعضی کشف می‏شود که آن طعن صحیح نبوده است. حتی گاهی آن کسی که طعن را وارد کرده، اعتراف به خطا و اشتباه طعن خود می‏کند و آن گاه آن کسی که این اعتراف را می‏شنود، اعتقادش تصحیح می‏شود؛ ولی آن که نشنیده، بر همان اعتقاد اول باقی می‏ماند.
سید بن طاووس بیان می‏دارد که اگر حدیثی که فرد مطعونی در سند آن واقع شده، دارای یکی از خصوصیات بالا باشد، به طعن وارد شده ترتیب اثر نمی‏دهد و آن روایت را معتبر می‏داند.
نکته: از نظر ابن طاووس، اگر این دلیل شرعی نبود که به طور کلی از اعتماد بر روایت کسانی که از اتباع اهل بیت نیستند، منع می‏کند، به روایت هر کسی که در نقل روایت ثقه باشد، می‏شد عمل کرد و لو در اعتقاد غیر شیعه باشد ۱.
با این حال، وی بعضی از روایات ضعیف را در کتبش ذکر می‏کند، اما خصوصیت آنها آن است که وی از یکی از طرق ذیل به صحت آنها اطمینان پیدا کرده است ۲:
1. طریقی غیر از آن طریق ذکر شده در روایت به معصوم دارد؛
2. طریقی به غیر آن معصوم که دارای همان مضمون است دارد؛
3. طریقی دیگر و معتبر به فرد ثقه‏ای که مطعون علیه از آن فرد حدیث نقل کرده دارد.

1 _ 3. عمل به احادیث من بلغ

سید بن طاووس در نهایت بیان می‏دارد که اگر در کتبش روایاتی را ذکر کرده باشد که در سند آن فرد مطعونی وجود داشته و یا روایتی باشد که احیاناً سند آن را ذکر نکرده است، همه این‏‏ها به علت وجود روایاتی است که در آنها بیان شده که اگر کار خیری از قول معصومان به کسی برسد و وی آن عمل را انجام دهد، اجر آن عمل را خواهد برد؛ اگر چه که پیامبر آن را نگفته باشد.

1.همان، ص۱۱

2.همان، ص۹

صفحه از 118