انديشه‌هاي حديثي سيد بن طاووس - صفحه 98

آنچه در آثار وی به وضوح قابل مشاهده است، توجه ویژه سید به احادیث است و آثار وی را می‌توان جمع‌آوری احادیث و روایات مختلف در موضوعات گوناگون دانست؛ به عنوان مثال، وی در کتاب الیقین _ که به انگیزه اثبات مقام خلافت حضرت علی علیه السلام از جانب خداوند نوشته است _ 309 روایت را از کتب مختلف عامه در باره تسمیه ایشان به امیر المؤمنین و ۴1 روایت را نیز در باره تسمیه ایشان به یعسوب المؤمنین و۵1 روایت را در باره تسمیه به امام المتقین گرد آوری کرده است ۱. همچنین، در کتاب التحصین _ که تکمله‏ای بر الیقین است _ پنجاه روایت را نویسندگانی که روایات آنها در کتاب الیقین نیامده است، ذکر می‏کند. با این حال، آنچه باعث توجه ویژه به سید بن طاووس شده، مجموعه آثاری است که با عنوان تتمات مصباح المتهجد و مهمات في صلاح المتعبد به رشته تحریر در آورده است.
سید بن طاووس _ چنان که خود در فلاح السائل بیان داشته _ در مطالعات خود با ادعیه‏ای مواجه شده که در کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی ذکر نشده است. از این رو، تصمیم به نگارش اثری در چند جلد برای تکمیل مصباح المتهجد می‏گیرد ۲ که خود از آن اثر این گونه نام می‏برد:
أسميه كتاب«تتمات مصباح المتهجد و مهمات في صلاح المتعبد»۳.
یعنی کتابی که در آن ادعیه‏ای آمده است که به حال عبادت کنندگان مفید بوده، اما در کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی ذکر نشده است. او این مجموعه را در چند مجلد به شرح ذیل گردآوری کرده است:
1. دو مجلد اول، كتاب فلاح السائل في عمل يوم و ليلة،
2. مجلد سوم، كتاب زهرة الربيع في أدعية الأسابیع،
3. مجلد چهارم، كتاب جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع،
۴. مجلد پنجم، كتاب الدروع الواقية من الأخطار فيما يعمل مثله كل شهر علی التكرار،
۵. مجلد ششم، كتاب المضمار للسباق و اللحاق بصوم شهر إطلاق الأرزاق و عتاق الأعناق،
۶. مجلد هفتم، كتاب السالک المحتاج إلی معرفة مناسک الحجاج،
7. مجلد هشتم و نهم، كتاب الإقبال بالأعمال الحسنة فيما نذكره مما يعمل ميقاتاً واحداً فی السنة،
8. مجلد دهم، كتاب السعاداة بالعباداة التي ليس لها وقت محتوم معلوم في الرواياة بل وقتها بحسب الحادثاة المقتضية و الأدواة المتعلقة بها.
البته از سید بن طاووس کتب دیگری نیز همانند کتاب سعد السعود _ که گزارشی از کتب کتابخانه‏‏اش است _ و یا کتاب کشف المحجه _ که توصیه‏‏های اخلاقی وی به فرزندش است _ و یا

1.الیقین، ص۹۰ _ ۹۱؛ التحصین، ص۵۳۱ _ ۵۳۲

2.فلاح‏السائل، ص۱۷

3.فلاح‏السائل، ص۸

صفحه از 118