نادرستي انتساب عدم پذيرش ظواهر قرآن به اخباريان - صفحه 10

فراهم آورد كه به بهترین شکل، از پتانسيل‏‏های هر دو گرایش نص‏‏‏گرایی و عقل‏‏‏گرایی بهره‏برداری‏ شود. اين ادعا در شخصيت بزرگ شيخ طوسی‏ _ كه خود يكی‏ از نگارنده‏های جوامع چهارگانه حديثی‏ است _ جلوه‏نمايی‏ می‏كند؛ به گونه‏ای كه جامعيت او در به كارگيری‏ نص و عقل در توليد علوم اسلامی‏ منحصر به فرد بود. ولی‏ بعد از اين دوره، در حدود پنج قرن، صدایی از نص‏‏‏گرایی بلند نبود و این گرایش به شکل پنهان و در حاشیه به سر می‏برد. ركود نسبی حدیث‏نگاری ۱ در طی‏ اين دوره خود بزرگ‏ترین شاهد اين واقعيت تاريخی‏ است.
در اين بخش، سه عامل را می‏توان از جمله مهم‏ترین رويكردها و عملكردهايی‏ نام برد كه تأثیر بسزایی در ظهور دوباره جريان نص‏گرایی، داشتند. «عقل‏گرایی افراطی»، «تربیع احادیث» و «صوفی‏گری» سه شاخصه مهمی هستند که هر یک به سهم خود، اثر شگرفی در بازگشت و پیدایش دوباره این منش فکری ایفا نمودند. بررسی تفصیلی هر یک از این مؤلفه‏ها، نیازمند پژوهشی مستقل است که در این مختصر مجالی برای ورود به آنها نیست. به شکل گذرا در خصوص عامل اول۲ لازم به ذکر است که منبع و دلیل بودن عقل به دوران شیخ مفید باز نمی‏گردد. دقت در کلمات وی حاکی از این نکته است که وی هیچ‏گاه عقل را در کنار دیگر «ادله» و «منابع» دین، قرار نداد.۳ در این باره مرحوم مظفر، می‏گوید:
من، اولین اصولی را که به دلیل عقلی تصریح نموده است، ابن ادریس حلی یافتم۴.
از مقدمه السرائر استفاده می‏شود، ابن ادریس با اتکا به نگاشته منسوب به سید مرتضی چنین دیدگاهی را اظهار داشته است و بر این اساس، باید گفت که به کارگیری از واژه‏ها‏ در عبارت‏‏های سید، بسان تعابیر دقیق استادش، مفید(ره) نیست و این ممکن است ابن ادریس را دچار سوء برداشت نموده باشد ۵.
این روند بعد از ابن ادریس، در قرن هفتم با ظهور محقق حلی و شاگردش علامه حلی، ادامه یافت و گستردگی قواعد و اصطلاحات اصولی، بر دشواری امر اجتهاد افزود. اخباریان نیز با اجتهاد

1.روش فهم حدیث، ص۳۴

2.. به این عامل در برخی نوشته‏ها تصریح شده است (ادوار اجتهاد، ص۳۲۴؛ الحاشیه علی کفایة الاصول، ص۳۶).

3.. از دیدگاه ایشان، عقل، نقل و شناخت قواعد محاورۀ عربی، سه «طریق» کشف گزاره‏های دین هستند که در قبال «کتاب خدای سبحان» و «سنت پیامبر» و «سخنان معصومین» سه «اصل» احکام شرعی شمرده شده‌اند (مختصر التذکرة، ص۲۸). باید دقت کرد نقلی که در کنار عقل از طرق قرار داده شده، با خود سخنان در تفاوت است؛ چرا که خود سخنان هر چه باشند، از اصول احکام شریعت‏‏اند؛ ولی در نقل همچون عقل، احتمال وقوع خلاف دارد. با این توضیح اشتباهی که برخی («درنگی در روش فقهی شیخ مفید») در تفسیر این عبارت مفید دچار شده‏‏اند، برطرف می‏گردد.

4.اصول الفقه، ج۲، ص۱۰۲

5.السرائر، ج۱، ص۴۶

صفحه از 23