تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2794
یکی از خطراتی که جوامع قرآنی را تهدید می کند خطر توقّف در لفظ است.

یکی از خطراتی که جوامع قرآنی را تهدید می کند خطر توقّف در لفظ است.

News

شنبه 15/4/87

راوی: معاون روابط عمومي و بين الملل آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم گفت: يکي از خطراتي که جوامع قرآني را تهديد مي کند، خطر توقّف در لفظ است زيرا متأسّفانه هنوز هستند کساني که قرآن را به نحو مطلوب و زيبا تلاوت مي کنند، امّا نمي دانند منظور و مقصود خداي متعال از اين آيات شريف چيست.

به گزارش راوی: به نقل از روابط عمومی آستان، خادم القرآن عبّاس سليمي در آئين اختتاميّه يازدهمين دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن کريم آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم افزود: اگر چه برنامه ريزي ها و اقدامات خوبي از سوي برخي سازمان ها و محافل قرآني در اين خصوص صورت گرفته، به نظر مي رسد، مي بايست با سرعت و جديّت بيشتري در خصوص ترويج و گسترش مفاهيم قرآني اعمال شود.
اين پيشکسوت قرآني بيان کرد: همه مشکلات جوامع اسلامي و بشريّت در سطح جهان بخاطر دوري از قرآن و عترت است و هرقدر افراد و جوامع به مسير قرآن و ولايت نزديک تر شوند، همه مشکلات آن ها در زمينه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و سياسي مرتفع خواهد شد.
وي رسالت حافظان و قاريان قرآن را در نشر و ترويج کلام الهي رسالتي سنگين و مهّم برشمرد و اظهار داشت: قاري و حافظ قرآن بدون ايفاي نقش هاي مسئوليّت ساز قرآني در قبال خود و جامعه، به جايگاه رفيع حامل قرآن در محضر الهي در روز قيامت نخواهد رسيد.
خادم القرآن عبّاس سليمي با برشمردن "استعاذه " به عنوان يکي از آداب و مقدّمات تلاوت قرآن گفت: استعاذه، فقط ذکر لفظي " اعوذ بالله .." نيست، بلکه قاري نيک سرشت و فکور و فهيم قرآن مي بايد، با لفظ استعاذه، بيزاري قلبي، لساني و عملي خود را از شيطان و صفات شيطاني ابراز نمايد.
معاون روابط عمومي و بين الملل آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم عليه السّلام گفت: قاري قرآن در دو ساحت انديشه و عمل مي بايست هميشه خدايي عمل کند که اين مهّم به قرائت با رعايت صحيح آداب قرآن و تعمّق در مفاهيم عاليه قرآني نياز دارد.
وي تدبير در قرآن را از مسئوليّت هاي مهّم يک حافظ، قاري و فعّال قرآني برشمرد و گفت: اسلام دين آگاهي وقرآن، نسخه بي بديل هدايت بشر است که مسير عرش تا فرش را طي کرده و به قلب پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله و سّلم نازل شده است.
اين پيشکسوت قرآني تصريح کرد: اولّين آيات نازل شده به نبّي مکرّم اسلام صلّي الله عليه و آله و سّلم آياتي است که دعوت به علم، آگاهي و خواندن در آن شده از اين و، قاري و حامل قرآن مي بايست اهل تحقيق و پژوهش و تفکّر در قرآن خصوصاً در مسائل کاربردي در حوزه زندگي فردي و اجتماعي باشد.
وي با استناد به روايتي از امام صادق عليه السّلام گفت: جوان مؤمني که قرآن مي خواند، قرآن با گوشت و خون او آميخته مي شود و اين تأثير گرانقدر همنشيني و انس با کلام الهي است که مي بايست قدر و شأن و مرتبه آن هميشه حفظ شود.
آئين اختتاميّه يازدهمين دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن کريم آستان حضرت عبدالعظيم الحسني عليــــه السّلام عصر پنجشنبه با حضور شرکت کنندگان و نفرات برگزيده اين مسابقات و جمعي از چهره هاي قرآني کشور برگزار شد.
در اين مراسم از پيشکسوت قرآني، استاد حاج مرتضي لبّاني توسط مرکز آموزش قرآن کريم آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم الحسني عليــــه السّلام، تقدير به عمل آمد و گروه همخواني انصارالمهدي عجل الله تعالي فرجه الشّريف اجراي برنامه داشت.
در آئين اختتاميّه يازدهمين دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن کريم آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني عليــــه السّلام، نفرات برگزيده در 11 رشته از مسابقات حفظ و قرائت قرآن کريم اعلام و مورد تقدير قرار گرفتند.
شرکت کنندگان در اين مسابقات از صبح روز پنجشنبه تا شامگاه اين روز در رشته هاي مختلف حفظ و قرائت قرآن کريم، در حضور داوران و اساتيدي همچون، موسوي‌بلده، امام جمعه، سعيديان و مهدي قره‌شيخ‌لو در رشته قرائت و محمدرضا ابوالقاسمي، معتزّ آقايي و عباسي در رشته حفظ ، با هم به رقابت پرداختند.
رشته هاي حفظ 5 جزء براي نوجوانان و حفظ 10 و 20 جزء و کل قرآن کريم براي بزرگسالان، محور اين مسابقات بود که در آن، برادران در سنين پائين 16 و بالاي 16 و خواهران در سنين بالاي 16 سال شرکت داشتند.

همه ساله، اين مسابقات به منظور جذب و شناسايي استعدادهاي قرآني و ايجاد رقابت سالم بين نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و همچنين ترويج فرهنگ و معارف قرآني برگزار مي شود که از معتبر ترين مسابقات حفظ و قرائت قرآن کريم در سطح کشور بشمار مي رود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :